ASR-10 Time-stretch

barn

Detroit nerd
De ASR-10, wat een heerlijk apparaat :)

Alleen ik kom er maar niet achter hoe ik gesamplede loops kan time-stretchen, zodat ze goed binnen de maat passen zeg maar van de sequencer.

Er staat me iets van bij ooit een keer gelezen te hebben dat het vrij omslachtig was, alleen kan ik dat dus niet meer vinden. In de 400 pagina tellende manual kan ik het ook zo snel niet vinden. Ook op internet zoeken heeft me het betreffende stukje tekst niet doen vinden.

En net een heleboel knopjes uitgeprobeerd, maar er nog niet achter gekomen...

Wie kent het truckje? En/of weet de URL waar het uitgelegd staat?

BVD

Yo Barn,

Ik weet dat beepr er vroeger 1 heeft gehad miscchien kun je het hem vragen in een pbtje.

Grtz
Faab:)

PB is niet meer nodig..hihi

Euh...ff kieken hoor...

Edit>instrument in het instrument je wavesamples kiezen die je wilt stretchen door de toets aan te slaan waar 'ie onder zit, en dan zit ergens in het rijtje bij edit wavesample time compress/expand, daar moet je zijn.

Ff een tip: probeer je quality altijd eerst op 0 da's vaak al goed genoeg i.t.t. Akai's
Hogere qualities werken uiteraard ook maar dat duurt eeuwen, boven de 30 bijv.

Het is dus niet omslachtig, maar tijdrovend als je de quality te hoog inzet.
Verder kan je tot op honderdsten van BPM's stretchen en als je het goed uitrekend, is dat ook bloedje
nauwkeurig!!

Probeer ook eens wat te doen met wavestart modulatie op je modwheel of zo...errug vet.

Suk6!

Hey Barn, het gaat als volgt :

1. Selecteer de wavesample die je wilt stretchen.

2. Druk [COMMAND] en vervolgens (dus niet tegelijk) [WAVE / 8].

3. In dit menu scroll je (met UP en DOWN of < of >) naar "TIME COMPRESS / EXPAND".

4. Druk op [ENTER / YES].

5. Vul vervolgens het percentage dat gestretched moet worden in. Voor loops geldt : wil de loop korter (sneller) maken moet het percentage onder de 100.00% komen en wil je de loop langzamer (langer) maken moet het percentage boven de 100.00% komen, dit bereken je als volgt :

orginele BMP
--------------------- x 100
gewenste BPM

Dus wil je van 120BPM naar 140BPM doe je (120/140) = 0.8571 x 100 = 85.71%.

Wil je van 120BPM naar 100BPM doe je (120/100) = 1.2 x 100 = 120.00%.

Als je het percentage ingevuld hebt druk je [ENTER / YES].

7. Vul de kwaliteit van time-stretchen in (0 - 99%). Hoe hoger het percentage, hoe beter de kwaliteit en hoe langer de rekentijd. Druk op [ENTER / YES].

8. Als de wave-data door meerdere wavesamples gebruikt wordt vraagt de ASR-10 "COPIES WILL CHANGE - OK". Dit betekent dat alle wavesamples die alleen uit parameters bestaan en van de zelfde wave-data gebruik maken als de te stretchen wavesample ook veranderen. Druk op [ENTER / YES] als dit OK is. Druk op [CANCEL / NO] als diet niet ok is. Ik weet alleen niet meer precies wat er gebeurd als je cancelled (ik ben er ook al weer een tijdje uit). Of hij cancelled de hele time-stretch procedure en moet je handmatig een copie maken en die vervolgens stretchen, of hij maakt automatisch een copie en stretched deze. Zal je uit moeten proberen.

9. "PROCESSING DATA". Als het een lange loop is kan je gerust een kopje koffie drinken want dit kan heel lang duren.

10. Als ie klaar is vraagt ie "KEEP OLD - NEW" en kan het resultaat vergelijken met het orgineel (door te togglen tussen OLD en NEW, en kan je kiezen welke je wilt houden.

Succes ermee.

Origineel geplaatst door Leudes
Shit Beepr was me voor....

Hihi...maar lang niet zo duidelijk en compleet als jouw post....
't is al weer een aantal jaar geleden, 'k gok een jaar of 6 dat ik achter een ASR zat,
vandaar de wat wazige uitleg...

Hmmmm ASR...echt de allerfijnste, gebruiksvriendelijke en muzikaalste sampler ooit gemaakt!

Vooral die user interface was de bom... als een speer ga je erop als je het eenmaal doorhebt.

Veel plezier ermee Barn!

Thnx for the tips!

Ik vond die functie al, alleen kreeg dat ik geen wavesample had om te editten...

Ik moet dus op de een of andere manier van het instrument een wavesample maken ofzo...

Is er nog een truckje als je niet de BPM weet van de sample?
Dus een rekentruckje met de samplelength ofzo?

Want ik sample bijvoorbeeld een Arpegiator van mijn Mono/Poly, alleen dan heb ik geen BPM uiteraard...

En anders wordt het gewoon Trial and Error, iig bedankt voor de tips so far!

Je wavesamples zijn je eigenlijke samples.

Die plaats jij of de ASR na het sampelen in een instrument, een wavesample is dus wat in Akai termen een keygroup is,
een instrument is je program.

Als je een instrument gaat editen en op de toets drukt waar die sample actief is, dan selecteert de ASR automatisch die
wavesample om verder te gaan editten.

Als je dus een instrument hebt met over de hele keyrange 1 sample, kies je dus edit>instrument en dan een key op je keyboard, de ASR denkt nu dat je die sample wilt bewerken en geeft dan aan: WS=1 (je hebt immers maar 1 sample)

Dan ga je naar command en wave en timecompressen met die hap!

Wat tempobepaling aangaat van je origineel, ik trigger hem waar ik hem wil hebben in de track en verander dan het sequencertempo totdat de sample strak loopt, dan weet je het originel tempo! iesse siempel!

Origineel geplaatst door Beepr
iesse siempel! [/B]

haha idd

thnx again!

ik maak me op voor een lekker Asr-10 zondagje

Back