Tunen van een Jupiter 8

silvercloud

Stamgast
zie net by marcuu een jupiter8 staan hoeveel zyn ze nou echt waard en daarmee bedoel ik gangbare pryzen

verder ga ik deze bidding ook wel in de gaten houden omte zien waar hy voor weg gaat
maar dat is in de u.s.a.

Rond de 1500 euro soms iets meer licht een beetje aan welke versie het is.

kan je een pb sturen met wat er voor verschillende versies zyn ik wordt niet echt wyser van google en vintage .com

Volgens de servicemanual zijn er NEGEN verschillende versies:

Onder 171700: OC-8 (optie) testproductie
171700 - 181899: D/A converter van 12 naar 14 bit
---: OC-8 is als optie verkrijgbaar voor 12 en 14 bit modellen
181900: PROM aanpassing compatibel met OC-8 PROM's
202100: Modulatie circuit
202210: RAM Module Controller Board
242750: Fellere leds geinstalleerd
272850: Knop om Leds te dimmen/feller te maken
282880: DCB Board standaard

NB: het OC-8 board was de voorloper van het DCB Board

dit is info waar ik wat mee kan

vraagje hoe kom je aan die service manual's zyn ze ergens online
beb al een tydje in dit bakkie geintresseerd maar ik vind heel weinig info

kan ook zyn dat ik verkeerd zoek natuurlyk

Ik denk dat je verkeerd zoekt. Google levert de volgende link op

http://www.alphazone1.com/jupiter8/

Daar staat veel info over de jupiter 8 en zijn ook de manuals te downloaden.

De servicemanuals zaten bij de Jupiter toen ik hem kocht. Heb net getracht dit beest opnieuw te stemmen dus ik had de manuals voor mijn snuffert :)

Veel leesplezier...

is dat stemmen gelukt?

Dat stemmen is gelukt maar de compu-tune ontstemd weer twee VCO's :confused:

Er zijn nu nog twee mogelijkheden die ik kan afregelen maar daar heb ik een digitale voltmeter voor nodig.

Er is wel mee te spelen overigens. Als ik de fine-tune op een bepaalde manier instel zijn alle VCO's weer gelijk, zij het lichtelijk 'zwevend' ontstemd. Je krijgt wel een heel breed geluid, een licht chorus-effect.

Ja, hij moet eerst opwarmen. Voor de callibratie zo'n 30 minuten. Bij normaal gebruik zou je na 20 minuten nogmaals de tune-knop moeten indrukken. Maar als hij niet ontstemd na 20 minuten zou ik dat niet doen. Ik denk dat bij mijn Jupiter 8 de modulatiebalans tussen VCO-1 en VCO-2 ontregeld is (althans bij stem 7 & 8) De autotune meet dan wel de juiste waardes en zal de jupiter dan ook goed stemmen maar bij een afwijking in de VCO MOD Balance zal het klinken alsof VCO-1 ten opzichte van VCO-2 constant wordt gemoduleerd. Dat moet ik nog afregelen.

Heb net trouwens ook een tweede jupiter 8 getuned en dat ging erg goed... Dus het moet wel kunnen.

misschien beetje veel gevraagd, maar hoe heb je dat tunen op die jp precies gedaan?
in een bep volgorde/met een meter etc?

Je moet hem er wel voor openmaken. Op het interfaceboard zitten twee dipswiches waarmee je de J8 in testmode kunt zetten. Als je hem dan aanzet zal de J8 niet tunen en op het display weergeven welke versie PROM hij heeft. Dan 30 minuten opwarmen. Ik gebruik een gewone gitaartuner om op Hz440 te stemmen (A). Naast die dipswiches zitten 8 leds die in testmode weergeven welke stem er actief is als je speelt.

Er zitten 4 voiceboards in de J8 met elk twee voices die elk weer twee VCO's hebben: A en B. Je hebt dus per voiceboard 4 VCO's die getuned moeten worden. Elke VCO heeft drie kleine stelpots: T, W en L
Volgens het servicemanual:

1. Connect scope to TP-4 or R130 lead (in mijn geval een tuner in de MIX uitgang)
2. Turn SOURCE MIX fully to VCO-1 or 2 accordingly
3. Press A3 key, adjust trimpot T for 880Hz
4. Press A1 key, adjust trimpot W for 220HZ
5. Repeat steps 3-4 until waveforms are stationary on both keys
6. With RANGE set in 2", press A3 key and adjust L for 3536 Hz
7. These trims interact to each other, repeat steps 3-6 until three notes ar on the right frequency.

Deze callibratie moet je dus bij alle 16 VCO's uitvoeren waarbij VCO-1 precies op A440 op de tuner wordt afgesteld en VCO-2 eigenlijk op VCO-1 wordt afgesteld om zwevingen tussen beide te minimaliseren.

