Verschuiving bij het gebruiken van parallelle hardware compressie

musicheaven

Ouwe rot
Parallelle compresssie (of equalising, of distortion, of wat dan ook) kennen we allemaal.

Als je software gebruikt in itb blijft compenseert je DAW automatisch de delay om latency te voorkomen;

Indien je uit je daw een signaal naar een hardware compressor stuurt en die terug laat komen in je DAW, kan je ervoor zorgen dat de delay opgevangen wordt door je hardware compressor als extern instrument in te stellen en daar je latency in te stellen.

Maar,.... hoe doen we dat als je volledig otb werkt? bv: ik wil van mijn mengtafel een send sturen naar een compressor en dan weer de tafel in... Dan zit ik toch automatisch met een tijdsverschil? die tafel compenseert dat toch niet? vooral voor kicks lijkt me dit erg vervelend..Of zie ik iets over het hoofd?

:mega:

...laat maar, las het andersom :)

Laatst gewijzigd:
je moet alles door je DAW halen, zodat alles hetzelfde signaalpad heeft, dus:
alle bronnen komen eerst in cubase binnen en gaan dan naar je mixer, je external fx zijn dan in sync en je kan dan gewoon analogie sidechain doen op bijv een moog bassline

Nee je ziet niets over het hoofd. Analoge tafels staan bekend om hun extreem hoge latency. Vooral bij de wat oudere tafels is dit heel erg.

hoe lang denk je dat de latency is dan. als ik naar de andere kant van de wereld bel dan is dat hooguit een halve sec. hoeveel zal dat zijn in een rondje om de kerk/compressor.

analoge tafels hebben latency, hoezo dat dan??
hebben toch geen digitale omzetting
weet niet hoe snel electronen door een draad kunnen knallen, maar dat lijkt me geen echte noemenswaardige latency.
ze komen nergens een opstoppertje tegen zoals bv een ad of da converter.
( misschien heb je geen analoge compressor ? )

los daarvan kan een beetje daw toch ook de latency over externe effectrouts instellen/ automatisch corrigeren ...( maar dat schreef je zelf geloof ik ook al )

misschien zie ik het te simpel

volgens mij zijn hier een paar mensen aan het trollen.

voor zover mijn kennis rijkt hoef je je met hardware compressie geen zorgen te maken om latency (is er niet, of tegen het fysische aan van electriciteit)

Dus je wat je op moet lossen is je Delay Compensation voor DA en weer AD.
Veel plezier met dat =)

Nee je ziet niets over het hoofd. Analoge tafels staan bekend om hun extreem hoge latency. Vooral bij de wat oudere tafels is dit heel erg.

LOL grappenmaker. Elektriciteit gaat bijna met de snelheid van het licht. Zitten geen buffers in een analoge tafel hoor :doei:

Dus met andere woorden....je hoeft NOOIT bang te zijn voor latency met analoge apparatuur. Je kunt dus gewoon een compressor parallel gebruiken zonder bang te zijn voor fasefouten.

je latency is 40 nanosec verschil met het orgineel.

Een nanoseconde is 1/1000.000.000 van een seconde. Dat is dus ONMOGELIJK om te horen. Kun je alleen meten met speciale apparatuur....geen audioapparatuur zoals een oscilloscoop oid.

Ik denk dat ik dan het woord fout heb dan bedoel ik macrosec, maar niet te meten via het menselijk gehoor nee.

Ik denk dat ik dan het woord fout heb dan bedoel ik macrosec, maar niet te meten via het menselijk gehoor nee.

En wat is een macroseconde in getal?

In ieder geval gaat elektriciteit zoals eerder aangegeven bijna met de snelheid van het licht.
Dat is dacht ik 300.000km/sec. Geluid (bv van je monitors naar je oor) gaat voor zover ik weet ongeveer met 300m/sec. Daar zit pas latency in! :)

De meeste vertraging die de freaks denken te horen is dus gewoon de snelheid van het geluid. Het geluid is later bij je oor dan dat je het afspeelt omdat het zich gewoon niet sneller door de lucht verplaatst. :D

En wat is een macroseconde in getal?
macro is 'groot', dus ik denk 15 seconde of zoiets (een soort van minutenkwartier dus) :D

Je kunt dus gewoon een compressor parallel gebruiken zonder bang te zijn voor fasefouten.
behalve als de compressor 'stiekem' ook AD & DA conversies doet...

triple C schreef:
Use of this feature introduces an additional delay of 3 microseconds in addition to the 1.5 microsecond delay extant when utilizing the unit via analog connection

Mijn vraag is helemaal niet zo stom en ik ken de basics, ik heb de indruk (cursief want ik heb zin in een antwoord op de vraag en niet in geruzie en geroep) dat sommigen de vraag niet goed lezen en dat sommigen gewoon doorgaan op de replys op de vraag (en daaruit proberen afleiden wat mijn vraag was) en niet op de initiële vraag zelf.

