Beginner wil leren - welke aankoop?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Hoi

Ik wil graag wat leren met synths werken, geluiden maken enz. Ik heb een boel vst's maar ik krijg pijn in mijn hand van de muis. Ik heb ook wat midi controllers maar zou toch liever eens een betaalbare echte synth proberen.
2e hands lijkt me veilig, weinig verlies bij herverkoop.
Dacht aan de "gehate" Roland Gaia - wegens ideaal voor te leren
maar voor dat geld heb ik ook een 2e hands JP 8080, blijkbaar. Kan me voorstellen dat die laatste nog wat meer respect krijg bij herverkoop.
Heb ook interesse in de moog slim phatty - uiteraard is dat een heel ander toestel, niet makkelijk te vinden 2e hands blijkbaar

Is de GAIA vs de JP 8080 een betere leer aankoop?
Ik heb een edirol pcr 300 staan als midi klavier. Die heeft een joystick. Als ik zo'n moog zie, die heeft 2 schuiven. Met zo'n stick kan ik die 2 schuiven niet nabootsen. Moet ik daar wakker van liggen als ik een moog slim phatty zou kopen?
Nog een vraag: een moog slim vs een moog little phatty - voor enkele 100 euro's meer heb je een little phatty 2e hands - is dat een meer waardevast beest dan de slim?

Dank

Als je iets nieuw koopt is het zodra je de winkel uit loopt 2ehands. 2ehands dingen die je koopt blijven 2ehands. Als je dus iets geeft om waardevastheid moet je nooit iets nieuws kopen. Als ik mocht kiezen tussen de Slim Phatty en de Little Phatty zou ik de Little Phatty nemen, want da's een compleet ding en dus hoef je niet met een extern keyboard te klooien. Het kan overigens wel, mocht je alsnog willen.
Ik zou echter nog eerder gaan voor de JP8080 gaan, omdat die tenminste een hoop schuiven en draaiknoppen heeft. Ik heb ze allemaal nog nooit in het echt beluisterd...

Als je geluid wil leren maken moet je een modular kopen :P

Die 8080 is ook wel wat. Of een Prophet8, maar das duur. Of een Virus. Of zo'n Nord dinges, zo'n Ronald Kuit ding :)

De keuze tussen de JP-8080 en de GAIA is niet eenvoudig. Die keuze heb ik ook moeten maken (JP-8000 vs GAIA). Het ligt puur aan welke features je belangrijk acht. Het beste kun je voor jezelf een tabelletje maken met je eisen en wensen, en dan afvinken wat elke synth wel/niet heeft. Ik vind de GAIA wel het meest logisch qua lay-out en onder andere door de tone copy functie kun je in no-time vette klanken maken. Je hebt trouwens per tone een unieke set van bijna het hele frontpaneel ter beschikking, dus je kunt best complexe klanken maken. Maar de effects sectie is enkel toepasbaar op alle drie de tones tegelijk. Waarom de GAIA enigszins "gehaat" wordt is mij trouwens nooit duidelijk geworden. De meeste kritiek heeft te maken met de techniek, omdat de GAIA zogezegd samples gebruikt van oscillators i.p.v. ze zelf op te wekken (vergelijkbaar met de SH-32). Dit is tevens alleen hoorbaar bij de drie verschillende Super Saw oscillators (als je er op gaat letten). Zodra je een paar effecten gebruikt en een stukje gaat spelen kun je dit helemaal niet meer horen. Het chorus effect van de JP kun je tevens nabootsen met de pitch shifter i.c.m. delay. Zowel de JP als de GAIA zijn geen verkeerde keuze, maar welke je uiteindelijk kiest is afhankelijk van je voorkeuren. Mocht je meer willen weten over de GAIA dan kan ik je vragen wel beantwoorden.

Novation KS-Rack!

Kost de helft van een JP8080,4-part multi-timbraal, 16 note poly, effecten en ook een flinke plaat vol knoppen en schuiven!

Zelf subtractieve synthese geleerd op de key variant de KS5, fully hands-on qua sturing.. De virus B die volgde kwam ik toch echt met een meer handen-in-het-haar en menu duik frustratie dan dat de Novation dat deed. Maargoed, de "sound" he? :engel:

Voordeel van 2e hands is idd het lage verlies van nieuwwaarde, verkoop het door voor dezelfde prijs als het echt niets is.. no harm done..

Ga voor de Gaia zou ik zeggen!

Nieuw kopen, dus altijd helemaal 100% in orde. Een 2de hands JP8080/JP8000 stamt toch al uit het vorige millennium. Simpel qua synthesemogelijkheden, én ook nog eens een duidelijk knoppenstructuur bovenop de synthesizer.

