DW8000 the FX secret!

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Ik zat van de week te pielen met mijn DW8000 (aangesloten op een BCR2000 eindelijk), toen mij iets opviel: de FX unit leek het niet te doen. Dus ik draaien aan die knoppen, rebooten van de synth, kabels verwisseld etc., toen viel me op dat ik mij monitor controller op MONO had staan. Toen ik die knop uitzette waren de effecten opeens weer hoorbaar. Hoe bizar is dit? Dacht ik toen.

Mijn theorie: de fx unit van de dw8000 geeft een output in tegenfase, waardoor uitdoving optreedt wanneer je de L en R optelt tot een mono signaal. Is er iemand die dit kan bevestigen?

Maar dan de hamvraag, waarom zou je een fx unit op een synth op deze manier ontwerpen? Wat is de toegevoegde waarde?

Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten, M

Lijkt me nu niet echt een "leuk" synth secret.. eerder een defect :erm:

Het lijkt mij verder, als je 2 exact gelijke (zelfde merk etc) kabels gebruikt op de L&R (voor de test) , dat er gewoon echt stereo uit moet komen (mss even een analyzer erachter hangen die stereo-coherentie meet)

Vraag me ook af hoe dat zit bij de koptelefoon uitgang .. als je die --< splitst en weer mono maakt met de monitor-controller (die controller vind ik verdacht :) ) of er dan nog geluid overblijft.

Wat eventueel nog kan, beetje gokken / theorie.. is dat de Korg "ziet" of er een kabel in beide poorten L/R zit ja of nee.. en dat de Korg 'verkeerd' omgaat met het feit dat je controller op mono staat, en dus niet "ziet" dat er ook een kabel in de R poort zit > en dus het signaal 2x identiek doorgeeft op zowel L & R en dus cancellation.. zoiets, maar dat zou dan voor al het geluid gelden, en niet alleen de FX :?

Verder ben ik ook benieuwd wat voor effect je aan had staan op dat moment, juist de Delay-effecten kan voor fase issues zorgen i.c.m. je controller die op mono staat.. bijv. een stereodelay die op ~1 milliseconde staat, cancelled een heel hoop geluid > geluid wat je natuurlijk rap weer terug zult horen komen naarmate je die 1 ms opkrikt.. zoiets kan ook nog.

Succes! ik geloof overigens niet dattie echt de effecten mono uitstuurt.. al is het een oud beestje.

Ik zat van de week te pielen met mijn DW8000 (aangesloten op een BCR2000 eindelijk), toen mij iets opviel: de FX unit leek het niet te doen. Dus ik draaien aan die knoppen, rebooten van de synth, kabels verwisseld etc., toen viel me op dat ik mij monitor controller op MONO had staan. Toen ik die knop uitzette waren de effecten opeens weer hoorbaar. Hoe bizar is dit? Dacht ik toen.

Mijn theorie: de fx unit van de dw8000 geeft een output in tegenfase, waardoor uitdoving optreedt wanneer je de L en R optelt tot een mono signaal. Is er iemand die dit kan bevestigen?

Maar dan de hamvraag, waarom zou je een fx unit op een synth op deze manier ontwerpen? Wat is de toegevoegde waarde?

Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten, M

Het is een goedkope truc die wel vaker toegepast werd in effectapparatuur. Ik kan me wel wat BBD en vroeg digitale effecten (Ibanez en Dynacord schieten me te binnen) herinneren die dat allemaal deden. Het beste kun je het gewoon niet gebruiken en altijd op een output zetten. Het werkt wel maar je krijgt inderdaad gezeik in mono. Overigens werkt het anders bij een Roland chorus, daar wordt daadwerkelijk een circuit per kanaal ingezet zodat je ook nog iets hoort na mono summing.

Volgens mij is het idd zo. Is geen echte stereo, maar namaakstereo door ene uitgang in tegenfase te zeten dan de andere. Heb ik meen ik ook eens ergens gelezen toen ik een DW8000 had. Overigens vind ik het een van de warmst klinkende digitale delays. De Poly800 MKII heeft die ook dacht ik.

Maar Bikkel, heb ook een Dynacord, maar die 'pretendeert' ook niet stereo te zijn, en stuurt z'n echo gewoon mono uit.. als je dan zelf eigenwijs er 2 van maakt, en die samenvoegt, en je krijgt dan fase problemen > eigen schuld

Plus, als de Korg dan 2x mono uitstuurt, laat het dan 2 gelijken zijn en niet 2 exáct omgekeerde > waardoor geluid wegvalt in mono.

Dat laatste, gaat er bij mij slecht in :) maar 'k hou alles voor mogelijk hehe

Ah hier: http://www.soundonsound.com/sos/dec98/articles/korgdw8000.731.htm
"The stereo outputs are also problematical. The unwary would plug a pair of cables into them and assume that their machine was delivering glorious stereo sound. In reality, the only aspect of the sound that is in stereo is the digital delay. Fair enough, you may think. But I have to add that this is pseudo-stereo created by passing opposite phase signals down the left and right outputs. If you still haven't figured out why this is a problem then I hope you never hear your recordings played back in mono -- where the left and right delay signals will cancel each other out, leaving your DW8000 sounds bare and stark to the world! The answer is to make use of the mono output only to avoid any such problems"

was een korte echo ook niet en soort highpass filter.

Volgens mij is het idd zo. Is geen echte stereo, maar namaakstereo door ene uitgang in tegenfase te zeten dan de andere. Heb ik meen ik ook eens ergens gelezen toen ik een DW8000 had. Overigens vind ik het een van de warmst klinkende digitale delays. De Poly800 MKII heeft die ook dacht ik.

Interessant, ik heb me altijd al afgevraagd wat ik onder een 'warme dealy' moet verstaan, het is toch gewoon een kopie van het originele signaal enkele ms of sec. vertraagd in de tijd?? (ik snap dat er bij een Roland space echo meer gebeurd i.v.m. tape vervorming etc.)

Waarschijnlijk is het ook eigenlijk een defect en zit er een zware filter op om aliasing te voorkomen, maar bv moderne lexicon delays vind ik gruwelijk. Daar doe je "ping" in en komt idd gewoon wat later "ping" terug. Bij de korg komt "pong" terug ... Kan je de delay tijd ook niet moduleren?

Nu da's ook waarom analoge delays warm klinken. Een BDD klinkt hemaal niet warm maar metalig - alleen zit er een filter op om de de klok er uit te filteren.

Ik heb ook een DW8000 gehad, erg fijne synth moet ik zeggen! De delay is een leuke bonus maar inderdaad kan je hem het beste mono gebruiken, zoals hierboven al staat beschreven.

Ik heb hem later weer weg gedaan omdat ik een DSS-1 kocht. Deze heeft dezelfde delay, maar dan dubbel uitgevoerd op zowel het linker- als het rechterkanaal. Geen phasing problemen meer en "echte" stereo dus :D (voor de kritische SF'ers: okee, van "echte" stereo is pas sprake als je werkt met stereo samples en dat is bij beide machines niet het geval). De delays zijn overigens te moduleren en dus bruikbaar voor o.a. chorus- en phasing achtige effecten.

Hoe dan ook, erg fijne bakken allebei van Korg. Eerlijk gezegd zit ik niet zo in mijn maag met mono-uitgangen op synths en samplers, want het stereobeeld werk je later toch uit in je mix en op je mengtafel.

Ik weet de details niet meer, ik zou het ook moeten googlen. :) Maar toen ik een D50 had, heb ik er eens iets van online gelezen. Ik denk iets in de FX.

Back