Verschuiving bij het gebruiken van parallelle hardware compressie

knikkers.GIF

ik snap wat een knikker is sound avenue, maar wat is je precies je punt met betrekking tot de vraag die ik stelde?

c1738 : klinken er op een gegeven moment twee kicks samen? want dan pas kan je faseprobleem hebben. (niet als de ene klinkt en de andere als trigger dient)

lijkt me evident dat het probleem omzeild wordt als ze niet effectief tezamen klinken...

had je mijn bericht nog gelezen? alle instrumenten dienen dezelfde signaalweg te volgen om te zorgen dat alles aligned blijft

Hoi Raphie,
jij erkent dus het probleem. Toch iemand die ontopic kan reageren... (behalve enkelen dan)

Ja heb ik dus gelezen, maar ik zie de routing niet zo meteen voor me.
Mijn instrumenten en sounds zijn volledig itb en mixen gebeurt erna volledig otb. Ik kom daw pas terug in voor final bounce.

Een andere oplossing is uiteraard ook dit (maar weer met heel klein faseprobleem)

signaal A komt uit de pc en wordt naar kanaal A op mengtafel gestuurd (zonder compressie)+
signaal A komt uit de pc en wordt naar kanaal B op de mengtafel gestuurd (hierop staat een compressor die als insert is aangesloten)

==> op deze manier heb je natuurlijk ook parallelle compressie, maar moet je een kanaal opofferen op mengtafel. (maar in principe zit er ook wat tijdsverschil tussen beide signalen)

Het probleem is minimaal, maar het faseprobleem is er gewoon - punt aan de lijn. Ik heb in deze draad geen oplossing of uitleg gehoord die dit weerlegt.
Raphie suggereert iets, maar ik kan geen gedachten lezen :)
Digitaal heb je dit dus NIET (als je je latency compensation goed instelt) - maar ik wil een oplossing in analoge domein...

Volgens mij bestaat die oplossing niet.
Wat ik weet is dat je met een top EQ iets minder fase problemen kan hebben dan met een goedkopere EQ.
Voor compressors zal dit vast ook gelden.

Maar ik denk dat jouw probleembeschrijving in principe spijkers op laag water zoeken is.

In de PA wereld wordt regelmatig met delays gewerkt.
Dit voor als er een PA installatie is die behalve linkts en rechts ook speakers bij het podium en verder in de zaal heeft staan.
Op deze speakers in de zaal wordt dan een delay gezet die dezelfde tijd heeft als het geluid nodig heeft om van de podiumspeakers naar de zaalspeakers te reizen.
Maar hier heb je dus te maken met geluidssnelheden, niet met lichtsnelheden.
Desondanks zou je op dezelfde manier kunnen experimenteren met jouw probleem. (alhoewel ik denk dat de delay instelmogelijkheden tekort gaan schieten).

Mijn vraag is helemaal niet zo stom en ik ken de basics, ik heb de indruk (cursief want ik heb zin in een antwoord op de vraag en niet in geruzie en geroep) dat sommigen de vraag niet goed lezen en dat sommigen gewoon doorgaan op de replys op de vraag (en daaruit proberen afleiden wat mijn vraag was) en niet op de initiële vraag zelf.
[/I]

Ik wil toch even reageren aangezien ik niet de indruk wilde wekken dat je vraag stom was. Ik schreef dat je beter vakliteratuur kunt lezen omdat er een aantal mensen (niet iedereen) verkeerde info posten. Wil absoluut niet tegen schenen trappen oid :engel: Als ik echt iets niet weet en het is belangrijk val ik altijd terug op de literatuur.

Even terugkomend op je citaat
==> Hoe langer je signaalpad is en hoe langer je kabels zijn, hoe groter deze vertraging gaat zijn (doh!).

Theoretisch is dit zo maar auditief niet. Het is onmogelijk te horen.

Voorbeeld: Als je een stereobron aansluit met links een kabel van 1 meter en rechts een kabel van 1000 meter zul je bij het samenvoegen van beide signalen nog steeds geen verschil horen. Pas als je honderden kilometers kabel gebruikt begint er auditief iets waarneembaar. Let wel....het signaal verschil is wel te meten maar niet met je DAW of een standaard meetinstrument.

Vroeger hebben radiostudio's gebruik gemaakt van dit fenomeen dat er vertraging op trad als je een signaal over honderden KM's verstuurde en weer terug liet komen. In Amerika hebben ze hier veel mee geexperimenteerd in de 50'er jaren. Maar het was een erg onbetrouwbaar systeem zoals je misschien begrijpt.

heb de indruk dat die info niet echt aankomt of alleen met erg hoge latency
anderszijds gaat het ook mijn petje te boven, sorry ik haak af, ben wel benieuwd naar de uiteindelijke superoplossing

Hoi!

nee 1 kick, hij gaat via aux als trigger naar de limiter :)
je hoort wel de snare dubbel maar geen rare flanging bijgeluiden die je krijgt bij faseverschillen :)

