Mic Preamps!

EDP

elke dag pannekoeken
hola!

een van de weinige dingen waar ik kaas van heb gegeten zijn mic pre amp. aangezien ik er toch echt een nodig heb, ben ik opzoek gegaan naar een leuke.

heb een lijstje gemaakt

• Focusrite Voicemaster Pro
  • Focusrite Trakmaster
  • TL Audio 5050
  • SPL Trackone
  • TFPro P1
  • Mindprint ENvoice

ik heb deze gekozen vanwege mijn budget en de specs. mijn eerste voorkeur ligt bij de voicemaster.
is dat een goede keuze, waar moet ik opletten, zijn er nog andere bakken die ik hierniet genoemd heb en die ook erg interresant zijn.

laat het weten

Ik kan je er weinig bijzonders over vertellen, maar ik heb zelf ook een Focusrite en die bevalt me prima.
Als microfoon heb ik een Audio Technica 4033 en dat klinkt gewoon goed, de voicemaster heeft een
vlotte bediening en prima geluid.

Deze combi klinkt gewoon lekker neutraal zodat je er nog alles mee kan doen later kwa eq en fx.
Met de opname compres ik vrij licht, eigenlijk alleen om te zorgen dat de input van de PC niet te vlot over z'n nek gaat,
maar ook als je harder comprimeert klinkt het nog okay.

Verder gebruik ik eigenlijk geen eq o.i.d van de focusrite.

Suk6 met je keus!

ik heb me laten vertellen dat tfpro/joemeek niet echt standaard spullen zijn en daaron leuk voor erbij maar niet als enigste klopt dat?

Het ligt er ook aan wat je er precies mee wil doen. Zelf zingen of door een ander. Heb je al een mikrofoon of ga je die nog kopen?. Gouden tip: neem een (liefst meersporen) recorder mee naar de winkel. Neem diverse combinaties (mikes en pre-amps ) op verschillende sporen op. Noteer waar je wat opneemt. Met steeds het zelfde stukje zang bij dezelfde omstandigheden. Daarna (misschien beter de volgende dag) kun je blind testen (bijv. door andere laten beoordelen) "Welke vond je de mooiste?"
Desnoods mix je er een stukje eigen muziek door, om te horen of het goed klinkt. Ik weet van iemand die op zo''n manier zijn mikrofoon uitgezocht heeft. Opmerkelijk wat de verschillen kunnen zijn per mikrofoons rond dezelde prijsklasse. Het gaat er natuurlijk ook om "Waar klinkt de zanger/zangeres het lekkerste door"

JOEMEEK kleurt iets, maar klinkt wel voller en vetter. Ik prefereer een cleane pre-amp, omdat ik dat volle er eventueel liever later bij wil doen of juist gewoon clean laten. Ik heb zelf een Symmetrix 528E. Die klinkt erg clean. Er zit een de-esser op en compressor (heel belangrijk bij een mic. preamp) om te zorgen dat het signaal niet overstuurt bij opname. Verder zit er e.Q. op, maar dat gebruik ik nooit

groet Erik

hmm heb gegoogeld maar kan niet echt een site van Symmetrix vinden

Heb je trouwens wel een pre-amp nodig? Heb je geen mengtafel met Phantoomvoeding (48 Volt voor een condensatormikrofoon)? Misschien klinkt die al fantastisch. Heb je geen losse pre-amp nodig.

Groet Erik

nope heb al een tijd geen mengtafel meer(02r) vandaar de honger naar pre amps

ligt aan de combi van pre-amp, mic en stem..en idd of je meer transparant of meer kleurend wilt...focusrite staat altijd bekend als behoorlijk transparant, joemeek als kleurend..... ik heb zelf een focusrite trakmaster, bevalt me prima, heb er nog niet heel veel mee gewerkt alleen...ik plug er altijd een AT3035 mic in........ wat ik zelf ook wel interessant spul vind: DBX, vanwege hun A-D convertors die een soort van tape-emu hebben, maw je kan ze niet laten clippen omdat er een soort van soft compressor op de laatste 4dB zit...zoiets gebruikt apogee ook.... wat je ook kan doen is naast je main pre-amp ook wat goedkopere (tube-)dingetjes kopen om te kunnen mixen en matchen..bv een behringer mic100 (kost je maar 50 oiro) en/of een presonus tubePre....

ohja..er is nu ook een ReallyNicePreamp, van de zelfde gasten als de RNC..schijnt ERG goed te klinken

Olaf

Laatst gewijzigd:
Back