Synthoma Elkorus

Status
Please reply by conversation.
je kan de hoeveelheid lfo instellen per lfo ( level), als je dat bv op 0 zet en je pakt delayline 1 (= 0 graden),
dan heb je ( vrijwel ) het orginele droge signaal. zo kunnen de levelknoppen van de lfo's als een soort mixknop voor dry/wet gebruikt worden.

maar in dat geval gebruik je het apparaat niet meer optimaal, toch?
dan heb je nog maar twee delay-lijnen, inplaats van drie (als je extern het droge signaal er bij mixt)
en delayline 1 heeft natuurlijk ook een kleine vertraging

ik vind het wel jammer dat het droge signaal niet intern gemixt kan worden....moet je dat weer via een omweg er om heen bouwen..

het kan dus
in het algemeen was het bij de originelen ook alles of niets
lijkt me ook de meest bruikbare configuratie
is toch ook zo bij distortion, lesly, compressie etc
terwijl galm en echo wel meestal uitgevoerd zijn met mix faciliteiten
en tja als we meer bijzonder willen is een mixertje er zo aangehangen natuurlijk

maar die hele delayline 1 heeft geen chorus functie dan.....als je dat als droog signaal gaat behandelen.

als je droog zelf er nog bij mixt, dan krijg je dus:

direct signaal
delayline 1
delayline 2 (uit fase)
delayline 3(uit fase, ook t.o.v. delay 2)

dat is de configuratie die je ook op de string ensemble tegen komt . 3 delay lines met twee LFO;s en alle uit fase..

het directe signaal heb je zoiezo nodig omdat je anders een korte (een paar milliseconden) delay hebt op je signaal.

je kan de mate van modulatie instellen dmv de levelknoppen van de lfo's

nee de fase is 0
en de modulatiediepte is ook 0
( er zal een kleine vertraging zijn tgv de chip )
zal het een dezer dagen eens precies uitproberen
bij mij staat ie meestal gewoon 100%wet, eventueel mix ik hem op de modulair of de mixer nog met het irgineel, maar die behoefte heb ik nog niet echt gehad
damn wat klinkt dat ding lekker,komt wel erg dicht bij de orginele solina
ga morgen de jp8 er eens doorheen halen, verwachting is hooggespannen

fase is het startpunt van de LFO cycle, toch?
modulatie slaat op het moduleren van de Delaytijd..niet op het totaal effect

ik vraag me nu af of die delaylines al een init delay-tijd hebben en dat dat dan weer wordt gemoduleerd,
of dat de modulatie op 0 ook een delaytijd geeft van 0...

een chorus is niets anders dan een orgineel signaal opgeteld bij een gemoduleerd delaysignaal. dus het directe signaal meot altijd aanwezig zijn.
de elkorus heeft drie delaylijnen voor een super chorus...het droge signaal moet je er dan wel bij mixen!

wat ik nu nog niet begrijp of de Elkorus wel of niet drie verschillende delaytijden hanteert per delayline...
dat ga ik nog uitzoeken...

Zo heel ingewikkeld is het niet.
De drie delaylines zijn an sich gelijk, het verschil is het volumeniveau (dat is de potmeter voorop, puur het volume - niks wet/dry), de stereo panning en -daar komt-ie- de fase van de toegepaste hi- en low LFO.
Je hoort het chorus effect door de onderlinge uitdoving van de delaylines, niet door de uitdoving versus het droge signaal. Maakt niet uit wat je eigen definitie van chorus is, deze werkt gewoon zoals hierboven beschreven.
De grap is dat je by design kan kiezen uit drie delaylines met 120 graden onderling faseverschil van de LFO's, of twee delaylines met een onderling faseverschil van 180 graden. Eén delayline horen kan natuurlijk ook, maar dan is het chorus effect er niet. Tenzij je zelf externe wet/dry regeloing doet middels send/return.
De handleiding staat gewoon op het web, trouwens.

ik heb geen eigen definitie van en chorus....ik leg uit wat een chorus is en hoe het werkt
er is geen ander verhaal of uitleg....en de Elkorus werkt hetzelfde..
je mist de de maximale werking van de Elkorus als je niet het droge signaal er aan toevoegt. dat is namelijk: een 3 phase chorus!
als je delayline een gebruikt als vervang van het droge signaal ben je een delayline kwijt en is het een 2 fase chorus...

een gemoduleerde delayline zonder droog signaal is: VIBRATO
twee of meer gemoduleerde delaylines zijn meerdere vibrato;s tegelijkertijd. gedubbeld.
ga je nu de verschillende fases gebruiken bij de moduleerende LFO's, dan krijg je wel een chorus-effect...maar je bent je orginele geluid nog steeds kwijt. dus die moet je er nog bij mixen voor ultiem choruseffect

je zegt het zelf ook al:Eén delayline horen kan natuurlijk ook, maar dan is het chorus effect er niet. Tenzij je zelf externe wet/dry regeloing doet middels send/return.

