USB geluidskaart

• Thread starter Deleted member 38745
  • Start date
D

Deleted member 38745

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een geluidskaart aan te schaffen, heb mijn research gedaan en een 3-tal geluidskaarten gevonden die me bevallen. Maarrrr welke van de 3 wordt het nu uiteindelijk?!?
Het lukt me zelf maar niet om de knoop door te hakken, dus mogen jullie even met me meedenken om de juiste eruit te kunnen pikken :)

Het is bedoeld voor gebruik in een live band icm een USB-midi keyboard. (M-audio Axiom 49)

De 3 die ik geselecteerd heb zijn er 2 van Focusrite, de 2i2 en 2i4 en de welbekende Tascam US-122
Van de Tascam weet ik dat deze veel aangeraden wordt, maar van Focusrite hoor je ook veel mooie dingen (en ze zien er fantastisch uit naar mijn mening!)
De Focusrite 2i4 bevat net als de Tascam midi, maar hier maak ik in mijn huidige set-up toch geen gebruik van (of ga ik in de toekomst spijt krijgen als ik niet over die midi-aansluitingen beschik?)

Eventuele andere geluidskaarten mogen natuurlijk ook aanbevolen worden!

Ik zou gaan voor de Native instruments complete audio 6. Puur omdat die getest is door dawbench en daar redelijk goed uit de bus komt. Ik neem aan dat je op een podium toch met een zo laag mogelijke latency wil werken en dan moet je eigenlijk de kaart nemen die het best presteert op lage buffers en dat is een RME, maar die zit in een heel ander prijs segment, de NI Kaart lijkt dan een leuk compromis.

Ik zou gaan voor de Native instruments complete audio 6. Puur omdat die getest is door dawbench en daar redelijk goed uit de bus komt. Ik neem aan dat je op een podium toch met een zo laag mogelijke latency wil werken en dan moet je eigenlijk de kaart nemen die het best presteert op lage buffers en dat is een RME, maar die zit in een heel ander prijs segment, de NI Kaart lijkt dan een leuk compromis.

Dankjewel voor je reactie. Qua latency zit ik eigenlijk zonder externe kaart al vrij goed, dus ik denk dat dat wel goed komt!
Ook met de prijs in het achterhoofd blijven mijn ogen toch gericht op de 3 die ik zelf geselecteerd heb, wat zou daarin jouw keuze zijn? En het ontbreken van midi bij de 2i2? Een groot gemis, of nergens voor nodig in jouw ogen?

De M-audio Axiom 49 heeft MIDI IN en OUT.

Daar heb je helemaal gelijk in en hier was ik me ook goed van bewust. De Midi-out wil ik gaan gebruiken om mijn Nord aan te sturen zodat ik op die manier een 2de toetsenbord krijg. Dit heb ik inderdaad niet vermeld in mijn eerste bericht, excuus hiervoor.

Ik wil dus de Axiom via USB aansluiten!

Maar als ik jou was zou ik nooit voor de 2i2 gaan maar voor de 2i4 van Focusrite, altijd handig MIDI op je geluidskaart. Je kan dan trouwens de Nord aansluiten op je geluidskaart en je Axiom kan je dan thuis laten als je live gaat optreden!

Maar als ik jou was zou ik nooit voor de 2i2 gaan maar voor de 2i4 van Focusrite, altijd handig MIDI op je geluidskaart. Je kan dan trouwens de Nord aansluiten op je geluidskaart en je Axiom kan je dan thuis laten als je live gaat optreden!

Oké bedankt voor je input. Ik vindt een 2de toetsenbord wel fijn werken dus ik wil wel echt voor die Axiom gaan :)
Heeft de Focusrite in jouw ogen nog meerwaarde op de Tascam? de 2i4 is namelijk wel bijna 2 keer zo duur namelijk!

Dankjewel voor je reactie. Qua latency zit ik eigenlijk zonder externe kaart al vrij goed, dus ik denk dat dat wel goed komt!
Ook met de prijs in het achterhoofd blijven mijn ogen toch gericht op de 3 die ik zelf geselecteerd heb, wat zou daarin jouw keuze zijn? En het ontbreken van midi bij de 2i2? Een groot gemis, of nergens voor nodig in jouw ogen?

Dat jou latency zonder kaart al goed zit zegt mij helemaal niets. Ik weet verder niet wat je setup precies is natuurlijk. Maar als je een nieuwe kaart koopt dan ga je ook de driver van die kaart gebruiken neem ik aan. Jij gaat in een band vsti spelen dus wil je dat je kaart een output latency heeft niet hoger dan plm. 5 msec. Dan draai je op een lage buffer en nogmaals, dit is het gebied waar de kaarten erg verschillend presteren. Er zijn nogal wat kaarten die op lage buffers zich als ware CPU-hogs gedragen ten opzichte van kaarten die wel goed presteren. Het is ook maar net hoe goed je cpu in je laptop is en hoe goed die z'n warmte kwijt kan op een lekker warm podium. Speel zo safe mogelijk is mijn welgemeende advies. De kaarten waar we hier naar kijken klinken allemaal OK genoeg, daar zitten de verschillen dus niet. Wat qua aansluitingen het beste bij je past weet je zelf beter dan wie ook lijkt me, al zit een midi i/o nooit in de weg nee.

Oké bedankt allemaal. Ik ben inderdaad wat beter gaan nadenken over de aansluitingen die ik nodig heb. Dit heeft vervolgens een nieuwe vraag opgeroepen 8~

Als ik een microfoon aansluit op de interface, kan ik hier dan live effecten opleggen en uitsturen?
Mocht dit mogelijk zijn krijg je natuurlijk de microfoon en je vst's allebei op de main output, wat niet ideaal is.

Als ik hiervoor bijvoorbeeld toch de Native instruments komplete 6 of bijvoorbeeld een Focusrite 6i6 aanschaf, ben ik dan wel in staat deze 2 te splitsen? Of zijn de outputs op deze interfaces allemaal main-outputs die het totaal geheel uitsturen?

Back