VOCODER LIVE PLAY?

edirol_pcr800

Ingeburgerd
Op youtube heb ik gezien wat een vocoder is. Zie hier:
https://www.youtube.com/watch?v=IAgANvgD4KE

Nu wil ik een digitale versie van de vocoder in een daw gaan gebuiken. Maar ik zie wel vocoder VST's, maar zo te zien kun je daarmee niet live spelen. Bij deze vocoders moet je een audio track openen. Vervolgens moet je de vocoder als insert op je audio track starten. Dan moet je een audio track opnemen. Nu kun je de opgenomen audio track met de vocoder vervormen.

Wat ik zou willen is live spelen op een vocoder. Dus live toetsen en live zang. Mijn vraag: Kan dit eigenlijk wel met een VST?

p.s. Ik weet dat via een group channel met daarop de vocoder als insert een tweede optie vormt. Dan een toetsen vst en een audio track naar de group channel leiden. Maar dan is het resultaat eigenlijk idem. Geen live vocoder.

Klanglabs vokko vst kan het zowiezo al een tijdje .. Voor het gemak zou ik zelf een novation mininova pakken.

Ik weet niet welke DAW je gebruikt, maar FL Studio heeft standaard een Vocoder. Is wel redelijk moeilijk in te stellen, maar heeft leuke opties. Je kan je eigen carrier kiezen en nog wat leuke dingen. Zijn mooie vocoder geluiden mee te maken!

Zoek anders een op KVR Audio, zijn wel een aantal gratis plugins te vinden!

http://www.kvraudio.com/q.php

Op youtube heb ik gezien wat een vocoder is. Zie hier:
https://www.youtube.com/watch?v=IAgANvgD4KE

Nu wil ik een digitale versie van de vocoder in een daw gaan gebuiken. Maar ik zie wel vocoder VST's, maar zo te zien kun je daarmee niet live spelen. Bij deze vocoders moet je een audio track openen. Vervolgens moet je de vocoder als insert op je audio track starten. Dan moet je een audio track opnemen. Nu kun je de opgenomen audio track met de vocoder vervormen.

Wat ik zou willen is live spelen op een vocoder. Dus live toetsen en live zang. Mijn vraag: Kan dit eigenlijk wel met een VST?

p.s. Ik weet dat via een group channel met daarop de vocoder als insert een tweede optie vormt. Dan een toetsen vst en een audio track naar de group channel leiden. Maar dan is het resultaat eigenlijk idem. Geen live vocoder.

Welke DAW gebruik je?
In b.v. Cubase hoef je geen opgenomen spoor te hebben voor zover ik weet. Je zet het (lege) audio spoor op record ready en op monitoring met de Vocoder op de insert en je kunt live klooien. Klaar.
Daarvoor moet je natuurlijk wel weten hoe je de Vocoder moet aansturen en alles goed hebben aangesloten etc.

Op een synthje met geintegreerde vocoder werkt het anders dan met een apart audiosignaal en een aparte vocoder/synth. Dus als je het via de PC wilt doen, werkt het anders dan met die Mininova als in het filmpje. Verdiep je dus vooral even in de materie van het hoe aansturen van een vocoder met een apart audiospoor en een aparte vocoder op de insert en het aansturen van die vocoder met MIDI.
Belangrijkste aandachtspunt in jouw situatie is dat je gelijktijdig live audio in moet sturen als bronsignaal en MIDI om je vocoder aan te sturen. Stuur je niet gelijktijdig via MIDI de vocoder aan, gebeurt er niets. En dat werkt in software net zo als in hardware.

Hi,

Nog één keer alles op alles gezet. Het moet kunnen lees ik op internet. Maar ik geef het op.

Voor mensen die ook live via vst op een vocoder willen spelen... Hieronder mijn bevindingen. Vele uren waren nodig om dit uit te vinden. Aan jullie om het af te maken en de ontbrekende stukjes v/d puzzel hieronder te typen. Wat doe ik fout!?

Er is een gratis vocoder vst. Ik meen dat die "orange vocodr" of iets dergelijks heet. Ik denk dat je het best met een simpele vocodr vst kan beginnen.

Er zijn dus zoals ik hierboven aangaf twee manieren en ik kies meestal voor de manier zonder grouptrack, met de vocoder als insert op de audio track. Zoals Arno aangeeft moet idd de monitoring knop aan staan op de audio track.

Je moet de speakers uit zetten en een koptelefoonop doen om te voorkomen dat de mic het door de vocoder geproduceerde geluid opnieuw opneemt en aan de vcoder aanbiedt (zo ontstaat een cirkel van geluid).

Voor een vocoder zou een goedkope mic prima zijn lees ik op internet. Mijn mic (10 Euro) moet via mijn realtek kaart worden versterkt om het signaal goed te kunnen horen.

Ik denk dat in de equalizer op de audio track een "send" moet worden geplaatst. Je moet zorgen dat het signaal van je mic naar de vocoder wordt geleidt. Om een of andere reden wordt de carrier niet live gemixed met het mic signaal. Bij opname mixed hij het wel.

Op internet las ik dat iemand het voor elkaar kreeg. Deze persoon heeft in cubese onder devises>configure device een pagina op kunnen roepen van zijn audio interface. daarop heeft hij monitoring uit gezet. (Ik heb geen audio interface maar gewoon een realtek geluidskaart in mijn pc). Deze persoon gaf aan dt op deze wijze de audio signal naar de vocoder werd geleid ipv naar de luidsprekers.

Ik denk dus dat het kan. Maar teken aan de wand is misschien toch wel dat helemaal niemand in een You Tube filmpje of iets dergelijks dit kan laten zien en dat iedereen het alleen maar heeft over opname ipv live play met een vocoder vst.

Tot zo ver mijn bevindingen. Ik zou verheugd zijn als iemand het voor elkaar krijgt en dat hieronder kan posten. Dat het lastig is, dat is duidelijk!

Weet niet wat voor daw je gebruikt, maar in ableton bijv. gooi je de vocoder op een audiotrack welke als input de mic heeft.
Je maakt een tweede track aan met bijv. een soft synth (ik gebruik zelf een analoge synth).
In de vocoder heb je de optie om voor een external carrier te kiezen, hier kies ik mijn tweede aangemaakte track met synth.
Deze synth kun je live bespelen met een midi keyboard.
Als laatste zorg ik ervoor dat ik alleen het audiokanaal met de vocoder hoor door op mijn synthtrack te kiezen voor audio to sends only.
Dit zal in iedere daw iets anders werken, maar het idee blijft hetzelde.
Een vocoder heeft dus altijd een mic input en een carrier nodig, sommige vocoders hardware of software hebben al een ingebouwde carrier.

Er is een gratis vocoder vst. Ik meen dat die "orange vocodr" of iets dergelijks heet. Ik denk dat je het best met een simpele vocodr vst kan beginnen.
Orange Vocoder is van Prosoniq en allesbehalve gratis, maar die heeft ook een volstrekt antieke interface uit het jaar nul, dus da's niet het beste voorbeeld ;)

Back