Origineel geplaatst door sander
64 stemmen????????????? Zoveel geluiden tegelijk uit 1 synth? Echt niet.
Technisch gesproken heb je gelijk. Je hebt nl. 64 'tones' tegelijkertijd. Een 'patch' (geluid) bestaat uit 1 tot 4 'tones'. Natuurlijk houdt niks je tegen om allemaal patches te bouwen uit slechts 1 'tone' elk en er dan mee te gaan componeren.
Verder zitten sample-playback machines tegenwoordig zelfs op 128 'stemmen', en je kunt de Novation Supernova uitbreiden tot 48 stemmen - monsterlijk veel voor een VA'tje. Het OS dat in de Waldorf Q plus zit laat je zelfs toe om 100 stemmen tegelijk te gebruiken op de Micro Q manier - FM, modulatie en filtering kosten je meer CPU power, dus neemt het magische aantal van 100 terug.
Topicstarter :
"Vette beats" haal je vaak niet uit synthesizers, maar uit drumcomputers of -modules en samplers, of je moet bereid zijn een hoop stemmen, multitimbraliteit, en een hoop sounddesign op te offeren aan een volledig synthetische drumkit, als de synth zelf daar geen mogelijkheid toe biedt. De bassdrum wordt dan wel vaak vet, maar reken niet op een goede emulatie van de oh-zo-bekende TR-serie.
De XP-30 heb ik zelf, maar als ik je het mag aanraden : koop een midi-controller keyboard en haak er een XV-5050 aan, dan kom je ongeveer op dezelfde prijs uit. Die is ook nieuwer, en heeft stukken meer geluiden, en is via de computer makkelijker te editen. Andere opties : E-mu heeft een stel synthjes die niet duur meer zijn (zie Feedback.nl), alleen zuigen ze qua effecten (maar 2 global), en ik zou ze geschikter vinden voor live-gebruik tenzij je bereid bent te multitracken.
Andere optie : gebruik je computer als sequencer, koop de TR-rack die hier op de marktplaats te koop staat (is in feite een volledige Korg Trinity, maar zonder sequencer - power!), midi-keyboardje erbij en klaar. Een Triton LE is ook mogelijk maar is wat duurder. Yamaha biedt een S-30 - maar daar kun je volgens mij maar 1 expansion in kwijt, en de sounds zijn ook wat minder dance-georienteerd dan de CS6x die ik persoonlijk prettig vindt spelen.
Laatste optie : een 2ehands MC-307/505 (afhankelijk van de prijs) groovebox. Altijd een goed startpunt, leer je vanzelf spul mee doen, en in de tussentijd is het gewoon lekker verder sparen. Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebouwd.