The AMEN break, maar waarom?

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Ik kwam deze grappige recensie tegen over de Amen Break, op recensiekoning.nl. LINKJE Toen Hoorde ik deze sample, een normale, een versnelde en een tragere versie van de break. Toen bedacht ik het opeens: volgens mij zijn er maar weinig drumloops die zo goed blijven klinken ondanks de drastische verandering in pitch en tempo!!! Volgens mij is dat de verklaring achter het succes van de break, die dus zijn weg kon banen in vele muziekstijlen, ongeacht het tempo. Ook helemaal chopped and shuffled klinkt de break nog steeds lekker en "natural".

Grappig is natuurlijk dat de drummer daar destijds geen benul van had, wijsheid achteraf dus.

Deze drumloop is net als mayonaise bij de friet. Lekker en hetzelfde als vorige week.

de amun breek...

Amun.jpg

Er was toch al een heel groot topic over de Amenbreak.

vinnem pas echt geschift lekker klinken door de Akai S950 (of equivalente 12 bitter)

maar uiteindelijk, er zijn nog veel andere samples uit oude jazz en soulplaten die dit hebben
had laatste deze in mijn akai, klinkt direct mega vet
https://www.youtube.com/watch?v=L-t3BZyIWSQ

zoals Lyn Collins (Think) :luv:, meerdere samples zelfs *bekendste is denk ik "it takes two van Rob Base & Easy Rock"
Hele LP is trouwens :okdan:

ON TOPIC:

Amen break..... denk dat het de rauwheid is van het gesamplede materiaal is, de herkenbaarheid door het vele gebruik in jaren 90 nummers, UK hardcore, drum & bass, jungle, hip hop, pop songs enz......
Het toen populaire gebruik van samplers en het in your face geluid....

Waarom gebruikt iemand een sample? en waarom juist die? als je je dit afvraagt kom je misschien een klein stapje dichterbij op de vraag....... Waarom :geslaagd:

A student recently asked if I had any insights into why the "Amen Break" is so popular in some modern music. "What's that?" I had to admit that I hadn't heard of it. But when we listened to it, a drum break beat, I recognized the rhythm right away. I'd heard it in television commercials and the music of James Brown, and elsewhere. You probably have too. I became intrigued when I saw an image of the audio waves themselves because I immediately recognized the Golden Ratio in the structure of its timing. And I was surprised to find an even deeper relationship to the structure of the human body.

http://www.constructingtheuniverse.com/Amen Break and GR.html

:dubbel:

Waarom juist 'iets' gebruikt werd?
Makkelijk te vinden en lekker clean te samplen misschien? Of opvallend aanwezig en toch niet (b kantje)
Ik heb een boel vinyl en luisterde altijd op zoek naar vocals of in en outro's. Breaks enz heb ik nooit op gefocused. Misschien moet ik dat deze winter eens doen, ik heb hier nog een hele LP bak soul staan :)

Waarom juist 'iets' gebruikt werd?
Makkelijk te vinden en lekker clean te samplen misschien? Of opvallend aanwezig en toch niet (b kantje)
Ik heb een boel vinyl en luisterde altijd op zoek naar vocals of in en outro's. Breaks enz heb ik nooit op gefocused. Misschien moet ik dat deze winter eens doen, ik heb hier nog een hele LP bak soul staan :)
Hier heb je alvast een lijst waar je ze op kan vinden (hoef je niet je ganse platen collectie af te spelen).:)
http://www.mhat.com/phatdrumloops/beats.asp

Back