Synth of controller met 76 keys

Status
Please reply by conversation.

redsky101

---+----+----+----+----+-
Heb je er iets staan..let me know.
Liefst ergens in noord Nederland.

staat ergens al enige tijd een doepfer lmk2
te koop
schoon 25 kg maar wel een mooi master keyboard

op synthform marktplaats bedoel ik ipv " ergens"

Bedankt....maar hij is me te zwaar. Mijn rug wil dat ik iets lichters koop;)

verstandige rug
heb een lmk4+ hier, hoef gelukkig niet zo vaak mee
wil je gewogen, piano of synth feeling, met zonder echte hammeractie ?

Op zich ben ik het meeste gewend aan de reguliere synths... Triton,motifs, pc3.
Als het maar niet te fragiel is, zoals bv triton le.
Jammergenoeg zijn er weinig 76 keys midicontrollers te vinden, dus zal het wel een synth worden....

Ensoniq KS-32? Heeft min of meer terecht nog niet de klassiekerstatus verworven, en moet dus voor een relatief prikkie te verkrijgen zijn.
En als je ook nog mooie klanken in een Ensoniq wilt, zijn er ook de KT-76, MR-76 en de ZR-76.
Wat gewogen 76 toetsen betreft, ben ik niet verder gekomen dan Ensoniq.
Wat semi-gewogen 76 toetsen betreft, is de keuze veel groter: bv. GEM S2 Turbo (maar liefst 16 zones, polyfone aftertouch), Yamaha KX-76, Roland JX-10 (kost wat meer vanwege de klassiekerstatus: maar wel een goed klavier), Roland A-50, A-70, of zelfs een antieke D-70 (heeft ook goede masterklaviermogelijkheden).

Dank voor de tips! Hier kan ik wel wat mee. Ik had al gezocht naar een A70...
Maar die zijn al etwas zeldzaam blijkbaar.

Even uit interesse, waarom 76 keys?

Persoonlijk ligt me dat live het beste. De synth past iig fatsoenlijk in m'n auto.
Op het podium is het niet zo'n kolos en net groot genoeg om meerdere splitpoints te maken.
En ik heb er nog een case voor liggen..

Oh voor live, dan zou ik geen S3 nemen, die wegen een ton :D

Ik bedoelde idd. de S3 ipv. S2. Ik heb jarenlang een S3 turbo live gebruikt. Hij weegt 18kg. Dat is nog prima te doen. Ik heb wel de loodzware flightcase vervangen voor een tas. Dat is een stuk lichter en veroorzaakt minder beschadigingen aan de auto.

Wat geheugenopslag betreft: dat gaat op floppy. Dus als je veel samples gebruikt, heb je wel even een opstarttijd (moet niet halverwege een optreden het stroom uitvallen). Maar gewoon wat klanken en performances laden kost slechts een paar seconden.

Akai heeft nog de MX-1000. Die heeft 76 gewogen toetsen.
De MX-73 heeft drie toetsen minder, maar ook een slecht klavier. Die zou ik dus niet doen.

Verder heeft Fatar/Studiologic ook nog de nodige modellen.

Wat geheugenopslag betreft: dat gaat op floppy. Dus als je veel samples gebruikt, heb je wel even een opstarttijd (moet niet halverwege een optreden het stroom uitvallen). Maar gewoon wat klanken en performances laden kost slechts een paar seconden.

Ik heb ze zelf ook beide gehad. De ram disk is een optionele uitbreiding op het Turbo board en daarmee heb je voor de basisdingen geen floppy meer nodig. Best een aanrader.

Ik heb ze zelf ook beide gehad. De ram disk is een optionele uitbreiding op het Turbo board en daarmee heb je voor de basisdingen geen floppy meer nodig. Best een aanrader.

Inderdaad een goede optie. Ik heb zelf altijd floppies gebruikt. Vanwege de slechte betrouwbaarheid van floppies had ik altijd wel een aantal reservekopieën bij mij.
Een groot verschil tussen toen en nu is natuurlijk de prijs. Een ramdisk kostte toendertijd een hoop geld en tegenwoordig zal het voor een prikkie te krijgen zijn (als je hem kunt vinden).
Een S3 zelf is tegenwoordig ongeveer gratis te krijgen (prijzen tussen de 175 en 250 euro), terwijl ik 15 jaar geleden nog 4000 gulden heb neergelegd voor een occasion.

Een ramdisk kostte toendertijd een hoop geld en tegenwoordig zal het voor een prikkie te krijgen zijn (als je hem kunt vinden).

Als je de Turbo hebt zit het ramdisk board er al in, er zitten alleen geen chips op. Enige dat je hoeft te doen is vier sram chips erin prikken. Die zijn inderdaad tegenwoordig niet zo duur meer. Voor 30-40 euro moet je klaar zijn voor de 2MB versie.

Status
Please reply by conversation.
Back