Als ik voor de GAIA zou gaan koop ik die ook 2e hands hoor... Vraag me af of die apart bij te kopen software een 'must' is.
Heb trouwens, in geval van een JP80*0 nog een smartmedia kaart liggen van mijn sp202 dr sample. Zou dus kunnen dienen, weet nog dat 't destijds een arm kostte...
Ik kijk even naar die novation, alvast dank voor de reacties.

De GAIA software is zeker geen must. Het voegt geen extra functionaliteiten toe, behalve dat je alle drie de tones tegelijkertijd onder elkaar kunt zien en via de software de synth parameters kunt aanpassen en opslaan. Tweedehands moet je wel een GAIA kunnen vinden voor €350 tot €400.

Novation Ks serie is idd een hele fijne bak. en ook erg toegankelijk ook

de klassieker van de toekomst...

Maar is wel waar. Dan leer je pas echt hoe het signaal opgebouwd is niet dan :D

Even later...

Heb er eentje gekocht, nieuw nog wel...
Gaia klonk als speelgoed. Gelijkaardig geprijsde bakken zagen er uit als speelgoed. Ben dan maar voor analoog speelgoed gegaan, verkoper had een punt: je hebt al plugins, VA, waarom geen analoog?
De minibrute dus. Spijtig genoeg moet ik nu gaan eten bij vrouw 'r vriendin, dus speeltje krijgt de kans niet om op te warmen vandaag :'(
Dank voor de tips!

Als je geluid wil leren maken moet je een modular kopen :P
Dat is een beetje een gemeen advies.
héhé :P

Als je uitga van:
VCO golf uit naar VCF, door naar AMP, ENV op de input van de AMP en evt. een LFO op CV2 van t VCO en/of op de freq. en resonance van t VCF dan heb je iig wat aan geluid en altijd een basis patch..... *D

Na een maandje kom je erachter dat je nog wel een VCO of een ander VCF erbij wilt en dan breidt je je systeem gaandeweg stapsgewijs uit ........

Misschien een micro modular om het modulaire uit te proberen of gelijk aan tha real stuff of toch iets anders?

edit: het is de Minibrute geworden lees ik..... ben benieuwd wat je ervan vindt :okdan:

ja dat wist ik, ik kon echter moeilijk in de winkel uren gaan knoppen en faders draaien.
Spijtig. of niet :)

Het ging hier toch altijd om de kok, niet de keuken?

Volgens mij prima keuze, minibrute. Doe er wat mee!

Laatst gewijzigd:
Ik zou eens kijken naar een Nord Lead 2 of een Access Virus B. Die zijn redelijk volgens het 1-knop-per-functie principe, niet zo heel duur, klinken aardig en makkelijk te vinden. Een JP-8080 kan natuurlijk ook. Overigens is een Gaia een prima beginnerssynth, ik kan me herinneren dat ik er na keek en het me opviel dat de coarse detune alleen octaaf, seventh en fifth was wat een hele muzikale en makkelijke keuze is van Roland. Maar kijk anders of je die tweede hands kunt vinden.

heb de nord lead 2x ook gezien en gevoeld en dat was naast de moog slim phatty ook een verleiding. Nog even getwijfeld, maar dan maar brutweg voor analoog zonder presets gekozen. We zien wel, zijn 2e hands niet te vinden voor scherpe prijs dus als 't tegenvalt kan ik 'm nog 'inruilen' voor iets mét presets.

Je zou eventueel ook voor een Roland SH-201 (2de hands) kunnen kijken. Deze is toch een stuk nieuwer dan de JP-8000 en vergelijkbaar met de GAIA. Hij is erg overzichtelijk en makkelijke te programmeren.

Als alternatief zou ook de Waldorf Blofeld iets zijn. Het nadeel is wel dat je minder controllers hebt,, waardoor hij iets minder intuitief werkt. In zijn prijsklasse is het zeker een van de beter klinkende VA's, die niet onderdoet voor anderen.

De Nord is misschien ook iets. Van alle VA's die ik heb gehad is die het meest makkelijk in te stellen om het geluid eruit te halen wat je wilt. Het nadeel is wel dat hij geen interne effecten heeft, waardoor je er wat beperkte geluiden uit kan halen. Natuurlijk kan je er een externe fx-module op aansluiten.

Als je net begint met muziek maken zou ik niet als eerste aankoop een monosynth kopen. Qua klank zijn ze ontzettend goed, maar het beperkt je nogal als je een hele track wilt maken.

met een MS20 kun je goed leren geluiden maken, alleen die zal flink buiten het budget zitten

Back