De reden om niet tot 0 dBFs te gaan

Backdrop

Synthesizer Patel
Ik kwam deze link tegen op het sos forum:
The Consequences of Traditional Digital Peak Meters

In het kort komt het hier op neer:

- Je begint met een analoge sinus die je opneemt in je Daw.
- Deze sinus is door je AD omgezet in een aantal samples.
- In een digitale omgeving wordt dan de sinus weergegeven door de samples met rechte lijntjes met elkaar te verbinden.
Wat je ziet is dan dus een hoekige versie van je originele sinusgolf. De meeste peak meters kijken of de
sample niet boven 0 dBFs uitkomt, anders geven ze een "over"
- Als je deze hoekige sinus weer afspeelt via een DA wordt doormiddel van een zgn. reconstructie filter de originele
vloeiende sinus weer gereconstrueerd. Deze gereconstrueerde sinusgolf kan zo'n 6 dB boven de samplewaarde liggen
en die zou dus gecodeerd moeten zijn door een sample van boven de 0dBFs. --> je bent je DA aan het clippen.

Dus zolang je geen DA conversie hebt is een sample van 0dBFs geen probleem maar zodra je een op 0dBFs genormaliseerde file omzet naar analoog krijg je distortion van vooral de hoge frequenties (omdat die minder accuraat worden gesampled dan de lage frequenties).

remedies:
- Voor je DA een peakmeter met reconstructie filter (schijnt duur/moeilijk te zijn)
- De DA op ~ -6 dBFs insturen
- Mixen op 44.1/48 Khz en dan masteren op 96 Khz (geen DA !) omdat dan ook de hoge frequenties accurater worden
weergegeven en er minder kans is dat de gerecontrueerde golfvorm sterk afwijkt van de gesampelde. Ook als er
distortion optreedt zal dat eerder buiten het gehoorsbereik zijn.

Er zijn hier vast mensen die hier meer van af weten dan ik, dus voel je vrij om aanvullingen en correcties te geven.

....maar de reconstructie van de 'vloeiende' sinus gebeurt toch in het analoge domein?

Volgens mij gaat het meer dat er te veel CD's op de markt komen welke niet goed zijn afgemixt.

Daarmee bedoel ik dat er teveel niet geeikte apparatuur is gebruikt om af te mixen waardoor je over de 0dBFS komt waardoor er een fouttollerantie onstaat welke niet goed analoog wordt weergegeven waardoor het weer "scherp" klinkt.

Je moet zoiezo niet in het digitale domein op 0 dBFS zitten, altijd een 1 kHz toon op -9dB zetten om te calibreren voor opnamens. (als ik mij niet vergis)

Origineel geplaatst door bikkel
....maar de reconstructie van de 'vloeiende' sinus gebeurt toch in het analoge domein?

En dat gaat dan fout. Omdat hij zelf tussen de samplewaardes iets gaat bedenken wat logisch zou zijn, dus als een sinus omhoog gaat dat hij met die curve meebuigt. En als dat dan boven de 0db zou liggen heb je een probleem.
Hoe hoger de freq trouwens hoe groter de kans dat hij over die 0db heen gaat dus kan dat eerder gaan clippen.

Wat je dus nodig hebt is een goede peakmeter die ook die reconstructiefactor kan compenseren. En die niet laten clippen. Of proberen rekening te houden met die factor en met de natte vinger wat headroom opofferen.

Ja OK maar het is dus niet zo dat er bits 'bij komen' in het digitale domein, als de DA convertor genoeg headroom heeft gaat hij dus niet clippen met +6dB

Back