Neuman U87 testje

MacGyverGear

midi-life crisis
Hey allen,

Sinds gisterenavond ben ik, dankzij een advertentie hier op het Synthforum, de eigenaar geworden van iets waar ik al lang naar op zoek was.. Een Neuman U87.
Nou, eigenlijk graag wilde.. maar niet te betalen vond. :D
Oke het is oudje (bouwjaar 74) met wat gebruiksporen maar met een rijke geschiedenis.

Vanavond heb ik ff lekker een van mijn favoriete aria's erbij gepakt en de buren hier gek gemaakt met m´n geschreeuw
De nood heeft mij gedwongen tot wat muziek van het net te gebruiken aangezien mijn pianospel en pianopatch net niet goed genoeg was :P
Anyway.. wat een karaktistiek geluid deze mic.. :halleluja me happy :luv:

EQ flat.. HP op 75hz tegen de rumble + hele lichte compressie uit de SSL duende
Beetje verb uit de VSS3
Als pre-amp heb ik de Yamaha i88x gebruikt :mega:

Attachments

• U87 testing.mp3
    8,3 MB · Bekeken: 206
zeker zeer mooie warme volle klank,
het kan aan mij liggen (oren, hersenen, mijn geluidsapparatuur) maar ik hoor ook
een nasale klank.

misschien je stem, maar ik denk eerder de mic of de pre-amp

of ben ik de enige die dit hoort?

ik hoor wel een lift in het mid-laag, en wat nasaals. De stem, afstand en ruimte hebben hier de grootste invloed op, maar een U87 kan dit wat accentueren.
prima microfoons trouwens, die oude (niet- a i) U87 zijn naar mijn mening beter dan een nieuwere U87.

ja, mischien op genomen in kleine ruimte en of met slechte akoestiek? of dicht bij een of meerdere wanden?

Thanks voor de reacties :)

@J. Baars: ´k Ben nie echt heul goed in lyics maken maar lijkt me leuk eens wat samen te doen :mega:

Even over de klank van de U87.
Ik moet wel toegeven dat ik zelf ook een beetje de indruk had dat ie wat neuzig klinkt... Ik sta hier letterlijk tussen de synths waar ie tussen hangt en voor mij een raam waar een rolgordijn voor hang.. niet echt ideaal allemaal. Wel heb ik zo´n refelctiescherm ervoor hangen.
Misschien moet ik toch maar es serieus aan een vocal booth gaan denken.. alleen al voor de betere harmonie met de buren.. :)

´k heb nu ff wat ingezongen maar dan met de High pass op de mic aan.. wat gordijnen over de synths gehangen en daarna nog ff wat geEQed.. klinkt volgens mij al een stuk beter nu :mega:

Oh.. opname wederom van het net.. sorry voor de slechte immitatie van de`purdy shuflle´ maar beter als dit kon ik em niet krijgen.

Attachments

• Stukkie Steely Dan.mp3
    2,6 MB · Bekeken: 200
Beide tracks: prachtig!

Ik denk dat er inderdaad iets van nasaal klinkt maar het is niet storend of zo, misschien ligt het toch aan de EQ van de DAW. Voor de rest zeker zo doorgaan en als de buren hiermee last van hebben... :)

Is hier ook een vst van ? :D

Maar effe serieus mooie sound, en je kunt behoorlijk zingen zeg :)

Thanx voor het luisteren :)

@ Man-T: Da's altijd leuk om te horen :mega:

@ J. Baars: ik zie je PB wel tegemoet.. verras me maar :mega:

@ Pablo: natuurlijk kun je achteraf de boel EQen in je DAW maar het is wel zo prettig als het meteen goed klinkt :)
Ik geloof ook dat buiten het geluidsdicht maken van een ruimte het reduceren van reflecties ook van toegevoegde waarde zijn..
Je zal dit niet horen in een vocalopname voor een dance-achtig iets maar bij een subtiele akoestische begeleiding ga je veel bijgeluiden horen in zangopnames.. ;)

