analoog overdrive

Luppez

techno
Ben opzoek naar een mooie analoge overdrive tegen een goede prijs. TIPS?

Pfoe,,,
Overdrive, distortion, fuzz,,
Opamp, transistor, diode of buizen vervorming,,,

Tisunkunst, veel keuze mogelijkheden.

Waar wil je het voor gebruiken ?

"Mooi" is natuurlijk subjectief. Uit mijn oude Behringer MX-2642 kwam echt dikke, vette (ik zou zeggen "mooie") overdrive, zeker op kicks.

H&K Tube Factor is ook vet, maar niet goedkoop.

Maar de gele Boss OD pedaaltjes zijn ook prima.

Nou ja (bijna) eindeloos veel keuze... heb je aanvullende wensen/eisen ?

Een gain oversturen in combinatie met de eq van een of ander analoog mengtafeltje?

Ja da's een goede, overdrive/distortion vaak het beste te hebben met goede filtering erachter (- tenzij je echt raspende sounds wilt).

Een overstuurde gitaar wordt bijv ook gefilterd door het beperkte freq-bereik van de doorsnee gitaar-speaker. Rechtstreeks ongefilterd is dan instant tandartsboor-sound.

Werk je in een computer ? (DAW) Amp/Speaker-sim to the rescue !

Succes!

Ik moet eens even kijken vanavond. Heb nog een of ander gitaar pedaaltje liggen wat te koop is.

Er zijn inderdaad gigantisch veel pedaaltjes en alles hangt af van welke input je er door wil jagen en wat je graag hoort. Achter een x0xb0x werkt de ene pedaal al weer wat beter dan de andere, en achter een 909 kan dat weer omgekeerd zijn.

Een Joyo JF-02 Ultimate Drive is in ieder geval een goed startpunt. Deze pedaal kan je uit Hong-Kong of China kopen op eBay voor zo'n € 26, bv. hier. Er zijn geen bijkomende invoerrechten en btw, ook al gezien deze leveranciers doorgaans een lage douanewaarde opgeven. Er is zelfs iemand die deze pedaaltjes herverfde en doorverkocht als "boutique pedalen" aan $ 170 (het fameuze Freakish Blues Alpha Drive schandaal). Die Alpha Drive werd door vele muzikanten als 1 van de beste pedalen genoemd, dus voor € 26 heb je een pedaal die als "boutique pedaal" een topfavoriet was. Niet twijfelen en gewoon kopen.

Die Boss pedaaltjes zijn ook geliefd, maar zelf ben ik niet onder de indruk. Ik denk dat je meer voor minder geld kan krijgen. Of meer voor meer geld ;)

Uit een goedkope Behringer xenyx tafel haalde ik een gruwelijk vette overdrive, instant 'het is 9 uur in de ochtend maar ik ga lekker'-lompe kicks, zieke boze 303 lijntjes etc.

Moet wel voor weinig te vinden zijn, krijg je ook nog lekkere gruizige multi-fx erbij :)

Uit een goedkope Behringer xenyx tafel haalde ik een gruwelijk vette overdrive, instant 'het is 9 uur in de ochtend maar ik ga lekker'-lompe kicks, zieke boze 303 lijntjes etc.

Met een Behringer tafel kan je idd beter oversturen dan met eentje van Allen&Heath. Het handige is dat je er dan ook meteen EQ bij krijgt wat je bij een pedaaltje meestal beperkt aanwezig is.

Ik ben altijd benieuwd hoe de goedkopere mixer van Mackie (bijv. de 802) zijn in oversturen. Als dat goed klinkt en vooral de EQ wat toevoegd dan zou ik evt wel upgraden.

een big muff is top geprijsd en klinkt als een klok met een dikke analoge sound erdoor..

Back