Als je klaar bent is het belangrijk om de J8 uit te zetten en uit de testmode te halen door middel van de dipswiches. Als je de J8 nu aanzet zal hij twee tuningreeksen doorlopen. De eerste om een referentiefrequentie te bepalen voor elke VCO (16x en die wordt onthouden) en een tweede om afwijkingen te corrigeren. Als je na verloop van tijd opnieuw wilt tunen zal er maar een tuningreeks plaatsvinden met de frequentie in het geheugen als eikpunt.

Ook na compu-tuning zullen de VCO's enigsinds 'zweven' maar dat maakt de J8 ook zo vet. Zet hem maar eens in SYNC en speel een akkoord. Daarna zonder SYNC... is toch veel mooier?

Nog even over die tuning, P-Five, van hoe ik het heb gedaan:
Er zijn 4 boards, 2/2 op mekaar, met welke ben jij als eerst begonnen qua tunen, a,b,c etc?
Elke vco in test-mode correspondeert met een test-ledje, voor ieder boord dus 2,
als je dus met vco-1 bezig bent druk je de toetsen in totdat de juiste led opbrandt die behoort bij
"die" moduleboard en die vco, ik neem aan dat vco correspondeert met de meest linkse ledje van de
groep.

Daarna heb ik eerst A3 op 440 gezet met T, dan A1 met w op 440, en daarna A3 maar dan vco in stand 2 ook
op 440hz met L. Doe jij dat ook zo?

En hoe heb je dat opgelost met de onderste module-boards? Heb je de flat-cables van de bovenste boards
lostgemaakt om die beter te kunnen openklappen?

Ik hoor van u :)

Wat betreft de onderste boards: Als je de J8 in testmode hebt aangezet kun je de kleine flatcable tussen bovenste interfaceboard en bovenste voiceboard losmaken. Beide voicecards kun je dan omhoogklappen (hier geen cables losmaken!!!).

En je moet inderdaad door de overige 7 stemmen heen om weer bij de eerste aan te komen. Als je een scoop gebruikt hoeft dat niet. Je zet de J8 in UNISON en sluit je aftastkop aan op de testpoint van de voiceboards (TP4a of TP4b). Wil je een andere stem testen dan verplaats je je tastkop. Ik begin met stem 1 op de bovenste boards en dan alleen VCO1. Als van elke stem de VCO1's gestemd zijn (8x) dan stem ik VCO2 af op VCO1 (zero beating). De autotune zorgt ervoor dat beide VCO's nagenoeg gelijk klinken. Een kleine zweving is normaal...

succes...

bedankt voor je duidelijke uitleg, tot dusver heb ik al wat positief resultaat behaald,
ik gebruik een tuner. Vanavond ga ik de onderste doen, en dan kijken of het helemal lukt.

Als je al die onderdelen/instellingen/bouw van zo'n machine intern ziet, kan ik best wel
begrijpen dat die indertijd heel veel pieken hebben gekost...

Ik wil nog ff toevoegen dat ik NOOIT (ff afkloppen) tunetroubles heb gehad met mijn JP8.
Voor de zekerheid stem ik op gehoor :) met een andere synth de A-440 gelijk. Dit gaat prima. Voor de zekerheid, na 20 minuten volgens de manual, druk je op de autotune, dan weet je zeker dat ie op stemming is, bij mij dan!
En alle horrorverhalen over spontane resets etc. NOOIT last van gehad! Dit is echt een SUPERBETROUWBARE MONSTERSYNTHESIZER uit de echte analoge tijden!! Zoals je ook in veel reviews leest.

En, ik ben het NIET EENS met de ratings op SONICSTATE, WAT EEN BELEDIGING!! :( FOEI!
Hopelijk denkt IEDERE JP8 eigenaar er zo over! ;)

Dat was het! :)

Oh, ik heb er 1695 euro voor betaald paar jaar geleden.
Heb het idee dat de synthprijzen aan het dalen zijn!
In het bijzonder in de USA.

Op sonicstate mogen ze brulle en piepen wat ze willen, een hele hoop vroegere top-bands
(queen, jackaon, duran etc.......)hebben em flink gebruikt, wie heeft er nu dus gelijk?

het is inderdaad een supersynth, je kunt er zonder al teveel moeite prachtige klanken meemaken
en die ook goed in een mix zitten.

de eigenaar is gaan piele, vandaar dat ie onstemd is geraakt, maar ik hoop em weer ok te maken.

Tja, wie gaat er ook pielen met een JP8? :)
What was he thinking?

Het enige nadeel is dat die SUPERHEET wordt! Echt niet meer handwarm!! :(
Weet iemand waar dit aan ligt? Een prophet 5 wordt niet zo heet.
Van andere monsterbakken weet ik het niet...
Met het warme weer heb ik hem sowieso niet of maar heel even aan. (durven doen)
Mijn andere synthies trouwens ook.

Ach, wel weer lekker in de winter! hehehe

Back