bekabeling doorheen gipswand - hoe pak ik dit best aan?

taifun

Stamgast
Ik ben van plan om later deze week eindelijk korte metten te maken met het lawaai van mijn muziek pc. Ik heb besloten dat de beste oplossing in mijn geval is om een kleine opoffering te doen op vlak van geluidsdichtheid van mijn studio en de bekabeling die naar m'n pc gaat dus doorheen de gipswand te leggen, zodat ik mijn pc buiten de kamer kan zetten. Ik vraag me alleen af hoe ik dit best kan doen. De breedte van de vga stekker voor het scherm is (jammer genoeg) een bepalende factor, die maakt dat ik de holte een stuk breder moet maken dan anders noodzakelijk zou zijn. Ik moet doorheen een dubbele gyproc wand, dan door rotswol, en dan nog eens door een dubbele gyproc wand. Ik denk momenteel simpelweg uitboren met een klokboor, pvc buis erdoorheen, goed dichtkitten, kabels erdoor en dan zo goed mogelijk dichtstoppen. Iemand suggesties hoe ik dit beter/best aanpak?

Kun je niet beter de behuizing van je computersysteem vervangen door iets met geluidsdemping aan de binnenkant? Dat i.c.m. stillere (of minder) koelers kan al heel wat overlast verminderen. Wat je ook kunt doen is je bestaande koelers op 5 volt laten draaien i.p.v. 12 volt, of passieve koeling gebruiken met heatpipes.

Die post hierboven ging wat sneller dan ik zelf wilde, maar idd zoals Wootson al zegt, misschien een idee om je computer aan te pakken qua geluidsproductie?

Heb dat bij de mijne ook gedaan en die hoor je echt niet meer. Een SSD, fanloze voeding en wat dempingsmatjes werken prima.

Een stille PC is inderdaad een optie. Maar als dat betekend dat je een nieuwe behuizing, CPU koeler, passieve voeding, evt. nieuwe GPU en wat al niet meer moet fixen dan kost dat veel meer geld en moeite dan een doorvoer door een gipswandje. Dus als je de mogelijkheid hebt ga dan idd niet moeilijk doen en boor dat gat. Zoals je het verzon met een klokboor is prima. Wel als je door de gips heen bent direct die boor uit en de rockwool met een stanleymes weg snijden. Ik zou het gat niet dichtkitten maar een elektra opbouw doos oid voor het gat plaatsen. Dat ziet er ook netjes uit en het is dan weer makkelijker om later het gat weer dicht te maken of uberhaubt iets te veranderen aan de bekabeling.

Bedankt voor de reacties! Ik heb eigenlijk een aantal maanden geleden de koeling die erin stak (2 fans waren dat) laten vervangen door een Zalman waterkoeling, weliswaar eentje met fan. Een bijzonder slechte beslissing geweest, het ding maakt nu nog meer lawaai dan de 2 fans die er voorheen in zaten. En om die nu alweer te gaan verkopen, dan krijg ik er tweedehands nog een habbekrats voor, hmmm dat steekt me wat tegen. De system drive is reeds een SSD. De voeding die erin steekt is een Enermax 500w Modu87+, geen idee of die gekend staat als herriemaker? Ik denk dat het vooral die Zalman is die echt lawaai maakt.

edit: heb eens gekeken op de link die SilverBullet gepost heeft, als ik bijv. voeding vervang kijk ik direct tegen een kost van minstens 150 euro aan. Ik ben eigenlijk niet van plan om nog meer geld tegen mijn pc aan te gooien, hij was al duur genoeg... En ik heb er nog altijd m'n twijfels bij of je een pc eigenlijk wel écht stil kan krijgen. In pro studio's staan de lawaaimakers, waaronder pc's, altijd in een andere ruimte. Ik denk dat dat mét reden is...

Laatst gewijzigd:
in mijn komende nieuwe studio komt de computer in zijn eigen lawaai-ruimte. mag ie daar
schreeuwen wat ie wilt.
maar in de werkruimte hoor ik hem lekker toch niet!

ik ben nu wel klaar met dat ding bij mijn benen. vol met 'betere' dure fans en al die dingen.
en dan nog: zrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrz!z

Een degelijke en stille 500 watt voeding kost echt geen €150. Die heb je al voor ongeveer €75. Zalman waterkoeling met fan? Ik dacht dat Zalman alleen die passief gekoelde Reserator had? De grootste lawaaimakers zijn vaak videokaarten met hun kleine fans die volle toeren draaien. Plaats daar zo'n kleine omvormer tussen (12 volt naar 5 volt) en je koeler word al vele malen stiller. Sommige moederborden ondersteunen ook hardwarematige voltageregeling voor de koelers die direct op het moederbord zijn aangesloten. Dan kun je via software de RPM van je koelers regelen.

in mijn komende nieuwe studio komt de computer in zijn eigen lawaai-ruimte. mag ie daar
schreeuwen wat ie wilt.
maar in de werkruimte hoor ik hem lekker toch niet!

ik ben nu wel klaar met dat ding bij mijn benen. vol met 'betere' dure fans en al die dingen.
en dan nog: zrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrzzrzrzrzrzrzrrzrrrrzrrrzrrzrzrzrzrzrzrzrzrrzzrrzrzrzrz!z

Misschien geinvesteerd in de verkeerde (dure) spullen... je kan met de juiste spullen en correct monteren een pc nagenoeg stil krijgen..

Al is dat gat door de muur natuurlijk vele malen goedkoper en dan hoor je hem zeker niet meer. Je kan er wel wat lastiger bij dan.

