Spaghetti

ano260124

Gedeactiveerd account
Kan iemand mij een tip geven m.b.t. het wegwerken van kabels?

Nu heb ik e.e.a. weer opnieuw aangesloten en hoe gepland en geordend ik ook te werk ga, ik eindig altijd met een berg spaghetti van heb ik jou daar. :confused:

Ik bind kabels in bosjes (per synth/module) bij elkaar maar dan heb je nog slingers 220volt kabels, speakerkabels, midi, USB, digitaalde nodige zut aan PC randgebeuren... etc... en dan heb ik nog niet eens zoveel apparatuur.

En weet iemand of er iets van metalen 'bakken' te koop zijn die als king-size kabelgoot kunnen dienen?

Ik weet dat er metalen kabelgoten bestaan. Echter of ze die bij de reguliere bouwmarkt verkopen betwijfel ik.

De kans is groter dat je deze bij de BOUWMAAT vind. Echter zal je wel een pasje moeten lenen van iemand die zelfstandig ondernemer is (misschien je overbuurman wel). De bouwmaat is een groothandel voor de professionals. Aannemers kopen hier onder andere. Zie het als de MAKRO, maar dan voor bouwspullen. Tevens is alles daar een stuk voordeliger en de kwaliteit is zeer hoog.

Wat ik een tijdje terug bij iemand zag was een gewone dakgoot (grote PVC pijp gehalveerd) die hij aan kleine kettingkjes had opgehangen. Ik vond het best wel creatief. Desnoods geef je het nog een leuk kleurtje.

Groet Erik

Ik bind kabels in bosjes (per synth/module) bij elkaar

Volgens mij mag je niet alle kabels zomaar bij elkaar binden. De stroomkabel kan volgens mij storen op je audio. Er zijn hier wel eens threads over geweest, dus daarvoor zal je de zoekmachine kunnen gebruiken.

Even terugkomen op je vraag. Bij iedere doe-het-zelf handen verkopen ze volgens mij van die dikke vierkante kabelgoten. Deze zijn bedoel om stopcontacten of lichtschakelaar in te verwerken, dus alles moet hier wel inpassen.

Als de kabels goed afgeschermd zijn maakt het niet uit. De kans is juist groter dat er bij een lus een brom ontstaat.

Die kabelgoten waar jij over spreekt bedoelde ik ook. Echter heb ik vnl rechthoekige gezien (misschien iets van 10 cm bij 5 cm)
Inderdaad vaak gebruikt om achter een simpele gipswand (of boven zwevend plafond) om lichtpunt of stopcontact toch stevig te kunnen bevestigen.

Groet

Wandgoten zijn ook verkrijgbaark met scheidings shotten in de goot zelf. Zo kun je mooi de spanning / data / audio mooi gescheiden door de goot voeren. En dan zou ik de data zover mogelijk van de audio kabels leggen.
Het op binden in lussen moet op een bepaalde manier gebeuren om spoel vorming te voorkomen.
Zodra ik me digitale cam weer heb zak ik wel een fotootje maken van hoe je zoiets oprold

Origineel geplaatst door Baseman
Wandgoten zijn ook verkrijgbaark met scheidings shotten in de goot zelf. Zo kun je mooi de spanning / data / audio mooi gescheiden door de goot voeren. En dan zou ik de data zover mogelijk van de audio kabels leggen.

Dus data en audio bijt elkaar wel?

Het op binden in lussen moet op een bepaalde manier gebeuren om spoel vorming te voorkomen.
Zodra ik me digitale cam weer heb zak ik wel een fotootje maken van hoe je zoiets oprold

Oh, das nieuwe info. Ben benieuwd. Wat gebeurt er bij spoelvorming?

Bij spoelvorming ontstaat magnetisme, maar de spoel ( en de lus ) moet erg groot zijn wil dit merkbaar optreden.
Hierdoor wordt de kabel warm en kan gaan smelten.

Dank maar aan een haspel die je helemaal af moet rollen als je grote stroomverbruikers erin prikt.

