Cosmic Nights 2013, Planetarium, Brussel

Martin Peters

Stamgast
Op VRIJDAG 17 MEI 2013 om 20u30 gaat de eerste editie door van COSMIC NIGHTS 2013!

Het eerste festival van elektronische “kosmische” muziek in België sinds vele jaren!

Bent u ooit luisteraar geweest van “Muziek uit de Kosmos”, “Maneuvers in het Donker”, “Laika” of abonnee van KLEM? Dan is dit uw ding!

COSMIC NIGHTS 2013 biedt u een avond “Berliner Schule”-muziek, met Space Sounds, in de unieke locatie van het PLANETARIUM in BRUSSEL. Geef toe, waar komt dergelijke muziek beter tot zijn recht dan daar?

De deuren gaan open vanaf 19u00.

Optredende artiesten uit binnen-en buitenland zijn:

• RHEA (ex-Purfoze)
  • BEYOND BERLIN (Nederland. Voormalig AKS, en revelatie van E-Live 2012)
  • BROEKHUIS, KELLER und SCHÖNWÄLDER (Sinds jaren een Topgroep uit Duitsland)
  • RUUD RONDOU (ex-Purfoze)

Voor het concert, en tussen de optredens, is er een CD-markt. Verschillende uitgeverijen uit binnen-en buitenland presenteren er hun collecties met Elektronische Muziek. Ook dit is nieuw in België! Deelnemers zijn:

• Manikin (Duitsland)
  • Syngate (Duitsland)
  • Groove (Nederland)
  • B-Wave (België)

TICKETS voor COSMIC NIGHTS 2013 zijn vanaf nu te koop!

PRIJZEN:

Voorverkoop: 18 €

Kassa: 20 € (-22/65+ = 16 €)

Tickets kun je bestellen via deze bankrekening:

RHEA bvba
Bergbosstraat 261
B-9820 Merelbeke (Belgium)
IBAN: RHEA BVBA BE49 0011 1660 3271
BIC: GEBABEBB

Vermeld duidelijk je naam en het aantal tickets dat je wenst.

Bijvoorbeeld: “Peter Maes – 3 tickets”.

Vooraf betaalde tickets liggen op Vrijdag 17 mei 2013 op jouw naam ter beschikking aan de kassa van het Planetarium in Brussel, vanaf 19u.

Wens je meer informatie? Mail dan naar rhea3@telenet.be.

Indien we over jouw email beschikken dan wordt de ontvangst van jouw storting per email bevestigd.

Meer info over COSMIC NIGHTS 2013 vind je op Facebook: http://www.facebook.com/pages/Cosmic-Nights/309562569155932

COSMIC NIGHTS 2013 is een organisatie van RHEA bvba in volle samenwerking met het PLANETARIUM van BRUSSEL.

COSMIC NIGHTS 2013 geniet ook de steun van THE SOUNDFACTORY in GENT en COLORDOTS.

We kijken er naar uit om je op 17 mei te ontmoeten! En vertel het voort!

Op vrijdagavond 10 mei, tussen 20:00 en 00:00, is er een uitzending van Radio Sunrise (www.radiosunrise.de) gewijd aan Cosmic Nights 2013. Wij hebben 1 van de 3 tracks aangeleverd aan Radio Sunrise die Beyond Berlin zal spelen op die avond. De track heet DA14. Dus je kan al een indruk krijgen wat je die avond van ons kan verwachten.

Op Cosmic Nights 2013 kan je een CD kopen die alle muziek bevat die we die avond zullen spelen. De nummers op de CD:
1 - DA14 - 22:13
2 - Clippings - 18:12
3 - Brussels Return - 21:16
4 - Clippings - Reprise - 5:32

He, dat past precies in mijn agenda. Die dag ben ik toch al in Brussel.

In plaats van samen in de file te gaan staan ga ik dan eerst een leuk plekje zoeken om iets te eten en daarna richting Cosmic Nights.

Count me in.

Even praktisch: parkeren kan waarschijnlijk gewoon aan het Koning Boudewijnstadion of kan er ook vlakbjij het planetarium geparkeerd worden?

Nog geen idee of ik iemand meeneem dus heb nog geen kaartje(s) gereserveerd. Tot wanneer kan je in voorverkoop reserveren?

Interresant! Doet me denken aan de Space Night series op de Duitse televisie BR-Alfa, jaren geleden.
Ik hou het in m'n achterhoofd.

Cheers,
Exo. :mega:

Of "Maneuvers in het donker" op de radio BRT-2 (huidige Radio 2) :okdan:

Ik ben er zeker van dat dit genieten wordt.

Of "Maneuvers in het donker" op de radio BRT-2 (huidige Radio 2) :okdan:

Ik ben er zeker van dat dit genieten wordt.

Of een radioprogramma (lang geleden op BRT-2 radio 's avonds laat toen ze nog om 23u stopten) met allemaal electronische muziek waar je zelf eigen creaties kon insturen.
De presentator noemde Clem Hermans maar ik vind tot op heden niets meer van die man of het programma...
Dateert nog van een eind voor Flor Berckenbosch.

