Roland RS-202 Reparatie

The Drone

Nieuwkomer
Hoi,

Een dikke maand geleden heb ik mij via Ebay een RS-202 String Synth aangeschaft. Helaas werken 3 toetsen niet (geen geluid). Heeft iemand ervaring hiermee, een idee heeft waar ik het moet gaan zoeken? Ik ben een totale noob op vlak van electronica en alle hulp wordt zeer geapprecieerd. (Ik beschik over een potentiometer :))

Dank!

. (Ik beschik over een potentiometer :))

En onbewuste elektronicahumor ;)

Is het drie toetsen in totaal die niet werken, of van elk octaaf dezelfde drie toetsen?

In beide gevallen is het een kwestie van het signaal tracen (met een scope is het makkelijkst denk ik) en zien waar het stopt, alleen in het laatste geval kan het wijzen op een defect bij de top octave generator of een divider, die niet heel makkelijk verkrijgbaar zijn.

Het maar drie toetsen zijn kan het ook gewoon nog vieze contacten of iets in de gate circuits zijn.

Het is wel iets waar je zonder kennis van het lezen van schema's mogelijk niet echt uit gaat komen ben ik bang.

Ik bedoelde dus een digitale multimeter (sorry voor de flaters :p).
De noten die niet werken zijn:

B in 1e (laagste) octaaf
D in 4e octaaf
D# in 5e (hoogste) octaaf

Dus volgens u zal het niet aan de divider chip liggen?
Ik heb het schema ("service notes") maar daar geraak ik dus niet aan uit :/
Iemand nog tips voor tijdens de zoektocht?

Die noten zijn inderdaad niet terug te brengen naar een divider chip, dat is alvast goed nieuws. Dan zit het dus ofwel in de toetscontacten zelf, ofwel in de electronica daar in de buurt.

Ik zou er zelf niet te veel in gaan prutsen als je niet goed weet wat je doet. Dit defect is normaal gezien redelijk goedkoop te repareren door een "pro".

De toetscontacten zelf heb ik al kunnen uitsluiten (yay). Kent iemand een reparateur in de buurt van Gent (of Oost-Vlaanderen) die aan te raden is? Dank voor de replies in ieder geval!

Back