computer aansluiten op soundcraft epm6

goudvis123

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag op de soundcraft epm6 een computer aansluiten. Nu heb ik de handleiding doorgelezen, maar in het aansluitschema staat nergens een computer, dus mijn vraag is, is het mogelijk om een computer op de epm6 aan te sluiten en zoja welke uitgangen/ingangen kunnen daarvoor gebruikt worden.

Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Grtz, Leonie

Het ligt eraan wat je wil:

1. Voor het afspelen van computergeluid via het het mengpaneel:

van de LINE-OUT van je geluidskaart naar 1 van de twee stereo kanalen op het mengpaneel. Hiervoor gebruik je een snoer als dit:

Jack-to-stereo-mini-jack.jpg

2. Voor het opnemen van geluid uit je mengpaneel in je computer:

Van de LINE-IN van je geluidskaart naar de record-out op het mengpaneel. Hiervoor gebruik je een snoer al dit:

cable_cinch.jpg

De EPM6 kun je niet rechtstreeks (digitaal) op een computer aansluiten.
Het beste kun je hem aansluiten via een 'interface' een (externe) geluidskaart met 2 of meer audio in- en uitgangen. Die interface zit verbonden met je computer (USB of FireWire) en je Soundcraft kun je dan weer op de interface aansluiten.

Mijn vraag aan jou is dan wel: wat zijn je verwachtingen wat je wilt gaan doen als je deze connectie tussen mixer en computer hebt gerealiseerd?

Edit: Eraser127 was me net voor. Dit is inderdaad de eenvoudigste/goedkoopste methode, maar niet meteen de beste....

Idd, ligt er maar aan wat je er meer wilt gaan doen.

Bedankt iedereen voor de info :)

De bedoeling is opnemen op de computer met een sequence programma.
Mijn computer heeft geen line in en out van zijn geluidskaart, dus ik zal een externe geluidskaart aan moeten schaffen, lijkt me.

Iemand suggesties waar ik op moet letten bij aanschaf?

Ik neem aan dat ik dan dezelfde kabels als hierboven nodig heb om de externe geluidskaart op het mengpaneel aan te sluiten?

Zou graag weten hoe de kabels heten.
Ik zie een kabel van mini jack naar twee grote jacks?
En ik zie een kabel van mini jack naar twee...?

Alvast weer bedankt voor de support :)

Welke kabels je nodig hebt hangt af van de aansluitingen die je ervoor enerzijds wilt gebruiken vanaf de mixer. Hier heb je meerdere mogelijkheden. Anderszijds hangt het af van de aansluitingen die zitten op de aan te schaffen interface.

Wat betreft aanschaf van een geluidskaart zou ik nu kiezen voor een model met USB aansluiting. Verder is het afhankelijk van je budget en verder aansluitwensen. Heb je bv ook MIDI nodig of niet? Wat keuze van interface betreft zijn er heel veel mogelijkheden en is de kwaliteit van de meeste wel acceptabel tot goed. Ik zou wel kiezen voor een moderne nieuwe interface die sinds 1 of 2 jaar op de markt is, en dan van een van de bekende(re) merken.
Ik denk dan aan merken als Presonus, Focusrite, M-audio.

Als je dan een keuze hebt gemaakt, zou ik zeggen: neem de manual van de mixer en download de manual van de gekozen interface, en kijk hoe je het het beste aan kunt en wilt sluiten.
Wat de mixer betreft zou ik gebruik maken van de XLR outs en voor afspelen van de 2-track in RCA (tulp) aansluitingen. Aktieve of passieve monitors kun je aansluiten op Monitor out (6,3mm jacks).
De XLR outs kun je dan aansluiten op de inputs van de interface. Als je er een kiest met combi inputs (daar past zowel XLR als jack in), kun je daarvoor dan toe met 2 kabels XLR male->XLR female. Voor de output van de interface naar de mixer heb je dan denk ik 2 kabels nodig van 6,3mm jack->RCA, maar dat hangt mede af van de interface die je gaat aanschaffen.

Back