64 of 32 bit

Wel, dat die latency mogelijk geen verband heeft met die timerfrequentie van 1kHz kan zijn (hopelijk). De vraag blijft toch waarom men daar zo moeilijk onder die 1msec geraakt terwijl de processors miljoenen malen sneller hun werk verrichten. Veel andere hardwareverbindingen hebben bovendien ook een veel snellere data overdracht, waarom dan daar niet ?

Een timerresolutie van 1msec is n.m.i. echt out of time (zelfs 10 malen trager dan midi) en toch alle DAW's werken daarmee want nauwkeurig gaat niet.
Zoek maar op dit forum naar 'sync-problemen', 'midi latency' e.d. hoe of waar zouden die hun oorzaak kunnen vinden met zo'n timing ? Bij gebrek aan creativiteit hier nog een voorbeeld realtime audio manipulaties.

En voor TS wat heeft dit met 32 of 64 bit te maken : niet enkel de processor heeft een bitbreedte, ook het geheugen. Die 1 mseconde timer... als je maar om de 5 seconden muziekinformatie mag doorgeven en jij geeft op dat moment voor maar 4 seconden informatie door hoor je telkens 1 seconde stilte. De rest kan jezelf wel beredeneren hoop ik.

Laatst gewijzigd:
Wel, dat die latency mogelijk geen verband heeft met die timerfrequentie van 1kHz kan zijn (hopelijk). De vraag blijft toch waarom men daar zo moeilijk onder die 1msec geraakt terwijl de processors miljoenen malen sneller hun werk verrichten. Veel andere hardwareverbindingen hebben bovendien ook een veel snellere data overdracht, waarom dan daar niet ?

Een timerresolutie van 1msec is n.m.i. echt out of time (zelfs 10 malen trager dan midi) en toch alle DAW's werken daarmee want nauwkeurig gaat niet.
Zoek maar op dit forum naar 'sync-problemen', 'midi latency' e.d. hoe of waar zouden die hun oorzaak kunnen vinden met zo'n timing ? Bij gebrek aan creativiteit hier nog een voorbeeld realtime audio manipulaties.

En voor TS wat heeft dit met 32 of 64 bit te maken : niet enkel de processor heeft een bitbreedte, ook het geheugen. Die 1 mseconde timer... als je maar om de 5 seconden muziekinformatie mag doorgeven en jij geeft op dat moment voor maar 4 seconden informatie door hoor je telkens 1 seconde stilte. De rest kan jezelf wel beredeneren hoop ik.

De communicatie tussen geluidskaart en applicatie via het OS verloopt niet via timerfuncties. De timer is voor heel andere dingen bedoeld en heeft meestal een lage prioriteit: als het OS het eventjes heel druk heeft met andere dingen, wordt een Timer Tick doodleuk niet uitgevoerd. Dat is ook helemaal geen ramp, want de communicatie tussen applicaties en geluidskaart verloopt via call back functies, dus de geluidskaart activeert via het OS de aangemelde interruptroutines van de applicatie waarmee data worden opgehaald en verzonden. In Windows bestaan aparte call back functies voor wav en voor Midi.

De vraag blijft toch waarom men daar zo moeilijk onder die 1msec geraakt terwijl de processors miljoenen malen sneller hun werk verrichten.
Ik weet niet of het opzettelijk is, maar als je latency elke keer werd aangepast op het moment dat je CPU er een track of plugin bij kreeg denk ik dat je daar niet veel gelukkiger van zou worden.

Veel andere hardwareverbindingen hebben bovendien ook een veel snellere data overdracht, waarom dan daar niet ?
Omdat daar een andere klok op zit? Slimmere protocol? Niet voor elke scheet een handshake?

Zoek maar op dit forum naar 'sync-problemen', 'midi latency' e.d. hoe of waar zouden die hun oorzaak kunnen vinden met zo'n timing ?
Ik denk dat 'm dat vooral ligt aan USB en drivers schrijven in het algemeen.

