Micro! advies aub?

ec101dm

lost in the 80s
Hallo allemaal,
is er iemand bij die toevallig wat van microfoons kent?

Ik zou me een micro willen aanschaffen die geschikt is voor het thuis opnemen van 80's New Wave-stijl vocaltracks. Denk aan Sisters Of Mercy, Joy Division, Fad Gadget, Front 242, The Neon Judgement, etc...

Ik had gedacht aan een eenvoudige dynamische (budget/middenklasse)micro zoals de klassieker Shure SM58, omdat die in die tijd héél erg veel gebruikt werd. Maar ik sta natuurlijk ook open voor andere goedklinkende alternatieven. Hoofdzaak is dat ie wat authentieke resultaten kan afleveren. Een peperdure ribbon mic met een perfecte gepolijste klank heb ik dus niét nodig, trouwens dat gebruikten mijn undergroundhelden ook niet want daar hadden ze geen geld voor 8)

Budget: onder de 110-120 €. Tweedehands kan eventueel ook.

Ik hoor graag jullie advies. :koffie:

Vergeten te zeggen: op dit moment gebruik ik de Shure PG58 van een vriendin, en die valt me wel mee (maar ik kan hem niet houden natuurlijk). Ik heb begrepen dat er vaak kritiek op de PG-serie is, maar ik vond deze best okee klinken voor zijn prijs. Daardoor ben ik benieuwd geworden naar de SM58.

kijk naar een Sennheiser MD421, die hebben een goede karakteristiek voor stemmen en zang
condensator zou ik niet doen die klinken te neutraal en vlak

kijk naar een Sennheiser MD421, die hebben een goede karakteristiek voor stemmen en zang
condensator zou ik niet doen die klinken te neutraal en vlak

als ik daarmee aankomt krijg ik een klap op m'n smoel van m'n bandlid(die ook geluidsman is)

die rode nt-1a is mooi, maar dan heb je toch ook een shockmount en popscreen nodig?

Shure sm7-b. Multi inzetbare mic. Uitstekende zang mic maar werkt top op snardrum, bass, floortom etc.
Leuk preampje er tussen zou fijn zijn. Die oude helden van je namen nog in ouderwetsche studio's op dus grote kans dat daar een ssl, neve, api etc etc desk stond. Prima pre amps dus. (Goedkoop en schijnbaar prima kwaliteit zijn preamps van Golden Age)

Rode nt1a lijkt me een goede keuze. Meestal zijn condensers beter voor stem(maar niet altijd..)Je krijgt bij BAX een popfilter en spin erbij voor 185. Doe daar nog een goedkoop statief van 12 euro bij en opnemen met je kop in de kledingkast. Matras achter je.
Gaat echt een verschil geven t.o.v die pg58. Vergeet niet dat ie +48 nodig heeft.

condensator?
de man gaat new wave maken, geen klassieke singersongwriter muziek
condensator klinkt goed maar is te neutraal en vlak voor zang is mijn mening heur..

Kan me niet schelen wat voor muziek het is. Waarschijnlijk zijn 9 vd 10 van jouw favoriete new wave platen met condensators opgenomen.

Een goede opname slecht laten klinken is makkelijker dan een slechte opname goed laten klinken.

en dan moet je nog een goede opname lekker laten klinken

ja. helemaal waar.

SM58 is nooit een slechte aankoop en hij kan later altijd alsnog uitbreiden naar iets anders.

succes ermee.

condensator?
de man gaat new wave maken, geen klassieke singersongwriter muziek
condensator klinkt goed maar is te neutraal en vlak voor zang is mijn mening heur..

Als je als opnametechnicus je vak verstaat kun je met een dynamische microfoon, zelfs met een SM58, een prima opname/productie maken.

ja. helemaal waar.

SM58 is nooit een slechte aankoop en hij kan later altijd alsnog uitbreiden naar iets anders.

succes ermee.

Allemaal juist.
Een SM58 is zeker aan te bevelen :W

Cheers,
Exo. :mega:

Hola!! Ik had deze draad eventjes niet meer gecheckt, bedankt voor alle reacties!! :okdan:
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar ik denk dat een tweedehands SM58 inderdaad een prima start zou zijn.

Hola!! Ik had deze draad eventjes niet meer gecheckt, bedankt voor alle reacties!! :okdan:
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar ik denk dat een tweedehands SM58 inderdaad een prima start zou zijn.

Om je even in te lezen in wat Andrew Eldritch van The Sisters Of Mercy gebruikt aan mics:
http://www.the-sisters-of-mercy.com/tech/outboard.htm
Maar dat is natuurlijk actueler dan wat ze in het begin gebruikten. Hier wat over hun opnameproces van First & Last & Always: http://en.wikipedia.org/wiki/First_and_Last_and_Always

Back