MIDI to trigger interface

Nicolas 2000

It's a household name
Wat wil ik: al mijn apparaten syncen
Probleem: een deel van mijn apparaten werkt met MIDI, de rest met trigger (JX3P, Polysix)

Welke setup wil ik:

Korg Z1 als MIDI master clock
Roland R8 als MIDI slave gesynct aan de Z1

*then some magic happens*
JX3P en Polysix dmv trigger gesynct aan de MIDI output van de Z1 (doorheen de R8 MIDI thru).

Het zou helemaal leuk zijn als er gekozen kan worden om de triggers op MIDI clock of op note ON te laten triggeren.

Ik heb geen boodschap aan meerdere trigger outputs met elk een eigen logica ofzo; de meerdere trigger outputs zullen gewoon gebufferde klonen van elkaar zijn.

Hoe kan ik deze magic laten happenen? Zijn er betaalbare kant en klare oplossingen of moet ik zelf iets brouwen? In het geval van DIY, wat is dan de eenvoudigste weg, Arduino?

Wat ik zoek is dus een doosje met MIDI ingang, (clock/note switch), enkele trigger outputs. That's it.

1 trigger output klonen naar meerdere getriggerde kan ik zelf wel verzinnen; de moeilijkheid voor mij is MIDI Clock / Note ON omzetten naar trigger.

Met Arduino op Note On zou makkelijk moeten zijn; ik vind voorbeelden die output pins gebruiken om een LED te laten blinken op note on. Dat ombouwen naar een trigger output lukt me wel.

Nu nog op MIDI clock. En dan nog een switch om te kiezen. :)

Ik heb trouwens nog nooit iets met Arduino gedaan...

Arduino lijkt echt de way to go te zijn. MIDI clock zou nog eenvoudiger zijn dan note on. Ik zoek nog even op of ik een voorbeeld vind dat de stand van een switch eenvoudig inleest. Als ik dat gevonden heb, zal deze draad een hele tijd gaan slapen tot ik aan de uitwerking begin. Of iemand met een beter alternatief komt... :)

http://www.instructables.com/id/Sen...ino/step9/Receive-MIDI-Messages-with-Arduino/
http://little-scale.blogspot.be/2008/05/how-to-deal-with-midi-clock-signals-in.html
http://www.arduino.cc/en/Tutorial/Switch

@Fourier: maar dan moet ik dat tikje nog steeds splitsen en bufferen (JX3P én Polysix) en bovendien somehow syncen aan de drumcomputer en Z1 via MIDI, dus dat is minstens even lastig. En ik wil er geen output van de R8 aan opofferen.

@J.Baars: Met avr is het inderdaad iets goedkoper, maar ik leek er veel minder (MIDI)ondersteuning (fora, voorbeelden) voor te vinden op internet. Het prijsverschil op het einde van de rit zou zo'n 20€ zijn, en wat minder zoekwerk en frustratie is me nog wel 20€ waard (hier vond ik bv een mooie uitleg over MIDI en Arduino). Als ik het goed heb draait een Arduino op hetzelfde soort processor als een AVR, dus technologisch ontloopt het elkaar niet veel.

Ik bedacht me in de file nog het volgende: als de R8 een MIDI noot kan uitsturen op bv elke rimshot (en ik denk van wel aangezien de 626 dit al kon), dan kan ik de rimshot trigger functie op deze manier ook nabouwen. Dat wordt dan een switch met 3 standen. :) Trigger op clock, Trigger op note on, Trigger op een specifieke noot.

Laatst gewijzigd:
Die had ik al bekeken, maar het is toch nog een eind duurder dan een Arduino en voor mijn toepassing minder veelzijdig omdat hij enkel note on modes heeft, geen clock to trigger.

Back