Parametric EQ + Compressor

Status
Please reply by conversation.

KSUS

The Syncopath
Goedemorgen leden,

Ik ben pas begonnen met de stap naar hardware. Ik heb wat synths en samplers en maak hiphop achtige tracks.

Ik wil zo min mogelijk doen op gebied van software omdat dat mijn creativiteit vernield.

Mijn mixes klinken echt naar niets, (soundcloud.com/cases-1) ik ben dus op zoek naar advies op het gebied van een EQ en Compressor, omdat ik denk dat dit wat progressie kan bieden hieromtrent. Er is altijd wel iets irriterends in mijn mixes en ik ben altijd jaloers op de kwaliteit van andere tracks en vraag me dan af wat ze hebben staan, en hoe ze dit doen. (veelal software vermoed ik).

Heb ik bijv. meerdere EQ's nodig? Ik zie in mijn Mackie manual nl. dat er voor de versterker ook een EQ "hoort" voor een 8-track recording opzet. Hoe kan ik dan bijv. op elk kanaal een andere frequencie/EQ setting realiseren?

Heeft iemand een knappe (parametric) EQ en/of een compressor liggen dan hoor ik dat graag. Inclusief dus wat advies over het aansluiten ervan.

Ik heb een Mackie 24-4 mixer, een Juno-106, ASR-10, S3000i, MPC-2500, Waldorf Pulse en een JV-1080 hier op aan te sluiten incl. Alesis MidiVerb 4 en een Aphex Aureal Exciter /w BigBottom.

Mooiste zou zijn in de buurt van A'dam.

Kees.

Daarbij zou het mooi zijn als er bijv. een tekening oid beschikbaar is met daarin een opzet van de ideale situatie:). (Zoals in mijn Mackie Manual)

Heb je er een beetje verstand van?

Is die beter dan een Roland SEQ315 EQ?

Klopt het als ik zeg dat het dan 15 (seq) tegen 31 (231) is?

Waar dien ik op te letten als ik zoiets aanschaf.?

De AB heeft meer banden.....dus meer controlle, hoe ze zich kwa klank verhouden weet ik niet. Nooit een Roland gehad. Dit is amerikaans en klinkt warm.
Zit zelf aan een euro of 30 te denken.

30 euro, neem ik meteen mee.

Check even je PM.

Hi Frank,

Die irritatie hangt van het nummertje af, waarschijnlijk trek ik verkeerde referenties en versterk ik de verkeerde freq's.

www.soundcloud.com/cases-1

Check even een paar nummers dan herken je die irritatie wel. Het is gewoon niet "clean" en lastig om naar te luisteren. (onderwater effect, blikkig effect etc. etc.)

Ik heb nu te weinig controle om een knappe mix te maken. Ik doe sowieso iets fout maar ook wil ik meer controle creeren door extra hardware aan te schaffen.

Kees.

Klinkt als fase problemen en een akoestisch belabberde mixmonitor ruimte. Wat voor monitors gebruik je? Neem je al je synths in stereo op? Hebben alle instrumenten een aparte galm in de opname? Zoek eens wat mix tips op het net voordat je met randapparatuur aan de slag gaat. Kan je een hoop tijd schelen.

Fase problemen? Dit is nieuw voor mij (ben nu op google maar zie verschillende verhalen) Kun je dit wat toelichten? Je zou me er enorm mee helpen.

akoestisch belabberde mixmonitor ruimte: Dit klopt, ik ben net verhuist en weet dat ik niet de ideale kamer gekozen heb achteraf, maar al het timmer en schilderwerk is done dus kan niet 1,2,3 veranderen. Ik kan wel wat aan de muren en speaker positie doen etc. Dit is echter niet de kern van het probleem, wat ik ook doe, het klinkt niet.

Er zit geen edit knop op de berichtjes.

Wat voor monitors gebruik je?
Tannoy SRM-10B, deze heb ik al 15 jaar.

Neem je al je synths in stereo op? Hebben alle instrumenten een aparte galm in de opname?
Elk kanaal heeft zijn eigen effecten. Maar dus geen EQ mogelijkheden buiten mijn Mackie 24-4 om.

Zoek eens wat mix tips op het net voordat je met randapparatuur aan de slag gaat.
Dat is iets wat ik doe voordat ik iets koop en tijdens het gebruik er van. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Ik doe mijn best. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie advies en kijken of iemand de problemen in mijn track herkent of eerder heeft meegemaakt.

Tis niet zo dat ik gister alles heb gekocht en nu bij jullie kom vragen hoe het werkt enzo, ik lees en studeer elke dag. But I still don't seem to get it.

Tips!

En nee, ik neem niet al mijn synths stereo op. Ik heb vinyl op channel 21-22 en mpc stereo out op 23-24. Dan output 1-8 op channel 1-8. De synths staan ook allemaal op losse kanalen. Dan Reverb op de auxiliry, de exciter ook.

Haal eerst die exiter eraf en leer mixen zonder zon ding. Vervolgens leren je EQ op de mixer niet alleen te gebruiken om te boosten maar om te cutten. De EQ op de 24-4 is prima daarvoor. Mackie heeft de eigenschap om niet zo geweldig te summen. Hou je gains in de gaten dus. Op Mackies moet je die ruim onder de 0 houden om een de summing beter te laten zijn. Het is bij de mackies zo dat de boel heel rommelig wordt en dichtsmeert wanneer je gain structuur niet klopt.
Fase probleem hoor ik alleen in track 4 en er lijkt iets mis te zijn met het stereobeeld. Ene kanaal mist tops.

Akai Peq6

Akai Peq6

Ik heb nog een Akai PEQ6 parametrische equalizer, mail of PB me maar mag weg voor weinig

Attachments

• peq6.jpg
    peq6.jpg
    12,5 KB · Bekeken: 75
@ dubcreator.

Ik heb de exciter nog niet gebruikt in opnames. Ik zal eens gaan spelen met de EQ op mijn mixboard.

Ja, ik heb hem gezien. Ik wil hem ook graag hebben maar ik wil ook weten hoe ik die het beste aansluit en of het is wat ik zoek.

In welke opzet heb jij hem ooit gebruikt? Ik zal vanavond even research plegen en dan met je afrekenen.

Hij stond bij ons achter de draaitafels.........hebben nu daar een Rane achter staan die uit een opkoop mee gekomen was.
In de studio heb ik een D&R mixer staan en genoeg andere zaken. Dus een eq is voor mij niet nodig:)

Status
Please reply by conversation.
Back