Als je de huidige setup eens kunt posten dan kan het probleem eventueel worden getraceerd en opgelost i.p.v. uit de kamer verplaatst.

je kan een groot genoeg gat maken zodat alles er gemakklerijk door heen kan en dat weer naderhand afsluiten met een mooi plaatje, klepje/deurtje of doosje van iets.
kan er nog mooi uit gaan zien ook.

je kan een groot genoeg gat maken zodat alles er gemakklerijk door heen kan en dat weer naderhand afsluiten met een mooi plaatje, klepje/deurtje of doosje van iets.
kan er nog mooi uit gaan zien ook.

idd gat groot genoeg en de pvc buis in een "U" vorm gebruiken [2 ellebogen ;-) ]
als het niet in het zicht zit kan je er gewoon een stuk rockwoll oid in proppen. zo kan je er steeds gemakelijk kabels veranderen.

Ok, hier de voornaamste onderdelen van mijn configuratie:

Asus P9x79 mobo (x79 chipset)
Intel Core i7 3960x
16 GB RAM (Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz)
500W Enermax Modu87+
1GB Gainward (nVidia) GT 520 Silent FX
Sandisk SSD 64GB
2x Seagate HD 1TB SATA 7200 RPM 32MB

edit - ik was deze nog bijna vergeten : Zalman CNPS20LQ

de rest doet er denk ik niet zo veel toe? Ik moet zeggen hij is wel al relatief stil, maar toch stoort het geluid me nog erg. En ik betwijfel of het de moeite is om er nog geld in te steken. Hoeveel dB maakt een still computer volgens jou, Wootson? Want als het niet beduidend minder is dan pakweg 25 dB dan vind ik het de moeite niet om geld in te pompen hoor. Ik wil hem gewoon NIET meer horen :)

Laatst gewijzigd:
Ja waarom buis met U-vorm? Als ik ervoor ga zal ik de ronde vorm vd buis zeker behouden, er zit immers rotswol rond en als ik er dan nog 's kabels moet uithalen om eender welke reden, dan zou die rotswol meekomen. Neenee, gewoon buis er losdoor en goed dichtmaken aan beide uiteinden waar ze 'aansluit' met de muur.

ik zelf heb te maken met veel opnames m.b.v. microfoons.
totale stilte zou wel leuk zijn! :-)

als het mogelijk is dan zou ik zeker de computer in een andere ruimte plaatsen.

enige echte probleem zijn de kabels: firewire, USB, monitor-kabels, audio, enzvoort. dat moeten allemaal vrij lange kabels zijn.

ik zelf heb nogal wat USB an mijn computer hangen. hopelijk gaat midi door lange USB kabel niet raar doen bijvoorbeeld

Hoeveel dB maakt een still computer volgens jou, Wootson? Want als het niet beduidend minder is dan pakweg 25 dB dan vind ik het de moeite niet om geld in te pompen hoor. Ik wil hem gewoon NIET meer horen :)

Je computerconfiguratie is prima en bied weinig ruimte voor verbetering wat betreft geluidsproductie. Je hebt alleen je case niet benoemd. Een case met gaatjes laat het meeste geluid nog wel naar buiten glippen. Wil je dat niet, dan zul je een case moeten kopen die potdicht zit en van binnen is bekleed met dempingsmateriaal (bijvoorbeeld een Silentmaxx ST-11 Pro). Wat je ook nog kunt doen is de SATA harde schijven in elastieken hangen of in een aparte behuizing monteren die ophangt met rubber gecoate schroeven (i.v.m. het welbekende geratel van de koppen). Ik weet niet in hoeverre er nog koelers aanwezig zijn in je case? Eventueel demonteren of voltage verminderen. Het gaas of de grill wat voor een koeler zit zorgt ook vaak voor lawaai.

Minder dan 25dB? Ik heb nooit dB-meetapparatuur gebruikt, maar volgens mij kom je alleen daar onder als je alles passief zou koelen (hooguit een CPU-koeler) en de kast verder potdicht zit.

Een kast om je pc bouwen is nog een optie (wat MDF en dempingsmatten), of de pc de kamer uit zoals je zelf al had voorgesteld. Dat gat moet je overigens wel heel goed dichtstoppen met steenwol of dempingsmateriaal omdat je anders de pc nog steeds hoort.

Fannoise bestaat meestal uit twee componenten:

1) ruis veroorzaakt door luchtwervelingen langs de fanbladen.
2) resonanties veroorzaakt door o.a. lagers die je door kontaktgeluid middels je behuizing de lucht inslingert.

Beiden vragen zo hun eigen aanpak.

Je CPU en grafische kaart zijn meestal de grootste bron van ergernis. Houd er echter rekening mee dat als je alles passief gaat koelen er nog wel voldoende luchtstroom in de behuizing moet zijn om de warmte af te voeren. Anders is het eindresultaat dat je PC vastloopt of je schijven er mee kappen.

passief gekoelde voedingen voor je PC hebben meestal een lager vermogen, check dus even goed of dat voldoende is voor je complete config.

Mijn gevoel zegt dat een PC in een andere ruimte plaatsen eenvoudiger, goedkoper en stiller is dan een uitgebreide PC mod, maar vergis je niet in de extra kosten in de vorm van verlengkabels en eventuele USB repeaters etc afhankelijk van de afstand.

Ja waarom buis met U-vorm? Als ik ervoor ga zal ik de ronde vorm vd buis zeker behouden, er zit immers rotswol rond en als ik er dan nog 's kabels moet uithalen om eender welke reden, dan zou die rotswol meekomen. Neenee, gewoon buis er losdoor en goed dichtmaken aan beide uiteinden waar ze 'aansluit' met de muur.

U-vorm maakt een soort luchtsluis. dan hoef je niet ervoor te zorgen dat je alles mooi afsluit.

Back