Yamaha SK 15 / 20 / 30 (of)

Status
Please reply by conversation.

barn

Detroit nerd
Ik zoek al hele lange tijd een Yamaha SK-15 maar die zijn dermate zeldzaam dat ik er nog steeds geeneen heb... op ebay staan er wel een aantal te koop, maar in Japan... dus niet echt interessant qua verzendkosten.

Maar zit nu net weer youtube filmpjes te checken, en qua ruimte kan ik stiekem denk ik iets meer aan... dus ben ik ook op zoek naar een Yamaha SK-20 of SK-30...

Ben benieuwd wat er beschikbaar is?!

Ik heb zelf de SK-50D gehad. Machtige machine, maar ik deed er te weinig mee.
De laatste jaren ben ik weinig SK'tjes tegengekomen. Hooguit de simpele SK-10, voor een prijs waarvoor je haast een tweede hypotheek moet aanvragen. Dan is een orgel uit de B-serie interessanter; die kun je nog voor tussen de 0 en 25 euro oppikken en heb je dezelfde klank. Een SK is inderdaad pas interessant vanaf de 15 of 30. De 50 is wel erg groot en zwaar, maar wel erg leuk.

een orgel uit de b serie dezelfde klank?

:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:,

:dubbel:
:mega:

man, jij moet nodig wat aan je oren laten doen, of heb je er eigenlijk nog nooit eentje van dichtbij gezien, laat staan gehoord?

:peukie:

Ik heb een 20 gehad en wegens plekgebek weer weggedaan. Erg inspirerende machine Als ik straks financieel onafhankelijk ben ( ja vast) komt er wel een 30 of 50.

een orgel uit de b serie dezelfde klank?

man, jij moet nodig wat aan je oren laten doen, of heb je er eigenlijk nog nooit eentje van dichtbij gezien, laat staan gehoord?

Ik heb zowel een B35N als een SK50D gehad. De techniek en de klank zijn hetzelfde. Alleen heeft de SK vanaf de 20 wat meer klankmogelijkheden (meer registers, synth en leslie-aansluiting). De SK10 biedt zelfs minder dan de B35N; alleen een paar flutes, strings en de fameuze chorus en tremolo.

Met een SK50D behaal je veel grootsere klanken dan met een B35N, vanwege de veel meer mogelijkheden, maar een 8' flute uit een SK50D klinkt hetzelfde als een 8' flute uit een B35N. Dat is wat ik bedoelde met dezelfde klank en technologie. Natuurlijk kun je met een B35N niet hetzelfde als met een SK50D, maar met een SK10 kun je zelfs minder dan met een B35N.

Een b35n is een beetje groot, en zoek ik niet!

Zaag de onderkant er van af en dan is hij nog lichter en compacter dan een SK50. ;)
Heb je er meteen ook een vintage ritmebox, arpeggio en wat andere klanken bij die een SK niet heeft, zoals 'piano', 'guitar', 'harpsichord' en 'vibraphone'.

Ik heb zowel een B35N als een SK50D gehad. De techniek en de klank zijn hetzelfde. Alleen heeft de SK vanaf de 20 wat meer klankmogelijkheden (meer registers, synth en leslie-aansluiting). De SK10 biedt zelfs minder dan de B35N; alleen een paar flutes, strings en de fameuze chorus en tremolo.

de b35 heeft een totaal andere techniek.
en de sk20 heeft dubbele (hoofd) oscillators.
en zo kan ik nog wel wat belangrijke verschillen noemen.

kortom, een b35 is totaal anders dan een sk10, 20, 30 of 50

( foto´s komen morgen, eerst even batterijen kopen voor mijn camera)

SK10 en Sk20 op marktplaats. SK10 is gereserveerd, SK20 voor 450.

Ik heb mijn SK10 destijds weggedaan (onder lichte dwang van mijn toenmalige wederhelft) voor een appel en een ei. Gelukkig had ik ook nog een SK20 en die gaat ook niet meer weg. Een vintage of small stone phaser erachter en...instant Jean-Michel Jarre strings. Heerlijk. En dan ook nog een heel leuke basic lesliesimulator waar je malle fratsen mee uit kunt halen... Geweldige machine!

Ik heb de SK10 vroeger (eind jaren 80) tweedehands op de kop getikt voor 100 gulden. De SK20 heb ik halverwege jaren 90 voor 250 gulden in de achterbak geschoven. Nooit meer spijt van gehad. Wel oppassen met tillen: best een zwaar ding.

Toedels,
JP8

Status
Please reply by conversation.
Back