Eurorack en gitaar // mic // instrumenten

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Hi ik wil hier graag tips delen voor eurorack icm met gitaar, mic en andere instrumenten.
Ben zelf bezig met een setup daarvoor.

Wat ik al heb

- RS35 Analog Systems pitch to CV, env follower, gate out
- doepfer a119... klinkt mwa...
- Doepfer fx sends
- Doeper pedal control
- clock devider
- wavefolder bifold
- mutable instruments beads, rings
- frequency shifter doepfer
- Strymon interface komt nog.

hele hoop andere modules maar deze lijken me specifiek voor instrumenten geschikt.
zit ook aan een MN Strega te denken of een tweede beads.
Natuurlijk zijn filters, vca's, envelops en lfo's ook belangrijk.

Pitch to cv werkt niet op cello en op gitaar wel. wil ook daarop een quantizer testen.
ben zelf niet kapot van gitaar naar synth.
Heb ook een roland gr33 gehad en de Behringer pitch naar cv. die laaste werkt wel met gitaar.

het doe is dus meer om leuke gitaar toon fx te krijgen. pitch naar cv is nog steeds handig om andere dingen aan te sturen met v/oct.

het idee is de case direct aan een amp te hangen. of aan twee voor stereo.

wat is jouw ervaring hiermee?
wat werkt en wat niet?

ik gebruik een Passieve DI om van mijn actieve bass naar de Doepfer A-119 te gaan. Je moet in ieder geval voor (bas)gitaar) je signaal met hoge impedantie omzetten naar een signaal met lage impedantie.

Vanuit je eurorack naar je gitaarversterker heb je hetzelfde probleem. Het geluid zal dan snel overstuurd klinken. Je kunt de aux ingang gebruiken, maar dan heb je niet je preamp meer met mogelijk je distrotion channel. Of je gebruikt een Reamp boxje (een omgekeerde DI), maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee.

Ik ben vooral benieuwd naar jou mening over de Doepfer A-119. Ik vindt hem niet verkeerd, maar moet ook toegeven dat ik verder geen ervaring heb met andere soortgelijke modules.

Met de A119 heb ik de ervaring dat de mic input ok is.
Heb deze wel eens met een sm57 gebruikt.
met line level klinkt hij heel slecht. weinig headroom, verkeerde kleuring.

Heb ook een befaco instrument interface en die is echt hifi vergeleken met de a119.

Dus wellicht is alleen de mic input ok.
Als je een DI gebruikt ga je via de mic input dus wellicht is het dan goed. zal dat eens proberen.

Die Strymon interface bied gitaar of line input en kan ook gitaar level out doen. 2x
dus aansluiten op amps is dan geen probleem.
Ben daar nog op aan het wachten.

Welke inputs pak je op de A-119, @flyweight ?

De ongebalanceerde input ("asym. in") is voor line level (met gain tussen 0 en 20), en de gebalanceerde ("symm. in") voor mics en/of gitaar (zou een gain hebben tussen 0 en 500) - volgens de handleiding althans.

Logisch dus dat line slecht klinkt, als je mic en line uitwisselt op dezelfde input. (Wil niet zeggen dat dus die A-119 ineens fantastisch is, maar zo ruk zou 't niet moeten zijn)

// edit, we postten tegelijkertijd.. haha, in dat draadje een soortgelijke reactie.. oh well, check 't maar even voor de zekerheid, wie weet helpt het..

ik gebruik de a119 niet voor instrumenten. de befaco instrument interface is veel beter.

De mic input op de a119 is goed. gitaar daar in zonder diy klinkt heel slecht ook.
Dus de enige goede sound kreeg ik met een sm57 in de sym in.

Heb ooit ook de opamps vervangen met een miniem verschil.
ik zou nog eens line in via passieve d
DI op de sym in proberen.

Ahw balen man.. mocht je een andere tegenkomen bij iemand, test die even. Ik dook op je vraag omdat ik 'm zelf ook heb, en je klachten niet herken. Zal 't thuis es proberen na te bootsen van 't weekend.

Ik heb net een test gedaan
Met de befaco i4 instrument-interface en de Doepfer A119.

Sources;

- line level, 1 kanaal met jazz muziek, full range audio
- Instrument level. Guitaar.

A119
De line audio via de asum input klint ok, gitaar in de sym input niet.
Dat klinkt als een hi-z instrument dat direct een mixer ingaat.
Zo verlies je hoog.

De gitaar via passieve di de A119 de sym in klinkt goed kwa hoog maar de ruis vloer word dan wel hoog.
De Befaco klinkt vele malen beter maar de a119 lijkt dus best te doen.
Voor hi-z wel een DI gebruiken.

3 dingen,
- ik speel veelal clean
- ben ziek en mijn oren zitten pot dicht
- In mijn A119 zit een TL084CN opamp en dus niet de 064 die er standaard in zit.

