USB of FIREWIRE

Ricky Da Dragon

Nieuwkomer
Ik heb net een apogee duet USB gekocht .

Had ik beter een Firewire version kunnen nemen of maakt het niet meer uit?

Ik hoor wel een klein brommertje (volgens mij typisch usb!?) als ik m wat harder zet...

Firewire was vroeger interessanter als je veel kanalen tegelijk wou/kon opnemen. Maar ik kan dat nu met m'n Edirol M16DX via USB zonder problemen. Dus bij die Duet maakt dat zeker al niet uit. En ik heb geen brommertjes ;)

firewire met mijn phonic sinds w7 problemen, maar usb werkt erg goed. zeker op de 3.0 poort geen brommetjes etc...

Apple heeft in tegenstelling tot pc goede firewire aansluiting dat het niet uitmaakt, usb is niet per definitie beter.
Ik heb zelf de Apogee duet Firewire

Mooi spul :)

Brommetje kan verschillende oorzaken hebben.
Check breakout kabel – haal hem een keer eraf, heb je dan nog interferentie?
Is je elektriciteit geaard?
Andere usb kabel proberen.

USB is wat toekomstbestendiger. Firewire is een langzaam stervende standaard (nieuwe macs hebben dan ook geen firewire meer).

Sorry maar dat is echt een onzin verhaal. Apple stopt gewoon met firewire aanbieden in hun producten en aangezien Apogee Apple only producten verkoopt zullen ze wel met iets anders moeten komen om iets te kunnen blijven verkopen.

Firewire en USB zijn beiden seriele protocollen met als grootste verschil dat USB host based is (heeft dus een bepaalde vorm van een computer nodig om te functioneren) en firewire peer-to-peer communiceert waardoor er dus niet perse een host hoeft te zijn en het doorlinken van apparaten vanuit de standaard is ondersteund.

Firewire is daarnaast in staat om veel meer stroom te leveren aan een aangesloten apparaat dan USB kan (3x meer dan USB 2.0).

Feit is echter dat USB de standaard is die wereldwijd is geadopteerd voornamelijk omdat het met veel goedkopere componenten te implementeren is. Een beetje het VHS vs Betamax verhaal.....het is niet perse de beste die wint.

Het is natuurlijk logisch dat Apogee er voor kiest om ook USB producten te gaan produceren maar zo'n krom verhaal ophangen gaat nergens over. De latency met USB is iets lager omdat firewire een wat grotere error correcting/protocol overhead heeft maar op die instelling is firewire doorgaans wel aanzienlijk stabieler en blijft het stabiel bij hogere CPU loads waar USB vaak in de problemen komt of zelfs cpu overhead creeert.

Maar goed....uiteindelijk is het belangrijkste of het werkt of niet. Beiden zijn tegenwoordig prima oplossingen. ;)

Laatst gewijzigd:
Apple stopt niet echt met firewire.. Het is gewoon interessanter om een Thunderbolt aansluiting te steken, voor 29 euro heb je een FIWI adapter ervoor

Met de tijd gaan er ook meer audio interfaces zijn met Thunderbolt

Firewire is een geisoleerde interface en usb niet. De kans op een aardlus en allerlei bijgeluiden met usb is redelijk aanwezig...

Patrick

De latency met USB is iets lager omdat firewire een wat grotere error correcting/protocol overhead heeft maar op die instelling is firewire doorgaans wel aanzienlijk stabieler en blijft het stabiel bij hogere CPU loads waar USB vaak in de problemen komt of zelfs cpu overhead creeert.

Als ik dat verhaal in de link goed lees dan zie ik dat deze Apogee kaartjes bepaald geen toppers zijn in termen van low latency performance. Zowel op USB als FW. Wat de cpu overhead is op 64 samples zeggen ze er voor het gemak ook niet bij (dus het kan alleen nog maar slechter worden...) Hoe goed een kaart in de praktijk presteert op 64 samples heeft echt weinig (tot niets) te maken met de zgn. "error correcting/protocollen" waar jij het over hebt. Het heeft te maken met hoe goed de driver is icm met hoe goed de controller is op de kaart zelf. Er zijn merken die er alles aan doen om dit zo goed mogelijk voor elkaar te hebben en dit alles zelf ontwikkelen zoals RME en Antilope. Kijk maar eens wat een RME babyface USB soundcard presteert op 64 samples bijvoorbeeld, dat rent een gemiddelde FW kaart er driedubbel dwars uit. Het gros van de merken audio interfaces koopt allemaal dezelfde OEM cotrollers en dezelfde OEM basis-drivers in voor hun kaarten en hebben bijkans nauwelijks invloed op de latency performance van hun producten. Waarschijnlijk geldt dit ook voor de Apogee duet.

Back