Ben er nu wel uit dat ik iets moet gaan aanschaffen om te EQen.. misschien een channelstrip.. of een losse EQ.. die zou ik dan via de insert van de Yamaha i88x kunnen gebruiken..
Heb vanavond een ouwe 31 bands EQ geprobeert en zo e.e.a. geëxperimenteerd.. dat deed al veel goeds :okdan:
Ook nog met wat andere mics van SE vergeleken.. maar de Neuman heeft zoveel detail.. en dat randje in het hoog :luv:

Heb me iig al een beetje geörienteerd hier en veel wijsheid opgedaan over pre-amps en channelstrips maar het liefst zou ik dus losse parametrische multi-band EQ op de insert van i88x gebruiken aangezien die pre-amps daarin best wel ok zijn..
Ik lees veel goeie dingen over dat spul van Golden age project.. 't Is goed en te betalen.. maar die EQ van hun kun je alleen samen met hun pre-amp gebruiken.. of begrijp ik dat verkeerd??
Is er in deze prijsklasse nog meer EQ materiaal te krijgen met dezelfde kwaliteit.. Iemand ervaringen met Joe Meuk spul bv??

Laatst gewijzigd:
reflecties in je opname ruimte kleuren de klank, akoestische muziek of dance, dat ga je toch horen.
dit zijn dingen die er vaak moeilijk uit te krijgen zijn met een equalizer.

nooit gehoord van een U87 synth?

is dat polyfoon ook enzo?

Maar gefeliciterd ermee :D Dat zingen hoeft voor mij niet zo, maar ieder zijn meug. En klonk best goed al heb ik er de ballen verstand van.

Joe Meuk is wel leuk.
Maar niet top ofzo.
Heb zelf de VC1Qcs
Deze is fijn en makkelijk in gebruikt, maar niet zo mooi als bijvoorbeeld een RCA, V72 of dat soort pramps.
Als ik jou was zou ik zoeken naar een Duitse preamp die net onder het top segment hangt.
Denk aan V276, V376, V476 etc.

hoe mooi/goed ook een mic kan zijn, en vooral ook een beroemde Neumann,
elke (zang)stem is anders en klinkt op de ene mic beter dan de andere.
dat nasale zou ook in je stem kunnen zitten en dat de Neumann het helaas accentueert.

met EQ dat gaan aanpassen is niet de meest gebruikelijke methode (EQ is statisch en reageert niet op de veranderingen in volumes en frequenties) maar als je perse de mic wilt gebruiken dan zou je kunnen proberen met een niet te kleine Q-factor die mid-frequenties wat te dempen zodat dat nasale verdwijnt. dan zou je misschien wel een mooie klank kunnen krijgen.

en als het toch de ruimte is:

een reflexion filter kan ook de boosdoener zijn. ik heb testen gedaan en kreeg dezelfde resultaten als je op internet kan lezen: een relfexion filter kan bepaalde lagere frequenties accentueren.

het is ook niet een 100% goede oplossing, dat filter. de meeste mics zijn gevoelig van de voorkant en pikken dus aan de kant van het filter minder op. maar jiuist aan de voorkant waar de zanger staat pikt de mic alles op.
ook de reflecties van de muren opzij en achter de zanger.
je kan hele goede resultaten bereiken door achter de zanger (jezelf in dit geval) een zwaar dik gordijn of matras te plaatsen. nog beter is misschien een soort U of V-vorm. dit zou je in een hoek kunnen plaatsen en dan zo veel mogelijk ruimte aan de andere kant open laten en die reflexzion filter weglaten of een flink stukje verder weg zetten.

reflecties in je opname ruimte kleuren de klank, akoestische muziek of dance, dat ga je toch horen.
dit zijn dingen die er vaak moeilijk uit te krijgen zijn met een equalizer.

Aan de ene kant ben ik blij dit te horen al zal ik dan natuurlijk wel moeten verhuizen naar een andere ruimte in mijn huis wil ik wat gaan opnemen... sta nu letterlijk tussen de synhts :D
Ik neem sowieso vaak dingen akoestisch op (gitaar, percussie, sax).
Is een te kleine ruimte dan ook niet bepalend voor je klank? In zo´n vocal boothe of zangcabine ga je dan ook niet de side-effects van wanden e.d. horen?
Heb evt. de mogelijkheid een ruimte in mijn huis te behandelen (akoestisch) maar ook hier weer een raam.. Het totale vertrek meet iets van 2.20 x 4.00 meter maar dat vind ik zelf een beetje groot.

nooit gehoord van een U87 synth?

is dat polyfoon ook enzo?

