modular eurorack

Derek

Ingeburgerd
Dag allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen, mijn naam is Derek. Ik woon en studeer in Groningen. Daarnaast ben ik DJ op wat kleine feetsje. Mijn muziek voorkeur zijn voornamelijk de detroit chicago house en techno en rauwe analoge acidisch jams met een lekker scheur geluid. Zo nu en dan ben ik wat bezig met digitaal produceren, maar dat is het toch niet helemaal.

Ik zit al +- een jaar te denken aan een "studiotje" (lees: waar ik het kwijt kan in mn huisje) met analoge gear. Veel gezocht, veel gelezen over synths etc. Een maand of 2 geleden heb ik dan ook mijn eerste stukje daarvan aangeschaft, namelijk een MFB 522 drunmcomputer.

Nu merk ik telkens dat ik zo erg twijfel tussen allemaal betaalbare opties: minibrute, korg, novation etc. Dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik liever zelf 1 samenstel. Om eerlijk te zeggen vind ik wat er op internet aan filmpjes staat over modular systemen ook een stuk interessanter dan iets met toetsten. Ik werk in ableton meestal met een sequencer met draaiknoppen en vind hoe zoiets werkt echt geweldig.

Ik vraag mij dan ook af waar ik moet beginnen? Zijn er een soort van Modular eurorack starterskits? Daarnaast ben ik ook opzoek naar een boek of handleiding waarin ik op z'n minst de basis uit kan halen en waar termen verduidelijkt worden. Modular synths for dummies als het ware.

Misschien dat iemand mij in de goede richting kan sturen. Ik ben er in eerste instantie niet op uit om nummers te maken. Het lijkt me in eerste instantie fantastisch om aan knopjes te draaien en horen wat er veranderd.

Cheers,

Derek

Op die pagina heb ik gezocht idd! Zeker bruikbare informatie. Maar ook nog wel erg vaag voor mij als leek.

Naast eurorack spreekt een semi modular synths me ook aan. Ik heb ook het idee dat dit beter geschikt is voor het budget dat ik er wellicht meer van kan leren. Klopt dat?

Ik denk dat als je veel wilt leren je lekker modulair kan gaan.

Voor een simpel geluid heb je nodig: VCO/VCF/ADSR/ENV/midi cv gate/voeding/kast.
Daarna kan je meer modules kopen op basis van wat je nodig denk te hebben.

Hi Derek, welkom hier op SF. :doei:

Eurocrack is erg verslavend en ook erg leerzaam.

Alleen je hebt dan geen patch geheugen.

Maar idd wel erg leerzaam. ook de manuals van bv de doepfer modules zijn erg nuttig.

En rauw geluid is goed uit een euro rack te halen.

Ik denk dat als je veel wilt leren je lekker modulair kan gaan.

Voor een simpel geluid heb je nodig: VCO/VCF/ADSR/ENV/midi cv gate/voeding/kast.
Daarna kan je meer modules kopen op basis van wat je nodig denk te hebben.
Da's natuurlijk echt wel het absolute minimum. Daarmee kan je weinig boeiends doen. Een basis Doepfer-systeem heeft al wat meer in huis en geeft imo een beter idee van wat nodig hebt als basissysteem waar je niet direct op uitgekeken bent. En sowieso zal je hier ook nog beperkingen aan vinden die dan opgelost kunnen worden door een kamervullende modular ;)

Een semi-modular is trouwens ook een goede optie, bv. MS-20 mini, MFB Kraftzwerg & co, Doepfer Dark Energy, ... Kan je later evt. ook integreren met een modular.

Oh ja, welkom! Misschien staat dit topic niet meteen in het goede subforum?

