Instabiele VCO's, worden ze nog gemaakt?

Lacrosse

Rise of the Machines
Als de Minimoog model d met oud oscillator board populair is omdat deze zo temperatuurgevoelig is qua tuning dan vraag ik mij af of er anno 2013 geen modulaire vco's zijn die doelbewust een soortgelijke instabiliteit hebben meegekregen. Nog mooier zou natuurlijk zijn als je een vco hebt waarvan je de instabiliteit handmatig met een knop kan instellen.

Bestaat zoiets eigenlijk?

Als de Minimoog model d met oud oscillator board populair is omdat deze zo temperatuurgevoelig is qua tuning

ik vraag me af of dat de enige reden is natuurlijk.

denk dat er veel bereikt kan worden met moduleren/ lfo / noise etc, dus kan hem zo instabiel maken als je wilt.
instabiliteit is dus instelbaar

MOS-LAB 901B?

901-B OSCILLATOR​
​The 901-B OSCILLATOR is the first VCO created by Robert Moog for the modular synthesizers. It's the powerful sounding you can hear on the Tangerine Dream, Klaus schulze and other electronic bands records from the seventies.
.
The Mos-lab design is the same than the R.A Moog design from 1968.

PRICE : 220 Euros

http://www.mos-lab.com/#!901-b/cf8s

Dave Smith heeft voor de Prophet 08 de 'slop' functie bedacht. Ergens in een interview gelezen dat als dat niet genoeg is dan is modulatie via een LFO het beste.

Op vele digitale synths bestaat er zoiets als een "drift" optie, met de bedoeling om die instabiliteit na te bootsen.

Voor zover ik weet zijn daarom de DCO's (Digital contolled oscillator) in het leven geroepen, die corrigeren dus die instabiliteit - dus volgens mij vind je die instabiele karakteristiek terug in gelijk wat voor synth waar VCO's nog aanwezig zijn (bvb MFB synths, maar niet de "synth lite" want die heeft dus DCO's).

En idd zoals BananaWorld aangaf via dat interview kan dat gewoon met een lfo modulatie, meer bepaald via SH waveform. Anderzijds kan je ook de osc tune knop gebruiken, maar dan moet je het manueel aanpassen tijdens het spelen.

Laatst gewijzigd:
Op de Macbeth M5 heeft oscillator 3 deze optie. Met een draaiknop kan je de instabiliteit traploos regelen en als je de knop helemaal naar links zet (door de klikstand heen) dan is hij gewoon stabiel.

Het bestaat dus wel, maar of er ook volledig modulaire VCO’s zijn met deze optie weet ik zo niet. Het zal toch haast wel moeten met die keus die je tegenwoordig hebt? :)

Lacrosse schreef:
...temperatuurgevoelig is qua tuning dan vraag ik mij af of er anno 2013 geen modulaire vco's zijn die doelbewust een soortgelijke instabiliteit hebben meegekregen....
:eureka: bestaat er een soort van CV module (in kabelvorm) die een temperatuurafhankelijk (of bijvoorbeeld lichtafhankelijk) signaal afgeeft? mbv arduino moet dit redelijk makkelijk in elkaar te flansen zijn

punt is niet zozeer de instabiliteit maar de gevolgen van het " langs elkaar schuren" van verschillende oscilatoren. bij de minimoog is er weinig neiging tot "locken" ( het in elkaar grijpen en bv uitdoven ) van de oscilatoren ( door de matige voeding oa. ). dat effect bij 3 oscilatoren tegelijk is een van de aantrekkelijke kanten van het minimoog geluid.

die instabilieit bij een goede minimoog is trouwens ook vaak overdreven, op m'n strobetuner met een nauwkeurigheid van 1/100hz staat hij echt goed stil, en ik kan hem rustig laten staan voor redelijke tijd, soms even bijstellen. ( en dat betreft een oud osc bord , wel goed onderhouden idem voor het toetsenbord , pitchwheel etc )

Een Arduino lijkt me hier een beetje overkill ;)
voor een simpele versie wel inderdaad, maar als je een CV signaal wilt genereren die het gevolg is van bijvoorbeeld temp en licht en een S&H (volgens een bepaald algoritme) is het wel een goedkope oplossing

Dave Smith heeft voor de Prophet 08 de 'slop' functie bedacht. Ergens in een interview gelezen dat als dat niet genoeg is dan is modulatie via een LFO het beste.

Die zat in 2003 al in de Evolver desktop.

Ik heb het idee dat somigen instabiel met tracking verwarren. Alhoewel beide misschien wel correct.
In b.v. de miniKORG tracken de VCO's prima (uiteraard niet zo strak als in synths anno nu, en dat is maar goed ook) maar er zit wel een constante, hele licht, random fluctuatie in de frequentie.

Back