Ik heb al eens voorgesteld om MIDI-berichten als audio te coderen - op dezelfde manier dat een modem dat doet, maar dan op hogere frequenties. Als een modem dat kan, moet een audio-interface dat zeker kunnen - en je kunt compressie toepassen en hebt veel meer bandbreedte dan op een reguliere telefoonlijn.

We misbruiken nu al DC-coupled audio interfaces voor timing-accurate CV/Gate te genereren; MIDI moet dan toch ook lukken, niet?

In een ideaal universum hadden we geen MIDI meer maar gewoon OSC en een heel setje goedkope retrofit-doosjes die je op elke hardware-synth vastklampte en Minerva-stijl upgrades waarbij de interne processor ook gelijk een snelheidsboost kreeg. Een TX81z gaat over z'n nek als je 'm meer durft te sturen dan wat noot-informatie via MIDI.

De timer is voor heel andere dingen bedoeld en heeft meestal een lage prioriteit: als het OS het eventjes heel druk heeft met andere dingen, wordt een Timer Tick doodleuk niet uitgevoerd. Dat is ook helemaal geen ramp, want de communicatie tussen applicaties en geluidskaart verloopt via call back functies...
Fout want het is net omgekeerd ! Geen enkel DAW zou alzo een loop kunnen herhalen zonder timing fouten. De timerfuncties die ik heb aangehaald zijn net bedoeld om wel met hoge prioriteit een callback functie aan te roepen. Die functie dien jezelf te maken en het adres ervan door te geven. Zo kan en zal het OS constant deze functie aanroepen, zonder verstoord te worden door andere acties (maar zoals reeds vermeld met als kleinst haalbare resolutie 1 mseconde).
...dus de geluidskaart activeert via het OS de aangemelde interruptroutines van de applicatie waarmee data worden opgehaald en verzonden. In Windows bestaan aparte call back functies voor wav en voor Midi.
Inderdaad, maar enkel om een blok data te verzenden of ontvangen zonder dat er een softwarematige tijdsregistratie benodigd is, anders dient er gebruik gemaakt worden van die timerfunctie !
De communicatie tussen geluidskaart en applicatie via het OS verloopt niet via timerfuncties.
Mogelijk geen timerfuncties in het OS maar allicht zeker een aantal in de hardware. En, gezien die 1 mseconde latency heb ik nog steeds twijfels over 'verloopt niet via timerfuncties' van het OS'.
Yoozer schreef:
Ik weet niet of het opzettelijk is, maar als je latency elke keer werd aangepast op het moment dat je CPU er een track of plugin bij kreeg denk ik dat je daar niet veel gelukkiger van zou worden.
Ik zei stel dat die timings 100 sneller gaan en/of dat die latency dan 100 keer kleiner zou zijn => 1/100.000 seconde. Dat is nog steeds veel trager dan de processor zelf, maar best snel genoeg om alle audio en midi uiteraard realtime te kunnen doen. Om maar niet te spreken over de kostenbesparing aan geheugen voor elke audio-kaart.
Yoozer schreef:
Ik heb al eens voorgesteld om MIDI-berichten als audio te coderen - op dezelfde manier dat een modem dat doet, maar dan op hogere frequenties. Als een modem dat kan, moet een audio-interface dat zeker kunnen - en je kunt compressie toepassen en hebt veel meer bandbreedte dan op een reguliere telefoonlijn.
Midi is n.m.i. nog steeds een goed protocol maar mogelijk een zou 1000x hogere snelheid, 255 midi-kanalen i.p.v. 16 en aansluiting via één usbkabel voor zowel in als out, een goede verbetering zijn. Maar weerom, als het OS maar aan 1/1000 seconde resolutie registreerd waarom zouden fabrikanten die snelheid dan gaan verhogen.
Yoozer schreef:
In een ideaal universum hadden we geen MIDI meer maar gewoon OSC en een heel setje goedkope retrofit-doosjes die je op elke hardware-synth vastklampte en Minerva-stijl upgrades waarbij de interne processor ook gelijk een snelheidsboost kreeg. Een TX81z gaat over z'n nek als je 'm meer durft te sturen dan wat noot-informatie via MIDI.
In een normale wereld zouden mensen geen hypocriete houding moeten aannemen als hun meegedeeld wordt dat iets toch niet zo ideaal werkt als men door onkunde/luiheid of wat ook, veronderstelt.
Het is net door massaal gebrek aan deze kennis dat veel betere systemen het niet gehaald hebben van dit OS. En nu is er wss geen weg meer uit, tenzij een ticket naar jou 'ideaal universum'.