Voor de duidelijkheid nog even mijn initiële vraag met wat toelichting

Als je software gebruikt in itb blijft compenseert je DAW automatisch de delay om latency te voorkomen;
==> lijkt me toch onomstreden (hierover hoeft niet gediscussieerd te worden, staat vast)

Indien je uit je daw een signaal naar een hardware compressor stuurt en die terug laat komen in je DAW, kan je ervoor zorgen dat de delay opgevangen wordt door je hardware compressor als extern instrument in te stellen en daar je latency in te stellen.
===> lijkt me toch zo klaar als een klontje (moeten we toch niet over discussiëren)

Maar,.... hoe doen we dat als je volledig otb werkt? bv: ik wil van mijn mengtafel een send sturen naar een compressor en dan weer de tafel in... Dan zit ik toch automatisch met een tijdsverschil? die tafel compenseert dat toch niet? vooral voor kicks lijkt me dit erg vervelend..Of zie ik iets over het hoofd?
==> ik gebruik hier het woord 'latency' niet (dus goed initiele post lezen aub, ik weet ook dat het begrip latency in het digitale domein thuishoort) , ik heb het hier over 'delay' (het woord 'vertraging had ik ook kunnen gebruiken, misschien beter geschikt).
Hoe langer je signaalpad is en hoe langer je kabels zijn, hoe groter deze vertraging gaat zijn (doh!).
Ik heb het dus ook nergens impliciet over de snelheid van elektriciteit maar over de snelheid van geluid. En naar mijn weten ligt die snelheid toch wel een stuk lager.

Wat maakt dat dan uit? Toch vrij veel...
Indien ik parallelle compressie op een bv een vocal wil toepassen hoeft een heel klein beetje vertraging niet altijd een probleem te zijn (door de aard van die klank), maar indien ik maar de minste vertraging heb op een kick wordt deze helemaal om zeep geholpen. Voor degenen die heet een domme vraag vinden: probeer het even aub.

Raphie: Bij jouw oplossing komt er toch nog een extra conversie? Of begrijp ik het verkeerd? Bedoeling is dat alles analoog gesumd wordt en pas terug in Cubase komt voor de uiteindelijke opname. Eens de signalen otb gestuurd worden komen ze slechts bij de eindmix terug in de pc. Misschien heb je een idee voor een totaal andere routing?

Neuromancer: dus jij erkent het probleem? Hoe werd dat vroeger dan opgelost?

Laatst gewijzigd:
nee, de denkfout zit erin dat het geluid door kabels gaat met de snelheid van electronen; niet door de lucht met de snelheid van geluid.
je vertraging bij volledig analoog en volledig otb zal dus verwaarloosbaar zijn

probleem kan ontstaan bij digitale compressors otb ivm latency, soms ook door kleine fase problemen tgv de schakelingen
ik heb het vaker gebruikt, ook bij de zgn motownsound werd vaker parallellen compressie gebruikt zonder veel problemen
natuurlijk blijven je oren de belangrijkste beoordeler, technisch lijkt het mij duidelijk

Electronen in een draad werken zoals knikkers in een buis. Eentje erbij, is aan de andere kant eentje eruit.

Ik kan ff niet met getallen gooien maar wel met mn ervaring :)

Mijn compressors staan o pde subgroepen. Door middel van de routeringsbuttons per kanaal kan ik kiezen of ik dat kanaal naar de main mix wil, of naar de subgroepen.
Voor claps en snares heb ik de routering zowel naar main mix als naar mn sub 1/2 waar een valley dynamite limiter op staat. Daardoor heb ik deels het originele geluid in mn eindmix en het gelimite geluid via de valley.
Vanaf een aux send kan ik dan een ander geluid (meestal de kick) naar de sidechain ingang van mn valley sturen.

Het effect: je hebt een clap / snare die hoorbaar blijft omdat hij naar de main gaat met daarover gedubt een clap / snare die ducked vanwege het sidechain kanaal richting de valley.
Je krijgt dan een beetje een 'zuigende' clap / snare.

Van latency heb ik geen last. Mijn tafel is een mackie 1640i onyx met firewire board.

werkt prima!

-C-

jongens, dank voor de antwoorden (zeker de laatste post van sunnypedaal leidt ons in de goede richting), maar laten we om misverstanden te gebruiken 'latency' niet meer gebruiken in deze context.

c738, kan zijn dat ik je post verkeerd lees, maar jij bent over sidechaining bezig, dat is nog een ander verhaal. Een beetje vertraging kan daar helemaal geen kwaad.

Punt twee voor de duidelijkheid: ik weet hoe ik analoog en digitaal moet sidechainen, routen, subgroepen, sends en inserts toepassen en bekabelen dat is allemaal het probleem niet.

Sound avenue, ik kan even niet volgen wat je bedoelt? :)

Ik geef antwoord op je vraag uit je openingspost, hoe ik het doe.
Wat daar bij komt is dat ik naast et parallel compressen, ook een basdrum naar de compressor te sturen om het gecompresste signaal te laten ducken. Daar wil ik ook geen latency in anders krijg je faseverschillen wellicht.

-C-

Back