Origineel geplaatst door ernest@303.nu
nu iedereen toch zijn steentje aan het bijdragen is aan de bitdiepte/rate discussie wil ik een - ten onrechte vaak vergeten - punt noemen: stereofase![]()
een hogere samplerate (bijv. 96kHz ten opzichte van 44.1kHz) biedt namelijk tevens een nauwkeuriger 'grid' waarop het linker kanaal van het rechter kanaal kan verschillen. Hoor je dat? Absoluut. Heb je daar speakers voor nodig met een bereik van 48kHz? Neen.
Testje: (ik heb m uitgevoerd in de SFP-omgeving van mijn Creamware-kaart, maar denk dat het met iedere 96/24-kaart en bijv. Cubase VST of Logic te doen is)
Witte ruisbron (in mijn geval uit de Creamware modular)
zelfde signaal aangesloten op linker/rechter kanaal van D/A
rechter kanaal krijgt echter 1 (EEN) sample vertraging
Gevolg op 44.1kHz: je hoort een faseverschil ten opzichte van compleet mono
Gevolg op 96kHz: je hoort eveneens een faseverschil!!!!!!!!
En mijn speakers hebben echt geen bereik van 0Hz-48kHz +/- 0,5dB!
[edit]en mijn oren trouwens ook niet (meer)[/edit]
In de praktijk kan een samplerate van 96kHz of hoger (of bijvoorbeeld een systeem als super audio CD) er dus - naast de in de eerdere berichten genoemde voordelen - zorgen voor een nauwkeuriger stereo-definitie (lees: betere ruimtelijkheid)
Dit klopt niet echt wat je zegt. Je hoort het verschil op 44.1 Khz en op 96Khz, waarom besluit je dan dat het stereo beeld op 96Khz beter is geworden?
96Khz geeft niet echt een gedetailleerder beeld, het zorgt er enkel voor dat ook frequenties boven de 20 Khz weergegeven worden, maar wat precies de invloed is van die frequenties weet men nog niet echt.
Werken op 96Khz geeft een totaal andere golfvorm indien die hogere frequenties ook effectief aanwezig zijn (je golf weergave verbetert niet omdat je golfvorm ook moeilijker reproduceerbaar wordt). Zijn die hogere frequenties niet aanwezig (bv. je hebt een zuivere 500hz sinus toon) dan sample je die sinus op effectief meer plaatsen en krijg je theoretisch een betere benadering van die sinus. Volgens Nyquist is dat meer sampelen echter niet nodig (niet hoorbaar), nu is de vraag heeft het dan ook effectief nut om op hogere sample rate te werken?
Het is trouwens beter een goede 44.1Khz convertor te hebben dan een slechte 96Khz.
)