HELP! TR505 als sequencer voor AKAI s950

Luppez

techno
Gutmurning Luttë,

Sinds gister ben ik trotsen eigenaar van een AKAI s950 en ben al reeds in bezit van een TR505.
Wat ik nu wil doen is de TR505 als sequencer gebruiken voor S950. Het probleem is dat ik 1: Nog niet weet hoe.. en 2: de s950 10 kanalen audio kan uitsturen + 1 kanaal om alles gezamelijk uit te sturen. Wat me logisch lijkt dat je minimaal 16 geluiden kan toewijzen aan de TR505 en ik daar optimaal gebruik van wil maken.

Hoe zou ik het best deze setup kunnen realiseren waardoor ik zoveel mogelijk opties van de setup gebruik kan maken?

voor de rest maak ik gebruik van een Macbook Pro, Abelton 9 en Echo Audiofire 12.

Wie wil deze uitdaging met me aangaan?!

Alvast bedankt.

Van de 505? Mijn engels is niet zo goed daarom vraag ik het hier. Ik ben zwaar dislextisch en taal is vooe mij een probleem.

Elk geluid/knop op de 505 correspondeert met een midi note nummer. Deze moet je zien te achterhalen uit de manual, of gewoon even met een midi keyboard kijken welk geluid onder welke toets zit.
Nu wil je in S950 programs ervoor zorgen dat je geluiden onder een van de midi noten zit, zodat ze worden aangestuurd door de 505.

Expert mode: elke geluid kan vanuit de 505 ook op een ander midikanaal worden gezet. Dit zou ik even links laten liggen tot je bovenstaande voor elkaar hebt!

Elk geluid/knop op de 505 correspondeert met een midi note nummer. Deze moet je zien te achterhalen uit de manual, of gewoon even met een midi keyboard kijken welk geluid onder welke toets zit.
Nu wil je in S950 programs ervoor zorgen dat je geluiden onder een van de midi noten zit, zodat ze worden aangestuurd door de 505.

Expert mode: elke geluid kan vanuit de 505 ook op een ander midikanaal worden gezet. Dit zou ik even links laten liggen tot je bovenstaande voor elkaar hebt!

He monotron,

Ik dacht dat al te begrijpen uit de handleiding, moet geen probleem zijn. Schema van welke note zijn toegewezen aan we sounds heb ik ook even doorgekeken.
Bedoel je met “expert mode” dat je in plaats van note op de sampler aan een kanaal op de 505 toewijst je kanaal toewijst aan een note? Dat zou in princiepen wel ideaal zijn als je dat bedoeld. Dan kan ik via mijn 505 switchen tussen sounds die ik opgeslagen heb in de sampler.

Dan heb ik nog een vraag. Je heb natuurlijk 10 outputs s950 en 16 kanalen op de 505. Kan je de kanalen groepen op de 505? Dat ik dus bijvoordbeeld een paar verschillende percussie geluiden uitstuur door 1 kanaal en het zelfde voor hihats enz enz. zo dat ik tog 10 apparte sporen kan opnemen in abelton en die van uit daar weer kan eq-en en compressen.

Laatst gewijzigd:
Je kan een track uit je 505 een eigen midikanaal geven waar die de note info heenstuurt.
Dus 16 kanalen midi richting je sampler.

Je moet je sampler configureren naar wat de 505 uitspuugt.
Dus kick kanaal is midi channel 1, note nummer C1 (fictief, want ik weet niet welke noot hij geeft).
Geluid op je sampler dat je wilt aansturen instellen op midi recieve channel 1, note C1.

Je kan dus niet polyfoon sequencen. Tenzij je meerdere 505 kanalen gebruikt voor 1 midi kanaal.

In je sampler kan je wel loops/one shot's stoppen, als de note length uit je 505 niet lang genoeg is de release van je sampler ENV voluit zetten.

Als er nu niets gebeurt kan het ook nog zijn dat er een verschil in octaaf interpretatie is tussen de 505 en je sampler...
Zet dan op je sampler bijv. C1 op C2 of C3 of naar beneden.
Heb daar zelf in het verleden wel eens mee lopen kutten:)

alleen polyfoon sequencen probeer ik ff te begrijpen.. dus ik kan niet meerdere geluiden die worden getriggerd door verschillende knoppen van de 505 door 1 kanaal uitsturen?

lijkt me niet handig om die TR505 te gebruiken als sequencer... je triggert dan one-shot samples, en dan ook nog max 16 stuks.
Baslijnen spelen en andere melodieen is er niet bij.. Tja, of je offert elke one-shot op voor 1 nootje uit je melodie..

Je kan bijv polyfoon gaan door:

505
kick C1 midi channel 1
snare C#1 midi channel 1
etc.
etc.

Zo kan het, maar is niet echt overzichtelijk en je kan maar 16 noten spelen en voor de rest niets.

Back