Kijk hier kan ik wat mee! Ik ga het allemaal even rustig uitzoeken en vergelijken.

hartelijk dank allemaal :okdan:

Voor een simpel geluid heb je nodig: VCO/VCF/ADSR/ENV/midi cv gate/voeding/kast

Ummm... Ik vind de uitdrukking "you can never have too many VCA's" een beetje overdreven, maar minimaal ééntje lijkt me toch geen luxe. Anders wordt het toch wel erg een gevalletje doedelzak.
Mijn recept voor een minimaal systeem is 2 VCO's (waarbij 1 ook bijv. als LFO bruikbaar is), 1 VCF, 2 Envelope Generators, 1 VCA, misschien nog 'n Noise / Random / S&H module en een 3u kast met power. Afhankelijk van het merk/type kan 'n audio en/of cv mixer en wat multiples ook nodig zijn.
Daarbij een controller (keyboard) of iets wat CV/Gate kan sturen, niet noodzakelijk MIDI maar is wel handig. Dit hoeft ook geen module te zijn maar kan ook stand alone converter of ergens ingebouwd (steeds meer spul heeft de laatste tijd CV/Gate aan boord)

Evengoed vind ik een basis-systeem nooit een slecht idee om mee te beginnen. Anders verzuip je al snel in de mogelijkheden.
Doepfer, Analogue Systems, Pittsburgh en Make Noise hebben zoiets als pakket. Maar ook zelf, met Intellijel en/of TipTop is al snel wat leuks te bouwen binnen weinig ruimte voor niet te veel geld.
Semi-modulair kan ook, maar zo heel veel echt leuke zijn er nou ook weer niet (vaak vrij beperkt tegen een stevige prijs) en het blijft vaak 'n eiland op zich dat later lastiger is te integreren als je verder gaat. Kan wel, alleen minder praktisch.

Gelukkig zie je steeds vaker ook tweedehands modulair spul (90% eurorack) te koop in NL.
Als ik nu zou beginnen zou dat mijn eerste keuze zijn. Standaard betaal je voor 2e hands modular ongeveer 70-80% nieuwprijs.

Er zijn natuurlijk al meerdere threads over modulair beginnen op dit forum, kijk anders ook eens op Muff Wiggler en op Modular Grid.

Laatst gewijzigd:
Inderdaad........dacht dat ik hem getyped had maar niet dus.

Juist op het basis systeem zitten veel modules die ik zelf niet wilde.
Bijv de LFO's die niet op klok lopen, de "sequencer" zo uit het hoofd....

Tja, ik ben geen enorme fan van Doepfer, 't is niet slecht maar 't spreekt me gewoon wat minder aan.
Maar die basis set daar lijkt me toch best lollig, er zit genoeg spul in om 't echt wat interessanter te maken.
Het gevaar van een "te simpele" modular is vaak dat je wel de lasten hebt (patchkabel gedoe, relatief lastige integratie met andere studio zaken) maar niet de lusten (je komt niet verder dan de meest standaard monofone synth patches die je ook wel uit een simpele budget synth haalt).
Met features als een clock divider, slew, dual s&h, trigger sequencer, wat lfo's en verschillende filters enzo kan je tenminste al verder dan het standaard rondje om de kerk. Alleen ringmod vind ik echt zo'n overroepen "kijk mij nou een raar geluid maken" effect, dat er bij mij al snel uit vliegt.
Aan de andere kant (let op hoe ik mezelf onderuit haal) de echte kracht van een modular zit 'm voor mij niet in de vele toeters en bellen, maar in de unieke klank en mogelijkheden die sommige modules brengen. Alleen dat is iets dat je echt voor jezelf moet ondervinden, niemand gaat je dat op een internetforum kunnen uittypen.

Maar goed, het heeft bij mij ook 3 pogingen gekost voor ik überhaupt een beetje serieus leuk aangevangen was.
Hoort er ook een beetje bij. Zowiezo is het een evolutionair gebeuren, niet iets dat je even koopt en klaar is kees.
Had ik al gezegd: "draai om, voor het te laat is..."? Zo niet, bij deze.