En de magnetisme die ontstaat kan weer storen op audio dus.

En het mag idd wel in een goot, mits die goot dmv schotten is gescheiden.

Ik heb in het verleden vanalles bedacht... maar het eindgid altijd in een rommeltje.
Wat ik nu gedaan heb is gewoon een grote plank gemaakt en daar alle kabels achter gemikt. Het is achter die plank een zooitje, maar dat zie je toch niet. Als ik kabels wil veranderen, dan gaat dit veel gemakkelijker dan als ik zo'n nette kabelgoot zou hebben.

Als je zelf je bureau maakt, dan kan je meteen rekening houden met al die kabels...

Origineel geplaatst door bambamstudio
maar de spoel ( en de lus ) moet erg groot zijn wil dit merkbaar optreden. Hierdoor wordt de kabel warm en kan gaan smelten.

Dank maar aan een haspel die je helemaal af moet rollen als je grote stroomverbruikers erin prikt.

En de magnetisme die ontstaat kan weer storen op audio dus.

OK, dus een kabel van 3 meter waarvan ca. de helft in cirkels van 15cm doorsnede opgerold is mag geen probleem zijn?

Niet doen Mikeman!

Dat word een magneet die 1,5 m : 15 cm = 10 keer zo groot magnetisch veld genereert als een enkele lus.

http://members.ozemail.com.au/~tabbler/

kijk hier maar eens, anders googlen op "wiring" "studio" "audio" en " electric"

Suk6!

Ik weet dat er metalen kabelgoten bestaan.
Deze bestaan, en diverse breedtes, van 7 cm tot wel 60 cm. Ook zijn alle denkbare hulpstukken te leveren als bochten, zak- en stijgstukken, deksels, ophangbeugels etc. etc.
Een goede elektricien (installateur) moet je hieraan kunnen helpen.
Ik heb ook zo'n goot onder mijn buro, zie foto, maar het is geen garantie dat alles netjes blijft. Vooral wanneer je zoals ik, regelmatig e.e.a. moet omsteken, of mee moet nemen met bijv. een optreden.
Tja en wat ik zelf het ergste vind zijn al die adapters, pfff, wie daar een goede oplossing voor weet mag het zeggen.

Attachments

• goot.jpg
    goot.jpg
    84,5 KB · Bekeken: 136
Ik heb bij de Gamma haken gehaald en die onder mijn brobladen geschroefd. Alles is nu in elk geval van de grond. Kijk het is toch semi-vast, want elke jaar moet wel iets een paar keer effe ergens heen.

Geen stof tussen de kabels (je kunt gewoon stofzuigen op de grond). Geen kabels in het zicht: je ergert je er dan toch weer aan. En ook geen storing (die komt bij mij juist door een trafo/voeding die bij een kabeltje ligt).

DSC05843.JPG

DSC05849.JPG

DSC05850.JPG

DSC05851.JPG

Onder water dus een hoop zooi, maar het werkt prima.

Laatst gewijzigd:
Als je een kabel van 3 meter waarvan ca. de helft in cirkels van 15cm doorsnede opgerold is hebt en het licht dicht bij je zelf en er staat stroom op / gaat audio door heen is dat dan slecht voor je zelf ?

Origineel geplaatst door marcuuu
Als je een kabel van 3 meter waarvan ca. de helft in cirkels van 15cm doorsnede opgerold is hebt en het licht dicht bij je zelf en er staat stroom op / gaat audio door heen is dat dan slecht voor je zelf ?

:confused: 'k Zit meer in over m'n gear..!