In de bijlage twee kleine testprogrammaatjes :
* één waarin Yoozer de nauwkeurigheid van zijn High Performance Counter kan bezien;
* één waarin WaveGuide7 het verschil kan bemerken tussen een lage en hoge prioriteit timer (venstertje verschuiven en terwijl beide timers eens bezien). Stel dat je op exact elke (gemiste) Timer Tick een beat wil laten horen....geef mij dan maar die hoge prioriteit timer

Attachments

• Timer low and high priority.zip
    13,7 KB · Bekeken: 144
  • Timings of QueryPerformanceCounter.zip
    6,8 KB · Bekeken: 152
Het probleem wat jij aanhaalt is dat de tijd die verstrijkt bij een wait via TimerQueue niet altijd precies even groot is. Maar je houdt zelf al bij hoe ver je in je nummer ben met het renderen naar audio buffer, en het enige wat je doet in je tick is de benodigde hoeveelheid van je track verder renderen naar audio buffer terwijl in de achtergrond de volgende timer aftikt. Krijg je je werk niet af voordat je volgende timer af gaat dan "trekt je CPU het niet" in de volksmond.

Het nadeel van een minder strakke klok is dat de maximale hoeveelheid die je kunt processen afhankelijk is van je snelste interval en als die tijd 20% slingert moet je dus theoretisch 20% van je performance inleveren omdat je die niet kunt inzetten omdat je anders niet gegarandeerd de hoeveelheid werk kunt verzetten tot de volgende call.

Blablabla... :halleluja
Je hebt het nog steeds niet begrepen, ook niet gelezen, evenmin getest of gechecked.

Bericht door een moderator:
Audiocollage, ik heb al eerder gereageerd op basis van 1 van je reacties. Dit is de 2e en laatste keer dat ik je wijs op je manier van reageren in dit topic. Je punt willen aantonen is prima, dit kan echter ook op een normale manier.

Wat hier plaatsvind (zoals op vele fora) is een discussie. Niet alleen jouw reactie is van toegevoegde waarde....

Audiocollage, ik heb al eerder gereageerd op basis van 1 van je reacties. Dit is de 2e en laatste keer dat ik je wijs op je manier van reageren in dit topic. Je punt willen aantonen is prima, dit kan echter ook op een normale manier.

Wat hier plaatsvind (zoals op vele fora) is een discussie. Niet alleen jouw reactie is van toegevoegde waarde....
Een discussie waar mensen niet luisteren naar wat er gezegd of geschreven wordt is zinloos.
Als anderen met beledigingen afkomen reageer je niet omdat ook jij bevooroordeeld bent ?!
Een klein lontje afhankelijk van wie hé ?

Een discussie waar mensen niet luisteren naar wat er gezegd of geschreven wordt is zinloos.
Een discussie waarin mensen komen met argumenten als "Blablabla" is zinloos.
Ik heb er in alle geval nu geen trek meer in (het was sowieso al zwaar offtopic). :doei:

Laatst gewijzigd:
Als anderen met beledigingen afkomen reageer je niet omdat ook jij bevooroordeeld bent ?!
Een klein lontje afhankelijk van wie hé ?

