[Yamaha] TF1

Slipperman

Rooibosje iemand?
ik zat al heel lang erover te denken. naja moet er ff uit nu ;)

Denk dat er wel paar mensen zijn hier die de yamaha TX816 kennen? de 8 DX7's in 1 rack module. Ding heeft zeg maar 8 kaarten. de TF1's. Iedere TF1 heeft eigen midi en audio i/o en is precies een DX7 in zo'n kaartje formaat.
Nu zat ik er aan te denken. Je kan bijvoorbeeld een TX7 nemen als je een dx7 in rack wilt maar kan je ook die TF1's misschien los gebruiken? dus gewoon zo in je rack schroeven? (of voor maybe DIY? kastje erom heen maken ofzo en dat gebruiken en in je rack schroeven?) Lijkt me weer net wat goed koper denk ik? naja weet niet.

wat denken jullie ervan ?

Ben ook aan het zoeken naar zo'n apparaat... volgens mij kan je idd dat ding los gebruiken als 1 dx7. Je zal dan wel ALLES via midi moeten doen. Het rack zal waarschijnlijk alleen maar dienen voor toepassingen die over alle 8 TF1's gaan. Bijv. het linken tot 1 monstersynth e.d.

of misschien heeft de rack wel 1 midi input waarbij kanaal 1 = TFS1 A en kanaal 2= TFS1 B enz...
En dat dan vanuit het rack 8 midikabeltjes naar de losse TFS' worden gelust.
Zou me wel verbazen als het niet zo was, want anders ben ik 8 midi-poorten kwijt!!!

even een qoute van vintagesynth:

The TX816 is a monster of DX and FM digital synthesis. It is a unique system in that it is a rack unit that could take up to eight TF1 modules. A TF1 module is basically a DX7 condensed down to a single circuit board with almost no front panel controls. Definitely designed for use with external hardware and software controllers the TX816 allows you to easily carry around up to eight DX7s! Software such as MOTU Unisyn, Emagic SounDiver, or even another DX7 can be used to program the sounds in each module via MIDI.

Each TF1 module consists of a 16-voice, 6-operator digital FM synth engine. So a complete TX816 with all eight TF1 modules would offer up to 128 voices and 48 operators! Each TF1 also features an indepednent audio out (XLR) and MIDI I/O for a total of eight audio outputs and MIDI I/O's. It also has one global MIDI in/out port with 8-part multitimbrality, but no common stereo or mix output.

The TX816 was designed for demanding live use where portability, polyphony, and lots of outputs are a must! The TX816 is fully compatible with all other DX synthesizers including Native Instruments FM7 software-based plug-in. You can use the TX816 like it's eight seperate DX7s or mix and pan each module together to layer your sounds into one monsterous DX powerhouse!

In the early eighties these sold for anywhere between $2,000 to $5,000 depending on how many TF1 modules were installed (from two to eight typically). Luckily for today's musicians you can get a software plug-in like FM7 for ten times less money and you still get everything the TX816 could do, and much more too!

Naar mijn idee moet het kunnen Slipperman

ik kwam laatst een ebay auction tegen voor dat ding met veel foto's waarin je dus goed kon zien hoe die TX816 in elkaar zit. Je hebt1 grote rack doos met links een paneel waarop achter midi in en uit en master audio outputs zitten. en dan achter allemaal midi ins en outs en audio outs. je hebt een TF1 die eigenlijk een soort geluidskaart is om het ff zo uit te drukken. Groter front paneeltje met een LCD voor patch nummer, knop om patch te kiezen en achter dus een aansluiting om hem in een slot te duwen in zo'n TX816 (of 812). Tja in je patchbay prikken en in j emixer en klaar..

Mijn conclusie is dus dat je zo'n module dus NIET los kan gebruiken aangezien het kaartje zelf geen midi of audio connecties heeft...

Tony banks is overigens weer de sleutelgebruiker van deze bak. Op de Invisible Touch tour veelvuldig gebruikt voor de DX7. Dit voor layers, key ranges maar ook voor de brazilian vermoed ik. om het een vette sound te geven.

Origineel geplaatst door Slipperman
Mijn conclusie is dus dat je zo'n module dus NIET los kan gebruiken aangezien het kaartje zelf geen midi of audio connecties heeft...
Zonder te solderen niet...

Kijk anders hier eens: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38071&item=2368064422

26_1.JPG

Ik denk niet dat dat rack heel duur gaat worden, want zeg zelf... Hoeveel losse TF-1s staan er te koop en wie heeft er dus zo'n rack nodig?

Back