De A119 met TL064 is gewoon best gaar.
Voor line level heel gaar, via DI of met mic wel te doen.
Met TL084CN word hij wel een stapje beter.

Als je echt serieuze gitaar toon wilt houden is een Beface i4 wel aan te raden.

Deze van Strymon lijkt me een goede en scheelt 100 euro ivm Befaco.
Strymon staat bekend om kwaliteit dus qua sound zal het goed zijn maar het leuke is dat ie stereo outs heeft en da's interessant om in je rack dan het signaal te splitsen voor fx, kan je de ene kant wat vertraging geven biijv zodat je een soort delay effect krijgt of je kan beide kanten een pietsie hoger/lager tunen, zeg maar een beetje detunen zoals bij een synth en meer leuke dingen.

Ja doe Beface heb ik zelf in elkaar gezet.
Die heeft ook een Mic input en phantom power.
De AA1 is alleen Gitaar en Line.

Ja doe Beface heb ik zelf in elkaar gezet.
Die heeft ook een Mic input en phantom power.
De AA1 is alleen Gitaar en Line.
Verbruikt die phantom power niet te veel voor de hele voeding van je modular?

Zelf lijkt mij de Vermona TAL-4 ook wel een mooie optie.

nee hoor die verbruikt hetzelfde als bv Mutable Beads

+12V: 90mA, -12V: 41mA

Die vermona is wat anders. is balanced i/o

de Befaco is een hi-z, mic en line pre amp.
daar zit ook een envelope follower en inverted env en een gate en trigger out op.

De Befaco Instrument Interface is ook vrij prijzig om die reden.
Er is ook nog de Befaco In amp en de Strymon AA1 voor line en Instrument. Die kosten ongeveer hetzelfde

Laatst gewijzigd:
Even vanuit een logisch standpunt bekeken. (ik heb zelf geen modulaire synthesizer)

Iedere module waar je door heen gaat is in principe alsware een effect pedaaltje. Dus lijkt me geen kwaad een clean buffer te hebben aan het begin van je signaalpad zodat het gitaarsignaal overeind blijft.

Daarnaast is gainstaging essentieel, dus iets van een volume regeling of attenuator module lijkt me ook handig om te hebben, puur om cliping op een input of ouput te voorkomen.

Zo kan je bijvoorbeeld de wavefolder over z'n nek laten terwijl het output signaal naar de volgende module in balans blijft.

Het zijn van die kleine dingetjes.

Yes zo is het.
Net als met pedalen.
Zodra er 1 tonesucker in je chain zit is dat je sound.
Het heeft dus zeker zin om te investeren in een goede pre-amp als je goede tone wilt behouden.

De A119 doet dat niet. Met een TL074 of TL084 opamp erin is hij wel veel bruikbaarder.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Yes zo is het.
Net als met pedalen.
Zodra er 1 tonesucker in je chain zit is dat je sound.
Het heeft dus zeker zin om te investeren in een goede pre-amp als je goede tone wilt behouden.

De A119 doet dat niet. Met een TL074 of TL084 opamp erin is hij wel veel bruikbaarder.
Down the rabbit hole dan maar, en hopen op eerlijke synth reviews!

Nee jo, niet naar Synth Reviewers luisteren maar naar je eigen gevoel.

@stoter ik kan je adviseren een TL084CN in je A119 te stoppen.
Klinkt een stuk beter, En voor gitaar een DI gebruiken anders krijg je tone suck door de verkeerde impedantie.
Moet zeggen dat het me verbaasde dat de A119 met TL084CN goed te doen is.

20240616_123231.jpg

hmm hier een patch met gitaar de Befaco intrument input in.

de env follower out moduleerd samen met een lfo een lpg

de gate out bestuurd de seed op de Beads

De trigger out zet de 2 step buchla sequencer een stap verder.

de gitaar gaat voor de lowpass gate eerst door een wavefolder en dan gesplit de beads in.

alles gaat uiteindelijk naar een mixer.
met ook een aantal kanalen droog om de mix te kunnen besturen.

1 expressie pedaal bestuurd de lfo en de Beads.
De beads word van random/chaos voorzien met de Mal2 door een quantizer.
audio direct via de telefoon opgenomen.

De fx sound klink erg als een synth. en is beter bespeelbaar dan met iets met via pitch to cv.

Strymon interface komt nog.
Ah, die ga je dus toch nemen, lijkt mij een goede keus.
Is een Strymon magneto in je rack niet wat voor gitaar, tape echo en je kan loopen en phrases samplen ook, is meteen ook leuk voor de rest van je modular.

ja die Strymon interface heb ik in bestelling staan.
De magneto heb ik niet zoveel aan.
heb een lopen en een tweetal echte tape delays.

Back