Korg DSS-1 upgrade RAM

etaoin

Brodgar Tech
Ik wilde even checken of iemand deze upgrade/mod al eens geïnstalleerd heeft...

Onderdeel van deze upgrade is dat het bestaande RAM (12 stuks 16-pin SIP) eruit moet, al een bereklus op zich, en dan deels vervangen door SIP headers. Probleem is echter dat de daarvoor bestemde headers dusdanig dikke pootjes hebben dat ze alleen passen als de gaatjes echt helemaal 100% tin-vrij zijn.

Ik ben er inmiddels achter dat dat laatste waarschijnlijk alleen gaat lukken met een desoldeerstation dat continu pompt (lees: dat vele malen duurder is dan de hele DSS-1 plus upgrade).

Dus de vraag: heeft iemand de gouden tip voor de headers in deze upgrade? Of alternatief, iemand die z'n desoldeerstation kan missen? :D

wat ik meestal doe..

ik knip de pootjes door, en desoldeer de losse pennen.
dan blijft de pcb heel.

daarna neem ik een boortje van 0.8mm en duw dat tijdens het verhitten van het gaatje in spe erdoorheen.

ik heb ook een heel dun schroevedraaiertje met een schacht van 0.8mm, die doet het ook.

wat belangrijk is,... het materiaal wat je erdoorheenduwt moet niet te solderen zijn.

en, het is een kutklus.:okdan:

( ik heb een uitstekend desoldeer station, maar met dit soort klussen is de bovenstaande methode veel beter gebleken)

:mega:

misschien van de headers gewoon een beetja afvijlen?

Mijn vingers zijn in de loop der jaren wat al ongevoelig geworden voor heet metaal, maar ik zal het doen :D

nou, de hitte van het metaal valt nog wel mee, alleen moet je een beetje kracht zetten, en dan is 0.8mm erg dun...:D

:mega:

Back