Onderhoud van Juno-60

Arv

Robot
Beste mensen, ik zou graag wat advies willen..
Ik heb een Juno-60, die heb ik al een x aantal jaren en buiten een grondige reinging jaren geleden heb ik er electronisch zelf maar ook door profs niet naar laten kijken. Mijn vraag is, moet ik denken aan (preventief) onderhoud, of check? Of is dat niet nodig zolang alles werkt als het werkt..

Is niet nodig zolang alles werkt.

Als je preventief onderhoud wil plegen: vervang de condensators in de voeding.
Maar ik heb zelf ook een Juno60 en heb dat niet gedaan en ga dat ook niet doen.
Tenzij hij een keer open moet omdat er iets mee is, dan zal ik de condensators in de voeding ook meteen meenemen.

Alle condensatoren vervangen is een goed idee,niet alleen de voedingscondensatoren,kleine waardes hebben de neiging meest af te gaan wijken van originele waardes.
Als je een beetje kunt solderen en weet wat een condensator is is dit prima zelf te doen.

Ok, dank!

Dus het is niet per se noodzakelijk. Kan ik ongestraft doorspelen tot het recappen wel nodig is? En zo ja, hoe weet ik wanneer? Het heeft niets met de voice chips zelf te maken neem ik aan?

De juno60 is niet bekend vanwege slechte voice chips of problemen daaromheen.
De Juno106 heeft wel die naam.
Maar dat zijn andere chips.
Dus vooralsnog: no worries.

juno 60 heeft geheugen toch? Dan is het wel belangrijk om op de batterij te letten, vervangen voor ie gaat lekken.

Zou er verder niks aan doen. Hooguit de netfilter condensators vervangen, die willen nog wel eens met een knal en rook en troep kapot gaan, maar of dat regelmaat is?

Heeft iemand van jullie de juno60 te leen of te huur voor 2 dagen in november? Ik ga er supervoorzichtig mee om

Mijn Juno laat altijd wel wat gebrom horen (signal bleed), maar sinds kort is het meer extreem geworden. Meer ruis en achtergrond geluiden alsof een computer het signaal verstoort. Ik heb al gekeken of de kabels in de buurt van adapters liggen, kabels verwisseld, rechtstreeks aangesloten op mijn geluidskaart, maar dat helpt niet. Kan er een probleem in de outputs zitten?

TFHats,

Het kan wel in de outputs zitten maar veel meer kans dat het in de voeding zit.

Hij loopt mogelijk uit zn waardes omdat 1 van de caps op zn laatste is. dan gaan je DA converters die je CV voor de vca maken aan de haal en krijg je wat jij voor hebt.

Elco's op de voedingprint vervangen en de hele juno opnieuw afregelen volgens de service manual. waarschijnlijk is het dan wel opgelost en recappen van de voeding is iets wat je toch beter kan doen als ie openligt.

Groetjes,
Vic

Vic bedankt. Is het eenvoudig zelf te doen? Ik ben niet zo'n DIY-er. Enne... is er anders in de buurt van Utrecht iemand aan wie ik het evt. kan overlaten? The Music House zit hier natuurlijk, kan hun altijd bellen, maar ben altijd ook geïnteresseerd in ervaringen met anderen.

Back