[XP-10] welke potmeter is dit?

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Beste forumbroeders,

De pitchbend van mijn xp-10 heeft het begeven, en na een gecontroleerde sloopsessie ben ik bij deze potmeter uitgekomen. Hij is aan vervanging toe, maar welk type potmeter is dit, en waar kan ik ze kopen? (hij is van ALPS)

Op de zijkant staat: 5 - 103 - FY

pics

Attachments

• 2013-08-16 11.38.18.jpg
    2013-08-16 11.38.18.jpg
    28,6 KB · Bekeken: 89
  • 2013-08-16 11.38.27.jpg
    2013-08-16 11.38.27.jpg
    29 KB · Bekeken: 89
als particulier kan je hier en daar wel een Alps-pot kopen maar Alps heeft
heel veel verschillende types gemaakt.

via internet kan je bij een aantal websites vele types bestellen maar je kan alleen
kopen met een bedrijf/kvk-nummer.

die Alps kunnen soms los gaan zitten als er te veel aan gewiebeld is...het is soms heel goed mogelijk de pot heeeeel voorzichtig weer netjes in elkaar te drukken. is mij wel gelukt......ik woon in Amsterdam, ceintuurbaan/ ferdinandbol straat

via internet kan je bij een aantal websites vele types bestellen maar je kan alleen
kopen met een bedrijf/kvk-nummer.

Ja dat probleem ken ik. Ik heb ooit een zoektocht ondernomen naar exotische ALPS pots voor een Soundcraft mixer. Soundcraft UK stuurde me naar de Nederlandse importeur, en die stuurde me naar het servicecentrum in Belgiƫ. En die vertellen dan dat ze alleen leveren aan hun "erkende hestellers" en dan is het gewoon einde verhaal.

Enige optie als particulier was de mixer opsturen naar de importeur en door hen van een nieuwe pot te laten voorzien.

Ik heb jaaaaaaren geleden een vergelijkbare aanvaring gehad met Philips. Was iets niet lekker in een cassettedeck. Ik had exact omschreven welk palletje er niet goed was, met foto's erbij (want ik wist het nummer natuurlijk niet), en of ik, tegen betaling, die kon krijgen. Kreeg alleen maar een brief terug dat ze "niet gediend waren van mensen die zelf pionieren" en dat ik het cassettedeck bij Philips ter reparatie kon aanbieden. Mijn volgende deck was dan ook een Sony.

en nogmaals: zo'n ALPS pot kan je uit en in elkaar knutselen als je voorzichtig en handig bent.

als ie nog heel is dan is het soms een kwestie van die metalen pootjes even opnieuw voorzichtig vast buigen (pas op, zo min mogelijk buigne ander sbreken ze)!

en nogmaals: zo'n ALPS pot kan je uit en in elkaar knutselen als je voorzichtig en handig bent.

als ie nog heel is dan is het soms een kwestie van die metalen pootjes even opnieuw voorzichtig vast buigen (pas op, zo min mogelijk buigne ander sbreken ze)!

Die op de foto wel inderdaad.

Dit betwijfel ik toch. Ziet ernaar uit dat de plastic buitenkant van het type "ik ben warm plastic op elkaar geplakt en als je me open maakt ga ik niet meer dicht" is.
Ik kan het natuurlijk mis hebben. De foto is niet super duidelijk.

Succes met je zoektocht!

[EDIT] Let erop dat je een D-shaft besteld!

Dit betwijfel ik toch. Ziet ernaar uit dat de plastic buitenkant van het type "ik ben warm plastic op elkaar geplakt en als je me open maakt ga ik niet meer dicht" is.
Ik kan het natuurlijk mis hebben. De foto is niet super duidelijk.

Succes met je zoektocht!

[EDIT] Let erop dat je een D-shaft besteld!

de stift en dat hele gedeelte aan de bovenkant (waar de knop op gaat en het schroefdraad )

dat gedeelte is van metaal. dat zit als het goed is via gebogen pootjes aan de onderkant aan het plastic vast gemonteerd. geen lijm of verhitting. tenminste, ik heb de pot niet voor mijn neus maar zo is het wel altijd met Alps pots... en deze lijkt ook zo gemaakt

Dat is ook bij Alps type afhankelijk. Ik heb bijvoorbeeld deze Alps pcb mount pots hier liggen, die inderdaad vastgesmolten zijn (en de pot zelf geseald).

dat sealen gaat het niet om..als het goed is zitten er aan de achterkant klemmende pootjes..8 x

dat sealen gaat het niet om..als het goed is zitten er aan de achterkant klemmende pootjes..8 x

Ik snap precies wat je bedoelt, ik heb in de afgelopen 25 jaar genoeg pots schoongemaakt :D

Ik wilde alleen zeggen dat er ook Alps zijn die echt helemaal dicht zitten.

Attachments

• P1000154.jpg
    P1000154.jpg
    46,5 KB · Bekeken: 78
ja, blijkbaar. zo een heb ik nog niet gezien...!

ik had het meer over omgebogen klemmetjes..en die raken een beetje los en kan je weer vooorzichtig terug buigen (soms)

die pot ken ik van de zit ook in de mc303. die kun je wel mrt een tang eeer dicht klemmen. zou eens kijken of ik wat op het web ksn vinden.

hij staat in de roland mc303 service notes. bij frontpanel. er is een mono en stereo versie van. Roland kan die dingen wel leveren. gewoon met het partnummer naar een dealer gaan. suc6

ALPS uit de serie RK09L

Waarschijnlijk type 1140A5L, pin mij er niet op vast.

Back