Maar gefeliciterd ermee :D Dat zingen hoeft voor mij niet zo, maar ieder zijn meug. En klonk best goed al heb ik er de ballen verstand van.

Haha.. thanx :D Ja ´k weet het een opname met een mic posten is nogal off-topic op het SF.. maar was wel heel blij em hier te koop te zien en niet de zoveelste bizarre veiling op ebay te hoeven meemaken.. en daarom mijn vreugde maar even gedeeld :mega:

Joe Meuk is wel leuk.
Maar niet top ofzo.
Heb zelf de VC1Qcs
Deze is fijn en makkelijk in gebruikt, maar niet zo mooi als bijvoorbeeld een RCA, V72 of dat soort pramps.
Als ik jou was zou ik zoeken naar een Duitse preamp die net onder het top segment hangt.
Denk aan V276, V376, V476 etc.

Die VC1Qcs ziet er goed uit.. maar dan zou ik beter kunnen doorsparen.. aangezien de i88x volgens mij best wel ok is.. Toch zou ik graag wel een EQ willen. Vind de HP op de mic wel erg drastisch.
Ik was die siemens V series ook al tegengekomen met zoeken hier ;) .. wel lastiger te vinden.. Maar dat zou wel mooi passen bij zo´n ouwe mic :)
Hieronder 10 stuks.. :D Wat is een normale prijs eigenlijk voor zoiets per stuk?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-t...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

hoe mooi/goed ook een mic kan zijn, en vooral ook een beroemde Neumann,
elke (zang)stem is anders en klinkt op de ene mic beter dan de andere.
dat nasale zou ook in je stem kunnen zitten en dat de Neumann het helaas accentueert.

met EQ dat gaan aanpassen is niet de meest gebruikelijke methode (EQ is statisch en reageert niet op de veranderingen in volumes en frequenties) maar als je perse de mic wilt gebruiken dan zou je kunnen proberen met een niet te kleine Q-factor die mid-frequenties wat te dempen zodat dat nasale verdwijnt. dan zou je misschien wel een mooie klank kunnen krijgen.

en als het toch de ruimte is:

een reflexion filter kan ook de boosdoener zijn. ik heb testen gedaan en kreeg dezelfde resultaten als je op internet kan lezen: een relfexion filter kan bepaalde lagere frequenties accentueren.

het is ook niet een 100% goede oplossing, dat filter. de meeste mics zijn gevoelig van de voorkant en pikken dus aan de kant van het filter minder op. maar jiuist aan de voorkant waar de zanger staat pikt de mic alles op.
ook de reflecties van de muren opzij en achter de zanger.
je kan hele goede resultaten bereiken door achter de zanger (jezelf in dit geval) een zwaar dik gordijn of matras te plaatsen. nog beter is misschien een soort U of V-vorm. dit zou je in een hoek kunnen plaatsen en dan zo veel mogelijk ruimte aan de andere kant open laten en die reflexzion filter weglaten of een flink stukje verder weg zetten.

Hey thanx:okdan:

Had zelf ook al wat geexperimenteerd en bij opnemen is het verassend hoe het geluid veranderd in de opstelling voor het reflexischerm en in een vrijere ruimte.. maar ´t is sowieso beter om te gebruiken nu ik pal voor een raam sta.
Ik heb ook laminaat liggen en daarop een kleed op de plek waar ik de mic gebruik maar daarachter ligt niets. Misschien achter mij gewoon een paar matrassen neerzetten for the time being :mega:

´k Had zelf op de vocalen al wel een redelijk resultaat met een 31 bands EQ op de zang maar ik ga me sowieso maar toeleggen op een ruimte akoestisch behandelen en isoleren.. da´s voor mijn toekomstige sax experimenten en de verhoudingen met de buren ook beter :D

+1 voor de gino vanelli link, en dat bedoel ik als compliment! veel plezier met je mic (ik ben er zeker van dat je met alle equipment goed klinkt!)

Back