elektron A4 en Minitaur

jorg

Nieuwkomer
goede avond

na het ploegen door diverse fora, sites en FAQ's etc... lukt het me niet om mijn Elektron A4 de Minitaur aan te sturen via CV. volgens mij werkt de gate functie wel maar de pitch functie niet.

ik ben geen held in deze zaken maar de instructies die ik tot zover heb gevonden lijken niet heel erg ingewikkeld. is er iemand met ervaring met deze twee apparaten die me verder op weg kan helpen?

groet
Jorg

...

Attachments

• 11.jpg
    11.jpg
    70,2 KB · Bekeken: 74
  • 12.jpg
    12.jpg
    61 KB · Bekeken: 74
dank jullie wel. ik heb het nu als volgt aangesloten

Ik gebruik normale jack-jack kabels (die ik ook voor mijn basgitaar gebruik). En ik heb een andere kabel gebruikt waarvan ik denk dat het een stereo - 2xmono kabel is (weet ik niet 100% zeker). .
1 jack jack vanuit A4 CV A/B naar de Pitch van Minitaur
1 jack jack vanuit A4 CV C/D naar de gate van de minitaur

IN de A4 (ik heb channel A, B afzonderlijke en beiden geprobeerd) heb ik voor de pitch de instellingen gekozen:
pitch v/oct,
middle C: 2,51V,
V/OCt 1,07V

In de A4 (ook hier weer channel C,D afzonderlijk en gezamenklijk) heb ik voor de gate instellingen gekozen
gate
Vtrig
en voltage wat mee gespeeld

Ik heb gecheckt in het A4 scherm of de source op CV staat. dat klopt.

op de minitaur heb ik niets aangepast-ingesteld.

zelfde exercitie gedaan met de stereo 2xmono kabel. vanuit CV AB naar de minitaur.

ik hoor steeds bij het gebruiken van het toetsenbord op de A4 of sequenzer eenzelfde toon (C4 of C5). die toonhoogte verandert niet tot marginaal als ik de instellingen voor middle C aanpas (bv verhogen naar 10v verandert niets)

de gate lijkt wel goed te werken want de toon start en stopt conform gebruik van het A4 toetsenbordje..

mijn vermoeden nu is dat ik geen goede kabel heb?

Het lijkt op een eenvoudige verwarring van de CV A/B/C/D...

Begin eens simpel; doe een factory reset of een empty reset (FUNCTION vasthouden tijdens opstarten).
De fabrieksinstellingen staan al zo dat het zou moeten werken met de Minitaur (dwz gewoon v-gate en 1v/oct pitch).

Met gebruik van een standaard TS ('mono') patchkabel is het als volgt aan te sluiten;
A4 CV AB aansluiting gebruikt met een TS patchkabel de CV A output -> GATE signaal op de Minitaur
A4 CV CD aansluiting gebruikt met een TS patchkabel de CV C output-> PITCH CV op de Minitaur

Kies nu de CV track op de A4. Speel wat op het mini-keyboardje; het zou nu moeten werken.

Met een TRS splitter kabel is het maar net hoe de kabel is bedraad, dat kan gemakkelijk verkeerd.
Wat werkt is bijv. een eenvoudige Hosa YPP-117 TRS to 2x TS (1x tip, 1x ring).
Daarmee krijg je op 1 A4 CV aansluiting 2x CV (dus op CVA/B -> CVA én CVB danwel CVC/D -> CVC én CVD).

t350_9e5640ff8aee815ba0eb2199cc39c456.jpg

hoi Hanz

wellicht een domme vraag. is een ts patchkabel hetzelfde als een instrumenten jack-jack kabel die ik gebruik voor mijn gitaren?

gr
jorg

hanz heeft het hier over een (type) insert kabel dat is stereo naar dubble mono. het zou goed kunnen dat ze anders kortsluiting maken.

Ik bedoelde de eerste optie die Hanz noemt: standaard TS ('mono') patchkabel
ik heb het n;. geprobeerd met mijn gitaar jack-jack kabel en dan werkt het niet. althans dan werkt de gate wel en de pitch niet.

ik heb net een stereo-2xmono kabel besteld dus hopenlijk deze week aan de praat

Een TS (tip-sleeve) kabel is inderdaad hetzelfde als een mono 'patchkabel' / 'gitaarkabel'

Let erop dat de meest voor de hand liggende verwarring is het omdraaien van de CV en Gate signalen.
Een envelope zal immers vaak ook triggeren op een CV signaal. Met Gate op De CV aansluiting krijg je dan altijd 'dezelfde tonen' wat je ook speelt.

Dank je wel. Ik heb geprobeerd om het om te driaaien maar zonder suc6. Ik krijg dan een ongecontroleerde toon die niet stopt als ik de toets loslaat... op zich logisch natuurlijk als de gate niet goed wordt aangestuurd lijkt me

mmm.. dit is wel jammer want blijkbaar werkt het nog niet. ik ga dalijk de factory reset ook maar eens proberen en even afwachten op de bestelde kabel (maar dat zal dan waarschijnlijk niet werken als de 2x mono patch kabels ook niet werken)

zijn er wellicht nog andere tips? wellicht is er iets kapot aan de zijde van de A4 of de Minitaur?