-C-

c1738 : klinken er op een gegeven moment twee kicks samen? want dan pas kan je faseprobleem hebben. (niet als de ene klinkt en de andere als trigger dient)

lijkt me evident dat het probleem omzeild wordt als ze niet effectief tezamen klinken...

had je mijn bericht nog gelezen? alle instrumenten dienen dezelfde signaalweg te volgen om te zorgen dat alles aligned blijft

Raphie suggereert iets, maar ik kan geen gedachten lezen :)
ik ook niet, maar ik denk dat Raph bedoelt dat je zowel het te compressoreren signaal en het niet te compressoreren signaal door dezelfde compressor stuurt (kanaal A & B), met in het laatste geval de compressor op 'bypass modes'; hierdoor ondervinden beide kanalen dezelfde delay/vertraging :geslaagd:
deze werkwijze kost je dan wel een compressorkanaal....

maar ik wil een oplossing in analoge domein...
[/B]

Je probleem is te klein om mijn gedachte er over te laten gaan.

nog even een uitleg hoe klein je verschil is.
aarde is 40.000 km
bellen naar de ander kan van de wereld heeft een latentcy van +/- 1/2 sec
1/2 van 40.000 is 20.000 km de helft van de aarde
20.000 km is 20.000.000 meter want de routing mixer compressor = 1 meter
20.000.000 m delen door 0,5 sec is heel weinig.

0.5 gedeeld door 20.000.000 = 2.5 microsec 0,00000025 sec.

Laatst gewijzigd:
@ DRe: jij snapt het niet he ....
( sorry kon het niet laten :D )

ik denk dat ik de vraag dan niet snap idd. ik stap uit. :D

op wat lol je nou. vertraging. ik stuur mijn gitaar we eens door ableton door naar een versterker via 3g naar een boederij in Atlanta. die dat direct per post opstuurd. daarna terug ableton in zonder al te groote vertraging. mijn tip zoek het latency topic.

Parallelle compresssie (of equalising, of distortion, of wat dan ook) kennen we allemaal.

Als je software gebruikt in itb blijft compenseert je DAW automatisch de delay om latency te voorkomen;

Indien je uit je daw een signaal naar een hardware compressor stuurt en die terug laat komen in je DAW, kan je ervoor zorgen dat de delay opgevangen wordt door je hardware compressor als extern instrument in te stellen en daar je latency in te stellen.

Maar,.... hoe doen we dat als je volledig otb werkt? bv: ik wil van mijn mengtafel een send sturen naar een compressor en dan weer de tafel in... Dan zit ik toch automatisch met een tijdsverschil? die tafel compenseert dat toch niet? vooral voor kicks lijkt me dit erg vervelend..Of zie ik iets over het hoofd?

:mega:

Hallo,

Ik denk dat het misverstand bij jou ontstaat in jouw tweede alinea:
Bij het sturen van een signaal vanuit je DAW naar een analoog apparaat en terug, wordt de latency veroorzaakt door en bij de da-ad conversie (berekeningen) in je DAW en niet door de analoge gear.
Je kunt ook niet de ontstane delay door de hardware/analoge (of digitale) gear opvangen; je kunt een ontstane delay niet ontdaan maken.
Wat je feitelijk doet is de overige tracks zodanig vertragen, zodat zij weer in de pas gaan lopen met de track die de vertraging heeft opgelopen door de DA-AD conversieberekeningen van en naar de analoge gear ( nogmaals deze vetraging wordt niet veroorzaakt door het analoge apparaat zelf).

Wanneer je dus compleet analoog werkt, heb je niet te maken met deze digitale berekeningen die latency (kunnen) veroorzaken; het signaal in en tussen meerdere analoge circuits is in de vorm van electrische stroom.
Ik denk te weten dat de snelheid van electrische stroom zodanig is dat het, behalve in theorie of metingen op NASA niveau, geen hoorbare artifacten of vertraging geeft.
Zou dat wel het geval zijn, dan was het onmogelijk om een stereo bron op twee verschillende inputs van je mengtafel of welk ander apparaat aan te sluiten zonder vreselijke faseproblemen te krijgen en zou alle stereo bekabeling alsook alle connecties in circuits op precisie van miljoensten van millimeters moeten zijn.

Ik hoop dat ik jouw vraag en zorg goed heb begrepen en dat ik een beetje heb bijgedragen tot een antwoord.

Groetjes,

iedereen die iets nuttigs bijdroeg in dit topic: hartelijk dank, weer vanalles bijgeleerd

merci!

heb het topic met veel interesse gevolgd, dank daarvoor
ben zeer benieuwd of je er inmiddels uit bent en wat dan die superoplossing was.

Laatst gewijzigd:
Er vanuit gaande dat geluid door een kabel gaat met min of meer de snelheid van het licht zou je dus kunnen stellen dat je om 1 ms vertraging in je geluid te krijgen 30 km kabel moet hebben tussen je bronsignaal en de output van je paralelle compressor. Niet iets om je druk over te maken dus.

Back