Schandalig laat

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Al sinds maart 2003 lid en nog niet voorgesteld :(
Ik zal dan toch maar even de tijd nemen. Ik ben met synthesizer bezig sinds m'n 13de. Ik werd vooral begeesterd door de composities van J.M. Jarre (Oxygene & Equinox), Michael Garrison (toen m'n grootste idool) en Vangelis. Begin '81 kreeg ik de mogelijkheid om een 2de hands Roland system 100 model 101 aan te kopen. Binnen een jaar was daar al een ARP AXXE en een Roland CSQ600 sequencer bijgekomen -allemaal 2de hands natuurlijk :). M'n vader had een Revox A77 taperecorder en via track bouncing stak ik al aardige stukjes in mekaar (vooral geïnspireerd door Michael Garrison). Ik probeerde alles zo goed en zo kwaad het kon zelf onder de knie te krijgen; zowel de synthese alsook de speeltechniek (monofoon dan toch). Een jaar later kon ik de hand leggen op een Crumar Trilogy en kort daarop had ik de mogelijkheid om voor een jaar of wat een ACE TONE SY5 Multistring te lenen. Dat waren allebei polyfoonbakken en ik kon dus beginnen aan de akkoorden. In de loop der tijd kwamen er nog een Roland TR808 bij en een Evans EP100 galmkamertje (de buren begonnen stilaan eigenaardige nevenwerkingen te vertonen ;) De muziekstijl lag nog steeds dicht tegen Garrison aan, maar het gebruik van de TR808 duwde me toch al wel wat meer in een andere richting. In 84 heb ik met veel bijklussen en vakantiewerkjes een DX7 bij mekaar kunnen sparen. FM was toen de grootste hoofdzorg, maar ik ben wer wel in geslaagd om een hele boel mooie geluiden bij mekaar te programmeren. De ACE TONE is toen naar z'n rechtmatige eigenaar teruggekeerd. Volgende aankoop was in 89 een Roland D20. Dat was voor mij toen hét instrument van die tijd (jaja, toch wel). Het multitimbrale aspect, de gesampelde drums, de ingebouwde 'sequencer', ... het was allemaal leuk snoepgoed (is ondertussen wel achterhaald uiteraard). In die tijd speelde ik bij een groepje die gitaarmuziek van de Shadows naspeelden. Ik moest met de Trilogy, DX7 en D20 instaan voor de orgels, strings, hoorns enz. Muzikaal heb ik toen veel bijgeleerd. 1991, .... tijd voor uitbreiding: ik kocht een Roland W30 sampler/workstation. Ik kon ervaring op doen met het sampelen van geluiden en vermits dit ding ook wel leuke filters had, kon ik er nog erg veel mee aanvangen. Vooral de sequencer vond ik erg goed en ging de D20 en de DX7 nu via die sequencer aansturen. Op dat moment ging m'n muzikale stijl meer neigen naar 'volle' muziek in het genre van Vangelis (niet dat ik pretendeer zo goed te zijn *D ). Composities worden bv. geassocieerd met 'Deliverance' uit Antarctica. Ik studeer in 1992 af en begin te werken. Vermits ik nog vrijgezel was en bij mijn ouders woonde, kon ik een aardig budget bij mekaar sparen. Dat werd in 93 in één klap gespendeerd aan een Yamaha SY99, Alesis Quadraverb II, Roland M480 line mixer en Behringer denoiser. Een half jaar later kwam daar nog een Sony DAT-recorder bij. Nadat ik de nieuwe toestellen had verkend, evolueerde m'n muziek verder in de stijl van Vangelis, maar stillaan ontwikkelde ik ook m'n eigen stijl. Dit houdt het midden tussen new age en vlotte muziek en soms gewoonweg easy listening. Tegen eind 1994 leer ik m'n vrouw kennen en gingen alle budgetten naar haar toe =( :) Veel tijd om nog te tokkelen had ik niet meer. '99 een eerste dochtertje en dit jaar een tweede en je kan je voorstellen dat er nog erg weinig op gedaan wordt ... alhowel de vingers nu wel echt opnieuw beginnen jeuken ... mede door toedoen van deze geweldige site. Voorlopig moet ik nog even wachten, want we zijn december verleden jaar verhuisd en m'n kamertje ligt er nog in erbarmelijke staat bij. Het moet nog geïsoleerd worden, kabelsgetrokken, synths opgesteld enz. Maar eind dit jaar hoop ik toch opnieuw 'actief' te zijn. Zo nu en dan koop ik goedkoper materiaal bij of vraag dit voor m'n verjaardag (BOSS-pedaaltjes, Behringer Ultrafex Pro zijn de laatste aanwinsten).

Ik hoop hier nog veel bij te leren en met m'n beperkte kennis misschien toch wel één iemand eens verder te kunnen helpen ;)

Tot hoors

Welkom !

Kun je misschien in de thread 'Vakantie internationaal' ook nog vermelden in welke steden je geweest bent en hoelang? Tjoe heh, ik dacht ik ik er wat van kon ! Haha...

Mooi verhaal :D

Heb je die system 100 nog? Of verkocht in de tussentijd?

Welkom

Welkom

Welkom op het forum. Altijd fijn om er weer een zuiderbuur bij te hebben.

Ik ben erg benieuwd naar de muziek die je in de loop der jaren gemaakt hebt. Is er een kans dat we wat materiaal van je kunnen beluisteren ?

Snelle jongens hier ;) . Ik kan inderdaad nogal uitwijden, hé ... zegt m'n vrouw ook altijd en de dochters hebben deze eigenschap van papa al overgenomen :dubbel: .

Ik heb inderdaad die 101 nog. Ik heb trouwens nooit iets weggedaan. Alleen is de ARP AXXE en de EP100 ooit gestolen geweest :( , maar voor de rest heb ik alles nog.

Ik hoop inderdaad ooit wat muziek neer te poten, maar ik heb thuis geen PC (neen hoor ... ik doe alles met de sequencer van de W30 en de SY99). Ik mail alles door op m'n werk. Vanaf het moment dat ik een mogelijkheid zie om mp3-tjes te maken, dan post ik hier wel eens iets ;)

Greetz

welkom:L

Ze zijn gestolen? Dat is echt naar!

Ik hoop dat je hier een leuke tijd zult hebben en het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit! :)

Hoi Danny,

veel plezier hier...

Een van mijn invloeden was ook Vangelis...:biertje:

Bedankt voor de veelvuldige reakties ;)

(En speciaal voor Conso: Ik heb 25 jaar in Deurne - Antwerpen gewoond, 7 jaar in Brasschaat en dan naar Kapellen. Ik ben in 72 voor het eerst naar Zwitserland geweest, in 73 naar .... enz enz enz :dubbel: )

gegroet en welkom hier

interresant verhaaltje/levensloopje

misschien is het heraanleggen van je studiootje wel een nieuwe impuls om je in
de muziek te gooien?

anyway, was boeiend.

ooh ja, en uitwijden is goed. ik als filosoof weet daar alles van :P
(hehe)

veel fun hier!

cloudy

He, welkom en succes met het weer 'opstarten' van je studiootje, e.d.
[Cheers!]>:biertje:

Back