Maar ff serieus: ik wist ergens wel dat adaptors dicht bijelkaar; verlengsnoer niet helemaal afrollen, etc. niet al te goed was, maar dat 't ZO ver gaat..!
Best veel welkome tips! Thanx guys!! :okdan:

Wat betreft die vele adaptors: er zou eigenlijk 1 grote "accu" moeten zijn met een stuk of 10 [regelbare] uitgangen/snoeren voor al 't 9~12 V spul!! :(

Die zag ik laatst staan in een advertentie op mp.nl
Dinosaur voeding
Dinosaur voeding. Stabiele voeding voor 8 effectpedalen. Werkt véél makkelijker als al die adaptors of elke week nieuwe batterijen..inc. kabeltjes met verschillende pluggen en extra fuse.
Meteen bellen of mailen en het pedaal mag weg! 2 Maanden oud, in nieuwstaat. Eventueel in doos. * €45,- of beter bod * 45 euro

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
[BWat betreft die vele adaptors: er zou eigenlijk 1 grote "accu" moeten zijn met een stuk of 10 [regelbare] uitgangen/snoeren voor al 't 9~12 V spul!! :(

P'sies! Als die fabrikanten nou eens ophouden zogenaamd goedkope dingen te maken waar je achteraf weer een voeding bij moet hebben... Meestal zit de hoofdreden ook in het feit dat het klantrisico op brand en schokken dan ligt bij de fabriek/afdeling van de netvoeding! Dus niet bij de synthfabrikant.

Wat mij betreft mag er een supervoeding in een rack geschroefd worden waar alle losse adaptertjes door vervangen kunnen worden. Het blijft een heisa en er zijn er bij mij al twee zo warm geworden dat als ik ze niet had uitgeschakeld, ze misschien brand hadden veroorzaakt. En dat wil je dus echt niet.

damn zoiets moeten ze bij feedback of thomann verkopen, kan helaas nix vinden...lees wel iets meer over die dingen op internet gitaristen fora, maar geen productensiten...zou volgens mij een dikke vette uitkomst zijn....

Origineel geplaatst door Baseman

Bifilair wikkelen is een rotklus en "het moet het zo en niet anders".
Indien je je eigen audiokabels maakt, kun je heel eenvoudig aardlussen voorkomen door bijv. van 1 van de kanalen de massa niet aan te sluiten. Voor de wat luie mensen: Koop de helft van de kabels kant en klaar (= met aangesloten massa) en maak de andere helft zelf (zonder massa).

Waar je op moet letten is dat de kabels de juiste lengte hebben. Ze moeten wel wat speling hebben, maar kabels van 5 meter gebruiken, terwijl 2 meter al ruim voldoende is, is vragen om problemen en het staat erg slordig. Verder is het belangrijk om deugdelijk aansluitmateriaal (stekkerdozen, pluggen, enz.) te gebruiken. Liefst geen stekerdozen met elkaar doorverbinden, maar werken met een centraal aftakpunt (stervorm). Ook dat kan veel ellende voorkomen.

Voor racksynths zijn (kleine) patchkasten die normaal voor computernetwerken worden gebruikt een ideale oplossing. Het aantal 220V kabels wat naar buiten loopt, kun je al reduceren naar 1. Audio en data kun je dmv. klemmen scheiden.
Wat ook erg handig is: codeer je kabels met bijv. een labelprinter of wrijflettertjes (wel even wat blanke lak over de letters aanbrengen). Houd van de coderingen een lijstje bij. Vooral bij grote setups ontkom je hier bijna niet aan.

Wat betreft kabelgoten: Liefst iets van metaal, maar als plastic de enige mogelijkheid is, moet het maar. In geval van plastic zou ik 3 kleinere goten nemen (1x 220V, 1x data, 1x audio). Voordeel van metalen goten is dat je ze kunt aarden.

haken

haken

Origineel geplaatst door wesko
Ik heb bij de Gamma haken gehaald en die onder mijn brobladen geschroefd. Alles is nu in elk geval van de grond. Kijk het is toch semi-vast, want elke jaar moet wel iets een paar keer effe ergens heen.
Onder water dus een hoop zooi, maar het werkt prima.

Da's handig ik zit ook altijd te klooien met die stofzuiger. Hekel aan een stoffige kamer.
Maar ik heb helaas net mijn grotere bureau uit mijn kamer geknikkerd nu alleen nogmaar bureau over van een meter, dat gaat bij mij helaas niet meer werken.

Back