de handleiding heb ik voor me neus..ben al een maand bezig het wezen van chorus en orbitone, string ensemble en Elkorus,enzvoort aan het onderzoeken.

ik snap nog niet zo de LFO en de delay. als delay 0 is...hoe moduleer je dan met een sinus?
dan kom je toch ook op negatieve waardes? maar goed..ik ben er nog niet uit hoe het verder precies werkt...

volgens mij vheeft hij 3 delaycgips/ delaylijnen
de eerste wordt door de lfomix gemoduleerd, de tweede ook met een (start)faseverschil van 120 graden ( of 180) en de derde met een fase van 240 of300 graden
als je alleen de eerste delaylijn aanzet heb je inderdaad vibrato
een droog signaal is niet echt nodig, lijn 1 komt genoeg in de buurt daarvan

volgens mij heb ik de nieuwste versie?
vorig jaar gekocht.

maar als ik hem onder 'clip'-niveau houdt ( als rode lampje gaat branden ) dan is die echt de helft zachter ofzo...

@SunnyPedaal:

het wordt een heel ander verhaal. droge signaal erbij mixen..kijk mee in de handleiding:

orginele signaal komt binnen en wordt naar drie delays gestuurd. deze worden alle drie gemoduleert door de dubbele LFO (dus allemaal vibrato, zweving in toonhoogte). Maar wel de eerste delay op fase 0 en de andere op een andere fase. dwz dat ze niet gelijk zweven maar elk hun eigen zweving hebben in pitch.

dus ook delayline 1. die heeft ook een modulatie in pitch....dwz: t.o.v. de andere delaylijnen maar ook t.o.v. de input.. het droge orginele geluid..

dus als je orgineel geluid met delayline 1 mixt, heb je al een basis chorus.
en met de andere lijnen dus een compleet gekkehuis aan zwevingen!

als je delayline 1 gebuikt zonder modulatie, dan heb je inderdaad het directe geluid (al vraag ik me nog af of de delays een soort init delaytijd hebben) en bijven over: 2 delaylijnen voor chorusing...

maar gebruik je nu een mix met oginele geluid (via mixer ofzoiets..) dan heb je maar liefst 3 delaylijnen
wat wil je nog meer!

de delay gaat over een paar milliseconden..vandaar dat je aan vertraging weinig zult merken...
stel je mixt delayline 1 bij het orginele geluid. dan wordt dus

vreemd
laatste versie is v3
die van mij is van dit jaar
heb je ook een gain knop li?
en heb je hem mono in stereo uit aangesloten Zonder de rechter ingang ingeplugt dus?
ik heb niet zo'n groot verschil bemerkt , zal het nog eens checken
ook kan je intern wat aanpassen , maar daarvoor moet je even vragen welke jumper waartoe dient

dus delayline 1 is niet bedoeld als droog geluid..is het ook niet...als je delay 1 en 2 uit zou zetten en delayline 3 open zonder modulatie,
krijg je ook het orginele geluid...

klopt, de drie delaylijnen zijn vet genoeg en maken het typische solina geluid
geen reden dus om er een droog signaal bij te mengen zullen ze gedacht hebben

ok...ja, zo zal het wel werken!
een chorus met alleen het gemoduleerde geluid
dat kan natuurlijk weer wel......drie vibrato's door elkaar dus...
maar dan moet je ze wel alledrie op volle sterkte zetten.
delayline 1 modulatie off....en je hebt geen solina meer..

toch een knopje om input bij te mixen was helemaal niet gek geweest.
een chorus is in zijn basis een gemoduleerde delayline t.o.v. het orgineel geluid..dat geeft ook weer leuke interferenties

sjit...ik zou toch wel eentje willen hebben. maar ik ga verder met mijn eigen zoektocht iets zelf in elkaar te flansen wat er op lijkt maar toch anders is en werkt.

als je bv maar 2 delaylijnen gebruikt dan krijg je meer de elka achtige chorussen volgens de handleiding, wel op 180 graden zetten dan ipv 120/240
daarnaast heeft de elkorus een groot bereik, veel groter dan bij bv de solina en ook externe ingangen om de modulair te gebruiken als modulatie bron
kortom veel mogelijkheden voor eigen creaties
leuke module erbij, ben er wel blij mee

Klopt, met één van de delaylines uit krijg je dus geen Solina.
Maar (met de 2-3 phase op 180) dus wel een Elka Rhapsody.
Want 'chorus' is geen ISO standaard. Er bestaan meer manieren om een chorus te bouwen dan recepten voor appeltaart.

Eh, de externe dingen die jij ingangen noemt zijn toch eh... modulation outputs?
Zeg maar een gratis LFO.

was er maar een chorus pedaaltje te koop wat ook zo'n dubbele LFO had....
dan zou je het min of meer kunnen nabouwen.
die dubbele LFO is ook heel belangrijk voor de klank !

ik wou dat ik er nu een voor me had. zou ook wel willen kerstmis spelen onder de boom met een Elkorus!

Status
Please reply by conversation.
Back