Deze stabby synth die je bijna fysiek voelt. Hoe?!

navarro0708

Nieuwkomer
Hoi! Nieuwe dude hier met een nogal specifieke sounddesign vraag.

Ik ben bloednieuwsgierig of ik met mijn setup de sound kan nabootsen van een hele opvallende stabby synth/lead die ik in een paar tracks ben tegengekomen.

Tracks;
Dominik Eulberg: vanaf 03:59
Jon Hopkins: Vanaf 02:48

Ik doel specifiek op het 'snarige', bijna fysiek voelbare deel van hun synths. Alsof iemand met drumstokken op pianosnaren slaat. Je voelt bijna de trilling in de lucht/in je headphone.

Los van hun bovengemiddelde talent om zulk geluid te creëren; het gaat me niet om 1 op 1 hun geluid namaken, maar vooral die felheid en impact van het geluid. Is dat iets wat je met digitale middelen kan nabootsen of is dit typisch en gevalletje analoge synths/fantastisch afmixen en masteren?

Ik werk in Ableton 9 met oa volgende VST's: MiniMonsta, Moog, Sylenth1, Massive, Absynth en wat bij vlagen verrassende gratis VST's.

Dank voor het meedenken alvast!

Ik denk dat ze effectief een piano sample gebruiken en er iets van granular synthese op toepassen of iets met delays

Klinkt mij als een soort FM klank waarbij een 0 attack en een hele korte delay gebruikt wordt bij de modulatieenvelope. Misschien twee paar waarbij fifths of sevenths gebruikt wordt als detune (ik haal ze altijd door elkaar), of een accoord waar iets soortgelijks gebeurt.

Die eerste klinkt trouwens wel meer als een vervormde snaarinstrumentsample. Maar gewoon een akoestische gitaarsnaar.

Eerste klinkt als physical modeling (snaarmodel), tweede is gewoon een kwestie van de attack van een compressor heel erg kort zetten.

Is dat niets iets van AAS? http://www.applied-acoustics.com/ met een aantal effecten er over (delay, reverb) en wellicht nog wat re pitchen van het geluidsbeeld

TASSMAN was ook t eerste wat bij mij in me opkwam. Zeer ondergewaardeerde VST en perfect voor dit soort pluck/snaar achtige synthstabjes volgens mij.

Is dat in die eerste niet een gamelan sample ?

Of wellicht die chromaphone van AAS, iig gok ik op een acoustic modeling synth of dus een sample. ( bijv. door alchemy )

Wow, nice, een hoop antwoorden, dank jongens! Ik ga het eea uitproberen! Als ik er niet uitkom weet ik de weg terug naar hier :)

..met een extreem korte attack/decay en een bump op een resonantiefreq én een bas(sinus ofzo) een kwint eronder.

Back