Zie PB AudioCollage, na 2x waarschuwen is een berisping aan de orde.
Het ligt niet altijd aan een ander......

Ik stel daarnaast voor dat je verder niet meer reageert in dit topic.

Ik begrijp het ook niet helemaal, je krijgt een ietwat verhit maar wel onderbouwd verhaal met wat attachments over windows timing issues en als ik daar gewoon serieus op in ga dan krijg ik een aggressieve reactie. Ik was best geinteresseerd in een onderbouwd antwoord.

welke soundkaarts (bekende namen)zijn tegenwoordig met 64bit driver en welke kun je niet meer gebruiken met een 64bit systeem.

wie heeft er enkele voorbeelden.

MAAR WE BLIJVEN OP DIE HARDWARE WEL MET EEN MAXIMUM SNELHEID VAN 1kHZ WERKEN OMDAT HET BESTURINGSSYSTEEM NIET MEER TOELAAT !!!
Minimum latency 1 msec oftewel 3 a 4 miljoen keer trager dan hun processor zelf, omdat het besturingssysteem niet lager toelaat. Bespreek dit effectief gebruik van hardware maar eens. Vergelijk dat eens met DSP's uit een atari falcon van 1992.
Wat een vooruitgang zeg. :D

mijn besturingssysteem is windows xp 32 bit en ik heb 0.18ms latency aan 96khz

mijn besturingssysteem is windows xp 32 bit en ik heb 0.18ms latency aan 96khz

Fairlight Xynergi Demo - Chapter 4 - Zero Latency - YouTube

Ik geloof 't direct hoor, die latency 0,14 msec, maar het "bewijs" dat ze ervoor geven kan overtuigender. Als ze de input en het verwerkte signaal gelijktijdig kunnen laten horen, dan zal een sinustoon van 3571,43 Hz in zowel het input- als het outputkanaal als gevolg van interferentie pure stilte opleveren.
(3571,42857142857 = 1/0,00028 = 1/(2L) met L = latency).

Het filmpje heet overigens "zero latency". Daarmee bedoelen ze natuurlijk dat de latency verwaarloosbaar is. Maar niettemin hoor je duidelijk een kamfiltereffect (wat het filmpje ook demonstreert).

Wat is het klankverschil in kamfilter-effecten bij latencies van resp. 1 msec en 0,14 msec?
Dat kun je zelf beoordelen door de volgende WaveWizard code:

Code:
! op spoor S1 zet je witte ruis als inputsignaal:
Ruis wit, uniform
  Buffer                        S1[0]
  Min                           -8000
  Max                           8000
  Aantal samples                20*Fs
  Startgetal Toevalsgenerator   0

! op spoor S2 komt het effect van latency 0,14 msec:
Bewerk signaal
  n0          0
  n1          20 * Fs
  Bewerking   S2[n] = 0,5*(S1[n] + S1[n-6])

! op spoor S3 komt het effect van latency 1 msec:
Bewerk signaal
  n0          0
  n1          20 * Fs
  Bewerking   S3[n] = 0,5*(S1[n] + S1[n-44])

Beluister en bekijk de signalen via het venster van de scoop / spectrum analyzer! Je kunt dan de frequentiekarakteristieken van beide kamfilters zien en vergelijken.

ik heb het ook gehoord hoor waveguides,ze gebruiken trouwens een demo track dat het effect nog versterkt kwa hoorbaarheid,maar bon dit is wel dezelfde track in/o als demo,ga je nooit doen in gebruik.

(...) maar bon dit is wel dezelfde track in/o als demo,ga je nooit doen in gebruik.

Ja precies. Als de latency korter is dan 1 msec, kun je wel stellen: latency probleem opgelost, want wie gaat er nou, inderdaad, in- en output mixen, om een andere reden dan het bestaan van latency aantonen of opmeten?

Back