Tja, die ontbrekende Midi functionaliteit van de sequencer is jammer (maar wel vrij duidelijk gesteld) en het is alweer hoog tijd voor een stevige firmware update, vind ik. Het lijkt vooral een commerciele beperking (men is blijkbaar bang de Octatrack sales te raken...) en in het geheel niet technisch onmogelijk (alles qua hardware is al aanwezig immers).

Overigens blijf ik bij het advies van een factory / blank reset, omdat je dan zeker weet dat je de default instellingen gebruikt - zoals gezegd zou het 'out the box' al moeten kunnen werken.
Check ook eens de instellingen van de CV track (selecteer CV track en kies dan de parameter pages CV A (alias OSC 1) en CV C (alias Filters).
Als het goed is staan deze beide te wijzen naar de SRC: CV (d.w.z. de bron van de CV en Gate komt vanaf de CV track op de A4).

De midi sequencer functionaliteit is natuurlijk volledig aanwezig in de MonoMachine, Machinedrum en Octatrack. Bij de A4 hebben ze meer de knipoog naar de analoge wereld gemaakt en daarmee ook CV beschikbaar gemaakt.

Lijkt me echter geen rocket science om de CV track ofwel CV ofwel midi te laten zijn.

Met insertkabels loop je het risico dat een van de sleeves van de monopluggen niet met aarde verbonden is, maar zelfs geheel geen connectie heeft. Dit omdat inserts vaak gebruikt worden om de in- en output van hrtzelfde apparaat mee aan te sluiten; zo worden groundloops voorkomen.

In dit geval zou dat ervoor kunnen zorgen dat de gate het niet doet: welv5v aan de tip, maar geen aarde aan de sleeve.

Beter stereo naqr 2x mono y-kabel gebruiken en geen insert.

ok.. dan wacht ik mijn bestelde kabel even af. ik zal vanavond eerst een backup maken en dan een reset doen.. en dan nog eens proberen

Hanz: ik heb SRC gecheckt en de source staat goed. dat had ik ook al ergens op een forum gelezen en gecheckt. dank je wel voor het meedenken

hoi von haulshoven, het schemaatje wat jij hebt gestuurd is toch geen stereo - 2x mono jack maar een ander soort kabel? die gebruik ik ook in mijn pedalboard om vanuit mijn radial tonebone DI de effectloop aan te sturen... die kan ik dus ook nog even proberen?

proberen kan altijd, maar zoals ik in men bericht al zei, het werkt bij mij niet vlekkeloos, ergens op een forum heb ik meer problemen met A4/minitaur gelezen weet niet meer waar.

Hallo Forumleden,

Ik heb een nieuwe kabel (stereo naar 2x mono) ontvangen en die lost mijn probleem helaas niet op. Maar op dit moment speelt nog even iets anders. Beetje vaag. Ik heb het idee dat ik onder spanning-stroom sta als ik werk met de A4 (tintelingen in mijn vingers en polsen-onderarm). Nu denk ik dat ik hier wat gevoeliger voor ben dan anderen (die nl niets voelen aan de A4) maar ik laat het nu door iemand nameten die hiervoor speciale apparatuur heeft. meten = weten

Mocht hier iets niet kloppen dan zou dit mogelijk ook het incorrect werken van de pitch kunnen verklaren? want ik bedacht me dat dan de voltage die je instelt binnen de A4 niet meer zuiver is?

Ik weet niet of het bij de Minitaur ook zo is maar ik heb vernomen dat de Sun Phatty niet met negatieve voltages werkt via CV maar met 0-5 Volt.

Mocht de Minitaur dit ook doen vraag ik me af of dit er iets mee te maken zou kunnen hebben.....

Ik krijg ook wel eens 'tikjes' van apparaten, soms voel je het meer dan andere keren. Ik had het laatst een keer met de A4 tijdens het aansturen van m'n modular, waarbij ik met m'n onderarm/pols de A4 raakte; heel zachtjes maar toch voelbaar.

Nou geloof ik dat dit meestal te maken heeft met een potentiaalverschil tussen 2 apparaten, waardoor er stroom gaat lopen als je ze allebei tegelijkertijd aanraakt (je wordt zelf onderdeel van het circuit).
Ik heb het vaak wel erger meegemaakt met PC apparatuur, de bekende 110v tik van de kast met een voeding met slecht netscheidingsfilter of 'n aardprobleem (of gewoon aangesloten zonder rand-aarde!)

Kan me niet voorstellen dat het je probleem veroorzaakt, maar het kan geen kwaad om even je stroomvoorziening te checken (dwz treedt het probleem ook elders op?).
Alhoewel de A4 voeding helemaal geen aard-aansluiting heeft (platte philips stekker...)

Mocht het je nou heel dwars zitten, mag je ook wel een keer langskomen om te vergelijken (ik heb het hier allemaal werkend). De Meern is een kwartiertje rijden ofzo, stuur me maar een pb'tje.

Back