Welke geluidskaarten gaan de 64 bit wereld doorstaan en welke niet?

DRe

SSM spacestation
Welke geluidskaarten zijn er in 64 bit nog te gebruiken en welke zijn niet meer compatible in het hiernamaals. Meestal is dat de software. zijn er kaarten waarvoor geen nieuwe software updates worden gemaakt?

(bijvoorbeeld omdat de fabrikant graag ziet dat er weer nieuwe worden verkocht!):engel:

:? Waarom zou je 64-bit nodig hebben? Gaan we nummertjes maken van 1 GB dan of zo

Ik kan echt niet meer zonder x64 :), heerlijk!

Eindelijk al je geheugen aanspreken ipv slechts 3,5gb. Zo had ik een project waar, o.a., 12 x Massive in zat, dat trok mijn x86 Windows niet meer, de x64 gemakkelijk.

Werk met een TC Electronic Desktop Konnekt 6, die doet het prima onder x64.

Trouwens, een track is hier bij exporteren in hoogste kwaliteit al makkelijk honderden mb's.

Hangt mijns inziens hoofdzakelijk af van het merk en hoe hoog ze de klant in het vaandel hebben.

Recentelijk kreeg ik van iemand een vraag over zijn Tascam US-122. Daar zijn dus geen W7/W8 64-bit drivers voor. Die willen nieuwe hardware verkopen. M-Audio is ook zo'n partij. Zij hebben vaak ook meer dan 5 drivers per interface, voor elke OS en 32-/64-bit wel eentje.

Merken als MOTU en ECHO vind ik daarin veel beter. Die hebben 1 of 2 drivers per interface die het op allerlei OS'en en zowel 32- alsook 64-bit werken. En ze komen ook redelijk snel opvolgend op de OS met een nieuwe en stabiele driver (=mijn ervaring).

Algemeen is mijn persoonlijke indruk de volgende: hoe meer varianten in interfaces de leverancier heeft, hoe minder service erop wordt verleend en des te eerder willen ze dat je weer overstapt naar een nieuw product.

:? Waarom zou je 64-bit nodig hebben? Gaan we nummertjes maken van 1 GB dan of zo

Da's de andere smaak van 'bits'. De ene gaat over CPU & geheugen (64 vs 32) en de andere gaat over D/A-conversie. Bij dat laatste gaan 64 bits niets opleveren, want wat je effectief onder real-world omstandigheden aan zinvolle bits kunt halen (qua aan signaal-ruis) is 20 ... 24 bits.

(Wat niet wegneemt dat het zin heeft om eerst met meer bits te rekenen, maar een 64-bits DAC zul je dus niet snel zien, i.v.m. wat er analoog zinnig haalbaar is. De lezer mag zelf met rekenmachine aan de gang om eens naar impedantieniveau, thermische ruis, signaallevel, vermogensverbruik etc te kijken. 64-bits is zeg maar 384dB SignaalRuis-verhouding. Als er ergens aan de andere kant van de wereld een hond of een koelkast aanslaat haal je dat al niet meer.... ;-) )

ik snap de vraag niet, ieder zichzelf respecterende geluidskaart fabrikant heeft toch inmiddels al sinds jaar en dag 64bits drivers? of wil je hier een lijstje van gebruikerservaringen, sentiment en allerlei redenen waarom hun 10 jaar oude meuk echt niet in hun situatie op 64bits hoeft te draaien? Het is anno 2013 een non issue en een non topic

:slotje:

Hangt mijns inziens hoofdzakelijk af van het merk en hoe hoog ze de klant in het vaandel hebben.

Recentelijk kreeg ik van iemand een vraag over zijn Tascam US-122. Daar zijn dus geen W7/W8 64-bit drivers voor. Die willen nieuwe hardware verkopen. M-Audio is ook zo'n partij. Zij hebben vaak ook meer dan 5 drivers per interface, voor elke OS en 32-/64-bit wel eentje.

...

zo simpel is 't volgens mij niet...

het omschrijven van 32 naar 64 bits is best wat werk en kost dus mankracht. mankracht die als je je bedrijf goed runt, hard nodig is op andere fronten. mensen inhuren om oude hardware draaiende te houden kost geld en levert niks op.

grote bedrijven met meerdere programmeurs in dienst kunnen altijd wel een gaatje vinden om dat soort aanpassingen te doen.
het lijkt me dat de kleinere ook niets lievers doen dan alle klanten tevreden te stellen maar zullen keuzes moeten maken. het gevaar is namelijk wel dat als je de oude drivers niet update, dat gebruikers sowieso weer eens de markt af gaan speuren naar de mogelijkheden. dan is de kans groot dat er voor een concurrent wordt gekozen. rede te meer om alle resources in nieuwe ontwikkeling te stoppen en de oude te laten wat het is...