Hierzo, een relatief eenvoudige Euro modular die ik laatst voor iemand samenstelde.
Laat ik het zo zeggen; ik ken mensen met een halve muur vol modular die nog steeds minder mogelijkheden hebben.
Eén rijtje 3u / 19", mega flexibel voor zowel tonaal gebruik als experimentele klanken, niet te duur, modern en relatief goed verkrijgbaar, ik zou me er niet voor schamen als het m'n enige modular was;

attachment.php

Intellijel Dixie LFO / VCO
Intellijel Rubicon complex VCO
Intellijel uVCF filter
Intellijel uVCA dual VCA
Intellijel TriAtt utility
Make Noise Wogglebug random voltage generator
Make Noise Maths CV processor
Make Noise Optomix dual lowpass gate

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    60,1 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Juist op het basis systeem zitten veel modules die ik zelf niet wilde.
Uiteraard zijn er modules op die je misschien liever zou verwisselen en niet gesyncede LFO's zijn hier een goed voorbeeld van. Ik bedoel dan ook niet dat je per se het basissysteem moet nemen zonder aanpassingen. Je kan gerust het een en ander aanpassen, vertrekkende van de specificaties van dit systeem. Dan vergeet je alleszins geen essentiële onderdelen waarvan je op het eerste zicht niet wist dat je ze zo vaak nodig zou hebben. Hoewel ik zelf dit basyssysteem niet heb vind ik het zeker geen slecht startpunt, alle modules kunnen later nog steeds hun nut bewijzen in een uitgebreider systeem en op zichzelf kan je er ook al heel veel mee.

Yep, mooi setje van Hanz. Ik zou wel een grotere case kopen. Stoppen doe je toch nooit met één rijtje. Een delay zou dan mijn volgende aankoop zijn ... Ik ben ook wel een fan van analoge sequencers, maar dat kan evt apart (oberkorn, darktime). Dat ontbreekt misschien wel aan dit setje: geen midi-to-cv, sequencer of cv-keyboard. Natuurlijk kan je dingen triggeren (maths, wogglebug, lfo) maar dat gaat toch ook wel vervelen?

Anderzijds een MS20 mini is ook geen geld voor wat het en zou ik ook overwegen qua semi-modulair.

Precies, Joris, er hoort nog wel een controller bij, wil je verder dan 'noodles'.
Sequencer, keyboard met CV/gate of losse Midi/CV interface, wat je zegt.
Een Microbrute bijvoorbeeld lijkt me erg leuk bij zoiets.
De (mini) MS20 vind ik daartegen een ontzettend beperkte machine, het ziet er complex uit maar het is enorm beperkt qua modulaire faciliteiten. En de Hz/V interface maakt 'm lastig bruikbaar met V/Oct spullen, toch wel de standaard.

Een case met wat meer ruimte is nooit 'n slecht idee, maar lokt wel uit tot extra kope kope kope... :D
Dat is ook wel een soort 'gevaar'. Want puur met een systeem als dit is er al genoeg aanwezig voor enige maandjes stevig uitproberen.

De hulp en uitleg die ik hier krijg is geweldig :) Die systemen van make noise klinken en zien er erg interessant uit. Ik ben wel bang dat ik de kosten toch wat onderschat heb, maar dat is een ander probleem.

Ik zal wel adviseren om een basissyteem te nemen. Zo ben ik begonnen met 4x 3U vanuit een tweede hands systeem.

Als je zelf gaat samenstellen zou ik gewoon 1 synth voice maken en daarna extra's toevoegen.

Dus

2 of 3x VCO
1 of 2x lfo
2 of 4x VCA
1x VCF
1x mutiples
2x envelope
1x Midi 2 CV

Vind dat je de MS20 niet echt als semi modular moet zien. daar is het niet flexibel genoeg voor.

die basis set die eddy aanraad is ook wel goed om te beginnen. heb je minder geld maak dan zelf een kastje en koop een voeding + distributie board en kun je langzaam opbouwen naar een volle modular.

Back