Delays die niet tape-warblen als je het interval vergroot/verkleind?

SB-SIX

Ouwe rot
Hai,

Ik heb onlangs een strymon timeline gekocht omdat na onderzoek dat de meest uitgebreide delay leek. Echter wat ik graag wil is de delay-tijden kunnen verdraaien, zonder allerlei pitch-artefacts. Volgens mij is dit niet mogelijk met de timeline. In iedere mode hoor ik de pitch-warbles bij tweaken van de time-param. Ik had zelfs gelezen dat de timeline dit niet in elke mode deed, maar dit blijkt dus wel zo te zijn (of doe ik iets verkeerd?)
Dus ik vroeg me af, welke delays doen dat niet, en zijn leuk te gebruiken voor sound-design/tweaken?

Cheers!

kan je helaas niet helpen maar ik zat er over te denken om er misschien ook een te kopen dus ff een abbo op deze thread :D
warbled die ook zonder modulatie, das wel raar?

Ik dacht mijn Lexicon MPX-100 dat niet deed. Volgens mij werkt iedere jaren '90 multi-FX zo. Tegenwoordig moet alles zo analoog mogelijk dus als het een beetje analoog lijkt heb je gelijk dit soort features er bij.

kan je helaas niet helpen maar ik zat er over te denken om er misschien ook een te kopen dus ff een abbo op deze thread :D
warbled die ook zonder modulatie, das wel raar?

Nee zonder modulatie niet, maar ik bedoel wat anders. Als je aan de "time" knop draait tegen de klok in, dan volgen de delays elkaar sneller op. Tijdens het draaien aan die knop hoor je dan de delay-line omhoog gaan in pitch om de versnelling bij te houden. Als je de knop met rust laat stabiliseert dat weer. Ze simuleren daarmee een stukje tape dat sneller gaat draaien

Ze simuleren daarmee een stukje tape dat sneller gaat draaien

Niet per se. Ook helemaal digitaal werkt een delay door iets in het geheugen op te nemen en pas later weer af te spelen. Als de opnamesnelheid afwijkt van de afspeelsnelheid omdat je tussendoor aan de knop draait, dan hoor je pitch up of down. Dat heeft niks te maken met tape-emulatie.

Zoek op een midi delay dan heb je dat effect niet. Als ik het goed heb. Max 4 live heeft er 1 in live 9

Een echte digital delay zou dat opzich niet moeten doen. T zijn vooral de analoge of op analoog gebaseerde delays die daar last van hebben.
Bijvoorbeeld een boss digital delay pedal of een TCelectronic 2290 zou dat niet hebben.

Een echte digital delay zou dat opzich niet moeten doen.

Dat is onzin. Een RAM-buffer of een BBD-buffer werken technisch precies het zelfde als je de klok waarmee in- en uitgelezen wordt alleen aanpast. Maar als je een goede reverb wil neerzetten kom je met dat soort technieken niet weg, dan moet je de audio met een processor gaan verwerken en dan wordt het ook mogelijk om het ingekomen signaal te gaan warpen.

Ga maar na. Als je drie noten van een seconde speelt met een seconde ruimte er tussen en je verhoogt tegelijkertijd de delaysnelheid met 100% dan is de herhaalde delay van de eerste noot nog maar iets van 50% van zijn oorspronkelijke lengte. Analoge delays "lossen dat op" door de pitch met 100% te verhogen. Een geavanceerde digitale maakt hem korter.

Nee zonder modulatie niet, maar ik bedoel wat anders. Als je aan de "time" knop draait tegen de klok in, dan volgen de delays elkaar sneller op. Tijdens het draaien aan die knop hoor je dan de delay-line omhoog gaan in pitch om de versnelling bij te houden. Als je de knop met rust laat stabiliseert dat weer. Ze simuleren daarmee een stukje tape dat sneller gaat draaien
dat moet ook wel anders is het ook geen tape delay simutie nutuulk... dus iets is opgenomen op een bepaalde snelheid, als dan de delaytijd verkleint word is de toonhoogte nutuulk ook hoger totdat de tape weer gevult is met het geluid dat binnen komt...

dat moet ook wel anders is het ook geen tape delay simutie nutuulk... dus iets is opgenomen op een bepaalde snelheid, als dan de delaytijd verkleint word is de toonhoogte nutuulk ook hoger totdat de tape weer gevult is met het geluid dat binnen komt...

Ja vind het prima als hij dat in tape mode doet. Maar voor de variatie zou het wel leuk zijn als hij dat bij de digitale mode niet zou doen. Wat ook jammer is dat het switchen van mode een seconde stilte geeft ipv de delay afmaakt. Dit had ik niet verwacht van zo'n duur kastje. Mn elektron a4 morpht zelfs de delay/verb als je naar een ander pattern springt.
Maar verder klinkt het wel erg mooi allemaal. Ben wel benieuwd hoe andere delays dit oplossen, zoals memoryman, timefactor...

een delay waarbij de samplerate gelijk blijft en de bufferlengte veranderd kan dat. zoals ehx #1 echo.
je hoort dan wel een ander soort artefact.

het gaat er niet om dat de delaytijd kort of lang is maar de mate dat de delaytijd kleiner word. die keiner wordende delaytijd word juist gerealiseerd door de snelheid te verhogen war dus een pitch verhoging geeft. tape delay of vst het werkt hetzelfde. als je wilt dat je nie de pitch verandering krijgt waar we over praten dan kun je een midi delay gebruiken. of bv meerdere vsts of effecten op apparte sends zetten met meerdere delay tijden. zo kun je dus alleen in stappen de delaytijd aanpassen. of mis ik iets?

een delay waarbij de samplerate gelijk blijft en de bufferlengte veranderd kan dat. zoals ehx #1 echo.
je hoort dan wel een ander soort artefact.
zit daar dan een pitchshifter in die het geluid omlaag pitched als je delaytijd korter zet en vice versa?

digitaal zij het vst of hardware hoeft niet te pitchen, als de buffer kleiner maakt.
net als het inkorten van een loop, die pitched toch ook niet als je hem korter maakt-

bij een minichord tapedelay kan je trouwens de tijd veranderen door de kop te verschuiven, opname en afspeel snelheid blijft constant.

anyway, dit soort delays kan je met Reaktor enzo maken als je het vst wilt hebben.

bestaat dit wel in hardware vorm? delay tijden vergaand manipuleren zonder bijwerkingen? Ik heb 0 kennis hiervan, maar dit lijkt me erg lastig. Zal best wel veel vertraging geven :D i/o Als ik dit juist interpreteer hoor, misschien bedoel je wel iets anders dan nu in mijn hoofd zit :)

bestaat dit wel in hardware vorm? delay tijden vergaand manipuleren zonder bijwerkingen? Ik heb 0 kennis hiervan, maar dit lijkt me erg lastig. Zal best wel veel vertraging geven :D i/o Als ik dit juist interpreteer hoor, misschien bedoel je wel iets anders dan nu in mijn hoofd zit :)

Nee hoor, een digitech delay doet dit al, voor 80,-. Heeft alleen helaas geen stereo input. Moeten toch meer kastjes zijn die dat doen dan?

en dan natuurlijk het liefst een bak met lekker veel knoppen en die geen stiltes inlast tussen het switchen van parameters. roept u maar, precies wat ik ook zoek!

Vergelijkbare discussies

Back