voor de liefhebber: Moog Ladder Filter Patent

geenlidmeer081224d

Gedeactiveerd account
Kwam dit net tegen

http://www.moogmusic.com/news/patent-no-3475623-moog-ladder-filter

Het complete patent is nu te downloaden via de Moog website :okdan:

2hs8yli.jpg

ik heb met [zulke] electronica patenten altijd een dubbel gevoel .
Meestal is het gewoon evolutie in plaats van een ontwikkeling.
Net als met dit filter.
Als je iets van elektronica begrijpt, ziet men dat het gewoon een paar parallel aantal actieve r/c bruggen zijn.
Dus een paar weerstand/condensator filters met een transistor om de boel te versterken [ simpel gezegd].
r/c filters bestonden toen al meer dan 70 jaar ,en de transistoren werden midden jaren 60 betaalbaarder en toegankelijker in de consumenten elektronica.
Dus het was een kwestie van tijd dat dit soort filters gemaakt/ontwikkeld werden.
een patent remt imho de verdere gebruik of ontwikkeling door anderen op dit gebied.
Ook al is iemand het eerste die zo'n schakeling gemaakt en gepatenteerd heeft.
En dit zie je bij veel schakelingen.

Natuurlijk is zo'n patent makkelijk te omzeilen door een kleine wijziging, of gebruik van andere component waardes [ je maakt dan in principe een totaal andere schakeling, ook al ziet dit op het eerste oog er hetzelfde uit]
En meestal zijn die wijzigingen gehoormatig totaal te verwaarlozen.

Patenten zijn altijd heel erg vreemd.
En inderdaad vaak tegen de ontwikkeling van de mensheid in.
Voorbeeld 1: Arago weet de Franse regering het patent voor de fotografie te ontwijken door de 'ontdekkers' (Nièpce en Daguère) een staatspensioen te geven, zodat het probleemloos door de wereld te gebruiken is.
Voorbeeld 2: Charles Chaplin (samen met de andere grootheden van United Artists) wordt door het Hoger Gerechtshof van de USA tegengehouden om het 'verhalend element' in de film te patenteren. Stel je voor... Geen verhaaltjes op het witte doek!

Bedankt voor het delen! Ik ben ooit nog eens van plan zelf een Moog-filter te maken als uitbreiding op een ander projectje, leuk om daar de originele schema's voor te kunnen gebruiken. :okdan:

Bedankt voor het delen! Ik ben ooit nog eens van plan zelf een Moog-filter te maken als uitbreiding op een ander projectje, leuk om daar de originele schema's voor te kunnen gebruiken. :okdan:

Met een kleine google zoekopdracht is terug te vinden, dat de originele schema's al jaren beschikbaar en online waren ;)
klik
Ik zie zelfs schema's waar elke component waarde erbij staat, dit is bij de patent info niet het geval.
Er zal in het verleden wel iemand dit gedaan hebben door middel van "reverse engeneering"
voor zover je van zo een simpel schemaatje kunt spreken.
En je hebt natuurlijk nog de bekende service manuals .....

Laatst gewijzigd:
Met een kleine google zoekopdracht is terug te vinden, dat de originele schema's al jaren beschikbaar en online waren ;)
klik
Ik zie zelfs schema's waar elke component waarde erbij staat, dit is bij de patent info niet het geval.
Er zal in het verleden wel iemand dit gedaan hebben door middel van "reverse engeneering"
voor zover je van zo een simpel schemaatje kunt spreken.
En je hebt natuurlijk nog de bekende service manuals .....

Ik had me er ook nog niet enorm in verdiept of er naar gezocht, was vooralsnog vooral een idee om nog eens verder uit te zoeken. Ik zie inderdaad dat er al best een hoop beschikbaar is. Ach, een extra documentje erbij is altijd handig mocht er nog ergens in de andere schema's een onduidelijkheidje zitten.

uuuhh, nou nee.
een filter zoals de moogladder werkt net iets anders als dat jij het hier probeert voor te stellen....:D

:mega:

ik heb met [zulke] electronica patenten altijd een dubbel gevoel .
Meestal is het gewoon evolutie in plaats van een ontwikkeling.
Net als met dit filter.
Als je iets van elektronica begrijpt, ziet men dat het gewoon een paar parallel aantal actieve r/c bruggen zijn.
Dus een paar weerstand/condensator filters met een transistor om de boel te versterken [ simpel gezegd].
r/c filters bestonden toen al meer dan 70 jaar ,en de transistoren werden midden jaren 60 betaalbaarder en toegankelijker in de consumenten elektronica.
Dus het was een kwestie van tijd dat dit soort filters gemaakt/ontwikkeld werden.
een patent remt imho de verdere gebruik of ontwikkeling door anderen op dit gebied.
Ook al is iemand het eerste die zo'n schakeling gemaakt en gepatenteerd heeft.
En dit zie je bij veel schakelingen.

Natuurlijk is zo'n patent makkelijk te omzeilen door een kleine wijziging, of gebruik van andere component waardes [ je maakt dan in principe een totaal andere schakeling, ook al ziet dit op het eerste oog er hetzelfde uit]
En meestal zijn die wijzigingen gehoormatig totaal te verwaarlozen.

Dus de diode ladder filter zoals in de TB303 en de synthi hebben we te danken aan pogingen om dit patent te ontwijken en tog van dit principe koekje te eten ?

Is de diversiteit aan VCF's die we vandaag hebben te danken aan dit pattent ?

Ik heb onlangs een Multivox MX2000DUO hersteld voor een vriend, daar kwam ik ook de Moog ladderfilter in tegen. Hebben die ook ruzie gehad met Bob zoals de jongens van Arp etc ?

:biertje:

Back