Bij ESI had ik gelukkig mazzel, zag zelfs dat hun drivers ook Win 8 ondersteunen.

Blijkbaar vinden een aantal fabrikanten het teveel resources kosten om hun hele legacy portfolio tot sint juttimus te ondersteunen.

Bij ESI had ik gelukkig mazzel, zag zelfs dat hun drivers ook Win 8 ondersteunen.

Blijkbaar vinden een aantal fabrikanten het teveel resources kosten om hun hele legacy portfolio tot sint juttimus te ondersteunen.
en dat vind ik een goed uitgangspunt, helemaal als het om kaartjes van een paar tientjes gaat. De meeste muzikanten geven per maand meer aan shag, bier en wiet uit dan dat zo'n kaart kost. :D

koop maar gewoon lekker een keer in de zo veel jaar wat nieuws, beter voor de concurrentie positie, innovatie en economie. :okdan:

Mijn ervaring met M-Audio was dat ze schreven dat ik maar een nieuwe MidiSport moest kopen. De eerste (geel/blauwe) was verouderd en de Anniversary Edition had een andere chip, dus het oude model deed het niet op de driver van de nieuwere. Toen heb ik de MidiSport verkocht en een MOTU gekozen. Blijkbaar kreeg M-Audio zoveel klachten hierover dat er later toch een Beta en nog later nog een officiële 64-bit driver kwam. Maar toen was ik dus al afgehaakt.

Punt is dat bv ECHO het zo voor elkaar heeft dat ze voor een hele range apparaten voor bv én WinXP, én Vista én W7/8 zowel 32-/64-bit toekunnen met maar 1 driver. Zij steken dus meer moeite in 1 goede driver en besparen zich in het vervolg heel veel ellende ten opzichte van merken die voor ieder apparaat weer een nieuwe driver (moeten) ontwikkelen. En dat proces begint waarschijnlijk al op de tekentafel voor de hardware.

Als je als bedrijf voor je volledige portfolio toe kunt met 10-20 drivers, kun je die ook up-to-date houden. Als je er op een gegeven moment zeg eens meer dan 50-60 hebt, wordt het idd een moeilijk verhaal.

En het levert wel veel mond-mond reclame op en een goede reputatie vs een slechte........ Dus in eerste instantie is er misschien geen direct financieel gewin/kostenbesparing, maar op de lange(re) termijn denk ik zeker wel.

De meeste "fabrikanten" waar we het hier over hebben schrijven hun drivers helemaal niet zelf. Ze kopen allemaal dezelfde OEM drivers in de ze vervolgens hun eigen sausje meegeven. Hetzelfde geld voor de USB of FW controllers die in die interfaces zitten. Recent was een mooi voorbeeld waarbij de FW kaarten van Focusrite en Presonus ongeveer tegelijkertijd een update kregen en ook beide net zoveel beter gingen presteren (qua low latency performance).

Fabrikanten die qua software en controllers echt alles zelf doen en dus hun updates ook zelf helemaal in eigen hand hebben zijn er niet veel. RME is er wel een..

Het is toch lullig als je een geluidskaart koopt nu 32 bit hebt en over een half jaar overgaat naar 64 systeem en dan er dan achterkomen dat je geluidskaart dat niet meer ondersteunt dat is stom. fijn om te horen dat het maar alleen met hele goedkopen kaarten gebeurt.

Is het niet een beetje over de top, 64 bit? Ik werk op 24 bit, en zal het voor altijd houden bij 24 bit. Nooit gezeik met drivers etc. en gewoon stabiel, ook voor de toekomst.

2dehands kaarten idd, het zou idd wel onaanvaardbaar zijn als ze nu nog nieuwe kaarten verkopen met alleen 32bit drivers :)

childofart, drivers voor windows8 of snowlyon of zoiets.

Is het niet een beetje over de top, 64 bit? Ik werk op 24 bit, en zal het voor altijd houden bij 24 bit. Nooit gezeik met drivers etc. en gewoon stabiel, ook voor de toekomst.

:D

Hij is leuk! 8D

Hij bedoelt 64-bit OS, geen 64-bit converters..... (die bestaan voor zover ik weet niet eens. b.v. Cubase gaat floating niet verder dan 32-bit, en er is er volgens mij ook geen DAW die verder kan)

Back