Hoi Bikkel,
Enthousiasme heb je dan zeker nodig

maar, je zou natuurlijk kunnen rondkijken of er geen DAC shields zijn die je enkel met wat draadjes aan de Arduino hoeft te verbinden.
Een serieel DAC shield dat slechts een 3 data lijnen gebruikt zou dan erg praktisch zijn.
Een van die datalijnen is de dan bijvoorbeeld de Latch of de Chip select.
Hoe een MIDI interface met een OPTO COUPLER verbonden moet worden is makkelijk op het net te vinden
Het aansluiten van analoge voltages - al dan niet een potmeter om iets mee te doen, is
eenvoudig - legio voorbeelden op het net te vinden.
Ik geef hier een plaatje met een detail waarin te zien is hoe de 74HCT595 is verbonden
met de arduino Mini. De data-uitgangen die ik hier gekozen heb heeft te maken met de board layout.
Andere plaatje is een experimentele setup met een Arduino Micro voor een quantizer.
Van daaruit is het een kleine stap om er een sequencer, Sample & Hold en een MIDI/CV
functie aan te hangen.
Als je software schrijven leuk vindt kan je hart daarmee ophalen.
Een raspberry pi zou ik niet doen. Die draait op linux en gooit roet in het eten aangaande de timing.
De Arduino's Mini, Micro en UNO en nog wat draaien op 16 Mhz. Als dat te langzaam is, kan je overstappen op een Arduino Mega. Die draait op 74 Mhz.
Overigens kan je het met heel veel microcontrollers doen.
Een en ander hangt af welke programeertaal je het fiinst vindt.
Tip: onderzoek eens de CYCKIT-042 PSoC 4 PIONEER KIT
die met CYPRESS visueel is te programeren (slepen van functieblokken) en C+ code automatisch produceert die achteraf bewerkt kan worden.
Deze controller heeft twee DAC convertors maar, ik weet niet zeker of die ook confortable zijn te programeren voor jouw toepassing.
mvg,
Marc Marc
EDIT: in het schema hoeft in jouw geval die transistor naar de NOT-OE niet opgenomen worden. De OE pin kan aan ground.