Cheers,

BK&S @ Cosmic Nights

BK&S @ Cosmic Nights

BK&S is realy looking forward to perform at this event!
we've planned to play tracks of our album "Red" while watching the plannet Mars going by....

follow us on twitter: BK_and_S

BK&S

See U all there tomorrow........from the other Undergroud Experten and Radio Sunrise....good luck Y all

greetings, John

Zo, intussen is het bijna 02:00 en pas terug thuis van Cosmic Nights 2013.

Zoals gewoonlijk kwam de avondspits in Brussel al vroeg op gang maar daar had ik deze keer geen last van. Ik was al de ganse dag in Brussel en ging eerst lekker eten om daarna naar het Planetarium af te zakken.

Iets later dan voorzien start de voorstelling. Voor mij best spannend aangezien dit niet onmiddellijk mijn gebruikelijk muziekgenre is.

't Is eens wat anders dan een grote zaal type Sportpaleis/HMH. Lekker ingetogen met een paar honderdtal mensen, zoiets denk ik, in een vooral donkere ruimte. Het maakte niet uit waar je precies in de zaal zat want het is een ronde ruimte dus iedereen had wel wat om naar te kijken en vooral luisteren.

Geen oorverdovende drums e.d. maar vooral wegdromen met rustige muziek aangevuld met visuals die op de koepel worden geprojecteerd.

Tijdens de pauze even naar de bar en daarna even rondkijken bij de CD-boots. En bij Ron 'Boots' tref ik een CD van Frank Van Bogaert aan die ik nog niet had: Air Machine.

Enkele dames uit de Westhoek (niet te miskennen accent) hadden er duidelijk geen zin in. Hun samenvatting was "eentonig, saai en slaapverwekkend". Duidelijk geen Music for the Masses.

Daarna deel 2 waar ik meer van kon genieten. Misschien door het 'vele' bier dat het wat makkelijker te verteren valt?

In de zaal was het precies frisser tijdens het 2de deel. Zal vast wel zo horen want dat is toch ook zo in de ruimte. :D

En dan is het al weer gedaan en blijkt het al ruim na middernacht. Ik ben blij dat ik er bij was. Voor mij was het best even wennen maar zeker niet slecht. Vooral de stepsequencers vond ik aangenaam om naar te luisteren. Na de pauze vond ik KBS en Beyond Berlin erg mooi.

Misschien volgend jaar opnieuw?

Attachments

• CM2013a.jpg
    CM2013a.jpg
    23,8 KB · Bekeken: 215
  • CM2013b.jpg
    CM2013b.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 203
  • CM2013c.jpg
    CM2013c.jpg
    17,6 KB · Bekeken: 213
  • CM2013d.jpg
    CM2013d.jpg
    67,6 KB · Bekeken: 221
  • CM2013e.jpg
    CM2013e.jpg
    24,3 KB · Bekeken: 219
Inderdaad,
Geen music for the masses maar er was zeker ruime belangstelling. Wie er was, waren (op enkele dames na ;) ) liefhebbers van het genre.
Alles life gespeeld en niet een druk op de play toets en er wat bovenop spelen.
De geluidstechniek verliep eveneens zonder enig (merkbaar) probleem.
Rustig, sfeervol, wegdromend in een uitgelezen kader!
Prachtig dat het planetarium hieraan zijn medewerking verbonden heeft.
Genoten van het eerste tot het laatste geluidje 8~
Een knappe organisatie en een volgende editie mag er zeker zijn! :okdan:

Cheers,

En zo ben ik ook eens in het Planetarium geweest. Dat was inderdaad een heel passende locatie voor dit evenement.

Wat me ook opviel is dat het vast erg moeilijk moet zijn om met zo weinig licht toch de apparatuur te kunnen bedienen. Je moet echt je spullen 'blindelings' kunnen bedienen. Ik zie me dit nog niet onmiddellijk doen.

Ook fijn om te zien was dat de artiesten er zelf ook van genoten hebben. Zo zag ik dat 'de man met de bril' van BKS er tijdens het 2de deel lekker schuddebollend meewiegde op de muziek die hij speelde. Mooi om te zien.

Juist!
De linker man van BKS zag, vermoed ik, geen snars maar hij was tijdens zijn spel toch lekker aan het meewiegen en er volledig in aan het opgaan :D.
Ik zag inderdaad allemaal uitermate geboeide mensen, zowel van het publiek als de artiesten.
:engel:
Cheers,
Exo.

Voor Beyond Berlin was dit het eerste optreden. En het was heel geslaagd wat ons betreft. Organisatie, catering, locatie en videopresentaties waren top. Wij hebben een onvergetelijke dag gehad. Ik hoop dat het publiek ook genoten heeft.

Voor de geinteresseerden, de muziek van Beyond Berlin is te beluisteren en te downloaden op de Bandcamp site:
http://beyondberlin.bandcamp.com

Back