Atari of amiga gezocht voor audio mastering

Status
Please reply by conversation.

Joostverm

Nieuwkomer
Wie heeft er nog een oude amiga of atari staan die de mogelijk heeft om16 bit op te nemen op 2 audio sporen en met simpele effecten te bewerken in de mastering. Ik werk in mijn studio met early 90's opname machines van akai en wil dol graag de studio en demastering in deze nostalgie uitbreiden.

uuhhh, er zijn nog nooit amiga´s of ataries gebruikt bij mastering.

als je perse 16 bit wilt masteren neem dan een 386 en een soundblaster....

je zult het verschil , als je het goed doet met een moderne geluidskaart niet gaan horen, zeker niet als je het daarna op een cd zet.

:mega:

Uhhh... Amiga 'Paula' OCS chip gaat niet verder dan 8 bit.
De enige Atari die ik ken die qua audio een beetje in de buurt komt is de Falcon - en da's redelijk zeldzaam spul.

Ik zou me eens verder oriënteren, ik denk dat J.Baars gelijk heeft dat de rol van Amiga en Atari (ST) bij 'mastering' verwaarloosbaar is.

Nou er waren wel 16 bit (en zelfs 24 bit) multitrack harddisc recording systemen voor de amiga zoals de sunrise, tocatta & dolfinarium ofzoiets, maar die werkten gewoon met een DSP uitbreiding en was meestal op de AGA machines (misschien was er ook iets voor de Amiga 2000)...in de jaren 90 gebeurde dat best wel maar die dingen werden meestal gebruikt voor video geluid post editing

Destijds werkte ik met een Amiga, maar "mastering" dat was nog niet in m'n jargon hoor.
En met een Amiga alleen zal je er niet geraken, destijds had ik ook een cartridge van Microdeal waarmee je kon samplen, maar dat was ongeveer 8 seconden met een 1Mb geheugen. De cartridge heet Stereo Master.
In die tijd gebeurde mastering nog met de welbekende hardware en console.

Je zou eventueel een multi-sporen recorder kunnen aanschaffen, dat was toen wel zo wat de betere huis en tuin muzikanten gebruikten.

Maar eerlijk gezegd is er echt geen reden om oudere computers te gebruiken, en zeker niet om te masteren. En geloof me, voor het gebruiksgemak moet je het ook niet doen.

Maar eerlijk gezegd is er echt geen reden om oudere computers te gebruiken, en zeker niet om te masteren. En geloof me, voor het gebruiksgemak moet je het ook niet doen.

hupff. heb je wel eens de midiclock van de atari st gebruikt? strak mein junge... those were the strak-days...

Jawel, de Atari Falcon was wel geschikt om te masteren.
Super beperkt in vergelijking met wat je nu kunt doen.
Voor het geluid hoef je het echt niet te doen. Als het als de eighties moet klinken moet je het ook op z'n eighties masteren en dat deed inderdaad bijna niemand met een Falcon. Sterker nog, er waren juist breakout boxes om de digitale sporen weer analoog te mixen en te masteren.
Ik ben ff kwijt of de latere Falcon vaan naar ik meen Emagic daar meer toe in staat was.

Of zet een fijne bitcrusher op je master track :-P

En voor de ECHTE oldskool sound zet je natuurlijk gewoon even heel hiphop je eigen soundcard in mekaar :-P

http://en.wikipedia.org/wiki/Covox_Speech_Thing

Ik ben ff kwijt of de latere Falcon vaan naar ik meen Emagic daar meer toe in staat was.

C-LAB. Deze waren ook aangepast op audio inputs (microfoon -> line level) en outputs (geluidskwaliteit verbetering / bass boost eruit).
Juist deze apparaten kosten allang weer serieuze knaken bij de hardcore verzamelaars.

Zelfde met de oplossingen die Smackos noemt. Een Amiga 3000 haal je niet bij de buurjongen op de hoek die er jaren International Karate + op heeft gespeeld en het ding toen in het hoek heeft gezet.

Een Amiga 1200 met ingebouwde HD is nog wel goedkoop te vinden, hoef je niet eens een monitor te hebben gewoon op een TV of boerenkool VGA monitor ofzo...kan je lekker uitbreiden met een leuk samplertje en MIDI interface en freaken maar :dj:

attachment.php

Attachments

• amiga.jpg
    amiga.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 96
Haha :D

Amiga lijkt me inderdaad niet meer zo heel bruikbaar nu tenzij je echt old school met 8 bit sampletjes in een MOD tracker wil gaan klooien ofzo. Als audio workstation / opname / master apparaat heb je er niet zo veel aan.

De Atari Falcon is zwaar zwaar superieur aan de Amiga wat betreft geluidskwaliteit. De ST kan je vergeten. Die had via een cartridge wel 16 bit sampling mogelijkheden, maar dan mono. De Atari Falcon was de eerste machine die direct-to-disk 8 sporen kon opnemen. De machine is zeldzaam. Ik heb er hier nog een aantal.. Er zijn wel Amiga's met goeie audio kaarten btw (snelle DSP's, 16 bit), maar heb ze zelf nog gebruikt. De 8 bit paula chip van de amiga is zeker niet slecht, maar hij heeft standaard geen sampler en is eigenlijk niet te vergelijken met het latere 16 bit werk.

sunrise, tocatta & dolfinarium ofzoiets

bijna...het was een Delfina (dus GEEN Belle-Villa!)

De Topic-starter heeft waarschijnlijk van iemand gehoord dat de Amiga helemaal MASTER was 8)
(en dat klopt ook wel!)

Status
Please reply by conversation.
Back