Rockwool

Disorder

Stamgast
Binnenkort wil ik beginnen om eindelijk mijn acoustieke problemen in mijn studio aan te pakken. Nu lees ik veel op fora over allerlei soort dempend materiaal, maar aangezien het vaak om buitenlandse fora gaat weet ik niet zo goed welke soorten Rockwool hier te verkrijgen zijn die aansluiten op de specificaties van de buitenlandse merken.

Wie kan me hierbij helpen? Ik zou graag goede suggesties zien voor dempend materiaal voor reflectiepanelen en basstraps. Betaalbare roomkits zijn ook een optie. Maar tot nu toe kom ik alleen prijzige varianten tegen :)

Rockwool is te verkrijgen in veel verschillende soorten. Ik heb dit ooit eens uitgezocht toen ik de akoestiek in mijn studio ging aanpakken.

203: 35/kg/m3
213 of 212: 45 kg/m3
223 of 222: 55 kg/m3
233: 70 kg/m3

Dit zou je kunnen vergelijken met de dichtheden die ze opgeven voor rockwool panelen op buitenlandse sites.

Ik neem aan dat een hogere dichtheid in dit geval gewenst is?

45kg/m3 is het meest gebruikt, (Owens & Corning 703) de zwaardere soorten zijn wat beter geschikt voor laag absorbtie maar scoren weer wat minder goed in de hogere frequenties. Volgens mij is rockwool het meest effectief voor verbetering van akoestiek. Ik heb in ieder geval nooit iets anders gezien.

45kg/m3 is het meest gebruikt, (Owens & Corning 703) de zwaardere soorten zijn wat beter geschikt voor laag absorbtie maar scoren weer wat minder goed in de hogere frequenties. Volgens mij is rockwool het meest effectief voor verbetering van akoestiek. Ik heb in ieder geval nooit iets anders gezien.

Ok. De 213 is dus voor de hand liggend. En dan 1 laag voor reflectiepanelen en dubbellaags voor basstraps?

De zwaardere dichtheden doen het beter in het laag, dus de 233 zou een goede keuze zijn voor de basstraps (die je waarschijnlijk in de hoeken gaat plaatsen). Het helpt ook om de soort te nemen met een aluminium (frk) laagje aan een kant, en die zijde aan de kant van de ruimte te hebben. De 212/213 is inderdaad de goede keuze voor breedband absorbers op de reflectie punten. Als je zelf panelen gaat maken zorg dan dat je er rekening mee houdt dat je de zijkanten zo open mogelijk maakt. Houten panelen aan de zijkant met een gatenzaag bewerken helpt al veel.

Naast dichtheid is ook belangrijk hoe goed de lucht er door stroomt. Als de dichtheid te hoog wordt, dan kan de lucht er niet goed meer doorheen en neemt de absorptie af. Volgens onderstaande link stroomt de lucht makkelijker door steenwol dan door glaswol. Als je een equivalent voor OC703 van 48 kg/m3, luchtweerstand 25 kPa/s/m2 (wordt ook 16 kPa/s/m2 genoemd, maar discussie over of dit fysisch mogelijk is) wilt, gebruik dan steenwol van ongeveer 70 kg / m3.

Zelf wil ik steenwol van 70 kg / m3 gebruiken voor de bass traps, omdat dit materiaal waarschijnlijk goedkoper is. Moet alleen nog het juiste product vinden. Ideeën?

Voor panelen aan de muur gebruik ik liever glaswolplaat, omdat je dan lichter materiaal kunt gebruiken. Ook schijnt het steviger te zijn dan steenwolplaat, dus blijft makkelijk in het houten frame zitten. Bijvoorbeeld dit product, zelfde eigenschappen als OC703:
http://www.isover.nl/producten/technische-isolatie/scheepsbouw/ultimate-marine-u-mpn/

Hieronder nog 2 overzichten van absorptie coefficienten, dichtheden en luchtweerstanden

http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm
http://www.gearslutz.com/board/7421723-post126.html

Back