Synthoma Elkorus

Status
Please reply by conversation.
versie drie heeft naast de 3 modulatieuitgangen ook 4 ingangen voor cv signalen ( freqlfo en levelX 2)
dus handige uitbreiding voor de modulair

Klopt, met één van de delaylines uit krijg je dus geen Solina.
Maar (met de 2-3 phase op 180) dus wel een Elka Rhapsody.
Want 'chorus' is geen ISO standaard. Er bestaan meer manieren om een chorus te bouwen dan recepten voor appeltaart.

maar het principe van een chorus blijft toch hetzelfde, of je nu een of 1000 delaylijnen gebruikt, 40 of 78 of 90 graden fase verschuiving:
het stapelen van meerdere verschilde gemoduleerde versies van hetzelfde signaal

logisch dat een delaylijn geen chorus is..dat is vibrato...todat je het orgineel geluid (of andere delaylijnen) er bij mixt en heb je een basis chorus.

maar wat je zegt over uitdoving dat is niet helemaal waar....dat is meer aan de hand bij phaser en helemaal bij een flanger

Ah ja, dom van me... ik kom niet zo vaak achter m'n 19" rack.
Om eerlijk te zijn weet ik het nooit zo met 19" apparaten en CV sources/destinations (hetzelfde met compressors, delays etc.) Ik vind het persoonlijk een beetje een brug te ver naar de modular toe.
Raar, ik weet het, want in m'n Euro modular heb ik bijv. een delay module waar ik wel blij ben met de modulatie inputs erop...

dat is inderdaad voor toekomstige lege momenten, heb nu ruim voldoende aan gewoon de standaard configuratie.
tis natuurlijk leuk die modulatie inputs, je kan ook een andere cv invoeren waarna de knoppen van de elkorus als attentuators functioneren

dat laatste klopt trouwens niet denk ik na bestudering van de manual:
de inputs zijn beperkt tot lfo1 speed, lfo1 level, lfo2 speed, lfo2 level.
je kan de gevoeligheid intern omschakelen van 0-5 naar 0-10volt, dat dan weer wel

stom dat ik steeds een nieuw bericht moet aanmaken ipv gewoon bewerken...
nou ja zo stijgt de hoeveel berichten natuurlijk wel.

tav de inbedding in een modulair systeem heb ik altijd het probleem dat bij de 19"effecten alle inputs aan de achterkant zitten en dus meestal onbereikbaar in het rack. verbinden met een patchbay is ook lastig omdat vaak de ingangen onderbroken worden en dus niet meer regelbaar zijn bij het apparaat zelf...
ook moet je altijd erachter kruipen om te lezen welke input het nou precies is ( iets waar ook de voyager wat last van heeft )
kortom vanzelvers gaat het niet echt , die inbinding in het modulair systeem.

Precies, dat gedoe... Bijna, maar weer net niet.
Ik zou wel eens willen weten wat een goeie oplossing is voor gebruik van patchbays met apparaten met normaled jacks. Ik heb het maar opgegeven.

@Sunny / Hanz:

hebben jullie nu het idee een veelzijdig apparaat in handen te hebben waar je best wat verschillende kanten mee uit kan? dwz: zeer verschillende klank resultaten en de mogelijkheid diep te kunnen tweaken op zoek naar een nieuw geluid....
of is het toch een meer eenrichting gerichte unit. namelijk het bekende chorus-effect (dwz signaal verdubbeling met pitch modulatie)....en dan natuurlijk wel met subtiele variaties dmv de knoppen.
of nog specifieker: gericht op het re-produceren van het bekende string ensemble geluid?
ik snap dat je via EQ karakter kan switchen tussen linear en meer Eminent gericht.

jullie/je hoeft me niet te vertellen wat de Elkorus allemaal kan. dat weet ik nu wel uit de manual.
waar overigens ook heel duidelijk instaat wat ik al zei over mixen met originele signaal, maar nu snap ik dat je dat juist niet doet om het orginele string-geluid zo veel mogelijk te benaderen.

ik ben me aan het oriënteren of het nu ( voor mij) het geld waard is om er een aan te schaffen.

een eerste instantie wil ik het solinastinggeluid: ligt heerlijk in de mix, vloeit overal tussendoor.
heb er 5 gehad, ze nemen teveel plek in en hebben maar een paar bruikbare geluiden.
vandaar deze aanschaf, komt er erg dicht bij in de buurt.
daarnaast kan er meer mee , da's prettig meegenomen. een chorus is toch een effect wat vaker inzetbaar is en deze bak is wel een van de meest uitgebreide en goedklinkende die ik ken
zou zeggen kom hem eens uitproberen als je in het zuiden bent, of anders misschien op een forumdag

ja, dat is zo:
dit is de meeste flexibele en uitgebreide chorus die er is (tennminste, weet van geen ander nog).
en compleet analoog !

in limburg zal ik niet snel komen. kom uit Amsterdamned.
misschien moet ik flink wat youtube videos en andere geludisvoorbeelden beluisteren voor een goed beeld.

k zit nu namelijk nog te denken aan toch een andere manier om ongeveer hetzelfde te bereiken.
dmv vele verschillende pedaaltjes en effectunits...... of schemaatje vinden van chorus, vibrato, enzvoort..zo vele mogelijk en geeft ook een meer eigen klank. ik hoef niet perse die solina string ensemble klank

hij is nog even in de aanbieding, 15% korting ( dank hanz ).
alles bij elkaar , met opsturen btw etc 470 euro, tis veel , maar 1 of 2 goede modules voor de modulair ben je het ook aan kwijt...

ja, aanbieding geldt tot volgend jaar!

of wachten op een mooie 2dehands...

ik vind versie 3 wel het aantrekkelijkst . alleen die Voltage control heb iik echt niet nodig...aparte outputs zijn wel weer heel handig voor nog gekkere grappen en grollen

Ik weet zonet nog niet of dit dé meest flexibele chorus is.
Zoals gezegd zijn er immers genoeg verschillende recepten.
Ik heb de Elkorus genomen voor het specifieke vintage BBD ensemble effect, zou ik op zoek zijn naar wat anders dan zijn er genoeg goeie andere kandidaten zoals de SDX330 voor Roland Chorus a-la Dimension D, de Eventide effecten (H3000, H4000 en hoger, Eclipse, etc.) voor Micro Pitchshift.
Ook erg goeie ervaringen met de TC SCF als super cleane 'onzichtbare' aandikker.

Status
Please reply by conversation.
Back