arabic pleasures!

MarsMusica

Composer/Musician
arabische marokaanse invloeden!

hot hot warme zomer nacht feest.

met vrienden wat gejammed op percussie.
daar groovy triool-beats uitgehaald en flink opgeleukt met arabische toeters en bellen!

http://soundcloud.com/marsmusica/night-20maroc

haha, cool man, heb er met plezier naar geluisterd.. Mocht gerust wat langer duren ;)

ha, dat is leuk. dat iemand er plezier aan beleefd. ik zelf ook elke keer weer als ik het uit de oude stoffige kast trek (komt uit 2004/5/6)

het kan zeker langer maar ik heb nog 20.000 stukken liggen waarvan ik hetzelfde denk,
en zo ook 1000de veel te lange saaie stukken die veel korter moeten! :-)

zo als het nu is zie ik het als een tune voor een film of TV-serie!

Zolang het maar geen vitriool beats zijn! :D
Knap man! Ook ik heb er met plezier naar geluisterd.
Het vermoeit totaal niet en vult inderdaad aardig op bij beeld of als achtergrondmuziek.
Heeft mooie afwisselingen en een zeer goed einde!
Ben altijd blij als er even tracks gepost worden die weg van al het "dreunbeat" gebeuren zijn :).

Cheers,
Exo. :mega:

geen vitriool...maar wel weer virtual beats! (ofzoiets)

'dreunbeats' zijn inderdaad de hoofdmoot hier op SF.

ik had wat vage saaie percussieopnames en wou er toch iets mee doen. een paar drum-loops er uit gehaald en snel partijen en vorm gekozen...op ene of andere manier is dit allemaal heel spontaan ontstaan en ook heel snel. zeker sprake van gezonde inspiratie!

dit vertel ik omdat ik een leuke truuk heb toegepast:

de melodieen zijn allemaal in een keer ingespeeld en geimproviseerd.
De eerste in 6/8 feel maar de 2de in 3/4 feel. en dat over dezelfde triolen persussie-beat geeft een leuk
muzikaal en ritmisch effect.

6/8 = 1 2 3 4 5 6 (dikke cijfers zijn accenten)
3/4 = 1 e 2 e 3 e

het aantal 8ste noten is bij 6/8 en 3/4 hetzelfde..namelijk 6 maar de onderverdeling en accenten zijn bij 6/8 tweemaal (groepen van drie achtsten) en bij 3/4 drie maal (groepjes van twee noten)

6/8 en 3/4 kan je dus over elkaar heen spelen en dan krijg je een ritmisch effect wat o.a. typisch is voor Afrikaanse muziek. je noemt dat dan: 2 tegen 3, of 3 tegen 2.

eh...ik probeer het nu te horen in het stuk maar het lijkt nog wat 'ingewikkelder'.....

Laatst gewijzigd:
ja ,precies, die muzikale goocheltruuk!

zit ook Flamenco-muziek, maar dan liggen de accenten ook nog eens op de laatste tel:

123 123 12 12 12

ja ,precies, die muzikale goocheltruuk!

zit ook Flamenco-muziek, maar dan liggen de accenten ook nog eens op de laatste tel:

123 123 12 12 12

Aaaah Flamenco! Inderdaad, die attacks op de laatste tel doen het em.
Ik ben geen gitaarfan maar alleen voor dat zou ik het al overwegen aan te leren. :eureka:

Cheers,

ik heb flamenco geprobeerd...en na twee jaren intensief trainen er achter gekomen dat
het er nooit zo uit zou komen als ik zou willen. ondanks de spaanse genen die ergens in mij moeten rondzwemmen/zweven. potverdommo, que moeilijk!

je kan flamenco wel vertalen naar piano. er zijn genoeg pianisten die dat doen. sommige baseren het op het echte flamenco gitaarspel.

Knap gedaan hoor, een van de beste tracks die ik de laatste tijd hier heb gehoord. Mijn avatar zou er ook van genieten, ware het niet dat hij in Vught geen internettoegang heeft.

Soms hoor ik ook wel
1-123,1-2-3,1-123,1-2-3
1-1234,1-2-3, 1-1234,1-2-3 (met kwartool)
en
1-12,1-2-3,1-12,1-2-3 (met duool)

Leuke variaties :eureka:.

Cheers,

ik weet nu weer na wat gepuzzel wat ik heb gedaan:

letterlijk dus blijkbaar hetzelfde als Leonard Bernstein deed in the west side story:

steeds afwisseld 2 (6/8 ) en dan 3 (3/4) accenten als basis. dit in melodie 1.

in de 2de melodie gebruikte ik alleen 2 accentne als basis. dus 6/8.

Back