24bit of 16bit?

Aaron

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik was gewoon benieuwd met welke bitrate jullie opnemen.
Ik heb dus de Hammerfall DSP, superding.
Maar neem nog altijd op 16bit op.
Bij Mixdown moet je toch terug naar 16bit(voor CD dan)
Dan heb je toch verlies?

Er zijn verschillende discussies over... van 16bit mixdown
En 24bit mixdown maar dan 88,2Khz ipv 96, schijnt ook weer beter te zijn.
Wie weet er meer van?

En, merk je veel verschil tussen 24 en 26 bit?

En zo ja, wat?

Hier was ik benieuwd naar. (kon niet zo gauw wat vinden via zoekmachine hier...)

Ben benieuwd naar reakties!

_ Aaron

Hoor je het verschil dan?

Origineel geplaatst door fuse
Hoor je het verschil dan?

hehehe :D

Re: 24bit of 16bit?

En 24bit mixdown maar dan 88,2Khz ipv 96, schijnt ook weer beter te zijn.
Wie weet er meer van?

En, merk je veel verschil tussen 24 en 26 bit?

En zo ja, wat?

Het verschil tussen 24 en 16 bit kun je niet omheen. Als je geen verschil hoort moet je echt iets aan de monitoring doen. Ik neem altijd alles 24 bit op, de eindmix wordt naar 16 bit gedithered (POW-r algoritme in Logic). Wat is het verschil? Ruimte!
Het lijkt wel of de ruimte tussen de luidsprekers kleiner wordt, ook de diepte in de sound is minder. Daarnaast wordt de galm ook anders. Tenslotte is er natuurlijk het verschil in dynamiek.
24 bit kost niet veel extra ruimte/processing, eigenlijk is er geen reden om het niet te doen. Eerdere opmerkingen over verbeterde kwaliteit van de bewerkingen versterken dit allen maar.

96KHz is een ander verhaal. Natuurlijk geldt ook hier dat alle bewerkingen in de computer beter worden. Maar een verschil in geluid heb ik nog niet gehoord. Persoonlijk voel ik er meer voor om op 88KHz op te nemen. De berekening om er 44KHz van te maken is dan lekker simpel (gemiddelde van 2 opeenvolgende samples). Bij 96KHz moet je ingewikkelde resampling algoritmen toepassen om er 44KHz van te maken. Het verschil in geluidskwaliteit tussen 88 en 96 KHz kan nooit veel zijn, maar dat resamplen, dat weet ik nog zo niet (moet ik uitzoeken).
Het is trouwens zo dat de DVD-audio specs zeggen dat een DVD(audio) speler 44,48,88 en 96 KHz (allemaal 16 of 24 bit) moet aankunnen. Je kunt je mix dus als 88K/24bit op een audio-dvd zetten.

20 Bit 44,1kHz klinkt redelijk hier, 16 bit een beetje korreliger, flutter

24 bit is beter, maar dat mag dan ook op 44.1 oF 48 zijn ze...

Je bitrate verhogen van 16 naar 24 bit is effectiever dan op 16 bit blijven en je resolutie verhogen. Over het algemeen wordt het dynamisch bereik bij 24 bits opname beter.

Ik maak tegenwoordig zelf mijn opnamen op 24bit/44kHz (Egosys WaMiRack), of soms 24bit/48kHz (maakt eigenlijk niet zoveel verschil), maar het verschil met 16 bit is vrij duidelijk te merken, vooral wat betreft het dynamisch bereik. Ik merk dat er meer diepte en detail in het geluid zit, bovendien kan ik het opnamevolume iets opschroeven. Bij meerdere audiotracks op 24 bit wordt het voor de HD wat zwaarder, maar een beetje snelle PC en HD doen wonderen...

Ok,

Ik vroeg me alleen af of het niet "schadelijk" was om van 24 naar 16bit audio cd mixdown...
Ik ga morgen maar eens experimenteren.
En dan met name verschillende Hz.
88,2 ben ik benieuwd naar.

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw

Ik maak tegenwoordig zelf mijn opnamen op 24bit/44kHz (Egosys WaMiRack), of soms 24bit/48kHz (maakt eigenlijk niet zoveel verschil), maar het verschil met 16 bit is vrij duidelijk te merken,

maakt geen verschil nee, de reden dat je zowel op 44 als 48 kan werken is omdat cd produktie om 41 khz en film/tv op 48 khz werkt

Origineel geplaatst door 6 trak
8 bit idd en dan op 22,5khz met lichtelijk een ringmod erover... gaat de quali echt stukken omhoog

Als je de frequentie nog wat verder verlaagt heb je echt geen ringmod meer nodig hoor :D

vuistregel: als je dynamische bronnen als (acoustische) instrumenten of vocals opneemt is 24 bits wel aan te raden, mits je convertors ook echt goed zijn...... anders heeft het vrij weinig zin....

als je veel digitale processing met plugins ed doet is het ook handig om op 32bits floating point te werken, zodat alle berekeningen genoeg headroom beschikbaar hebben en niet steeds te downsamplen hoeven.... dan doe je op het laatst gewoon 1 keer een downsampling naar 16 bits..klaar.

Bedankt voor de reakties!

Het maakt dus wel verschil van 24 naar 16 bit.
Dan gewoon op 16bit te blijven.
Daar was ik gewoon benieuwd naar, ik heb nog niet kunnen testen zelf. :(

En(beetje offtopic), je vind veel info op internet over studio's etc. maar dat is vaak een "algemene studio" waar je een (rock)bandje kan opnemen met mic's etc. Info over de electronische muziekstudio kan ik niet zo vinden. Dat is voor de meeste van ons toch veel interessanter. Wie neemt er hier nou "door de lucht" op?

Iemand misschien een link daarnaar?

Ik zie sowieso door de bomen het bos niet meer zeg! :( !
Al die mogelijkheden!! Dit herkennen jullie vast wel! :)

Origineel geplaatst door Aaron
En(beetje offtopic), je vind veel info op internet over studio's etc. maar dat is vaak een "algemene studio" waar je een (rock)bandje kan opnemen met mic's etc. Info over de electronische muziekstudio kan ik niet zo vinden. Dat is voor de meeste van ons toch veel interessanter. Wie neemt er hier nou "door de lucht" op?

ik weet niet precies wat je bedoelt, maar er is niet zo veel verschil tussen een electronische studio en een 'echte' studio. behalve dan dat synths in de line-ingang gaan en niet in de mic-ingang. de overeenkomsten zijn er in monitoring, mixing consoles en opname. bovendien wil je als "electronisch muzikant" ook wel eens wat live opnemen, al zijn het maar shakers ofzo.
kijk, misschien heb je geen opnameruimte nodig omdat je in je control room een hoekje hebt waar je wel redelijk kan opnemen, maar de rest moet toch wel erg veel gelijkenis tonen met een 'electronische' studio.

Ja, dat is waar.

Maar ik bedoel ook de regels etc. voor mixen met electronische muziek.
Dat is toch een andere disipline. Helemaal met DANCE! :)
Ik heb wat boeken thuis, maar dat is dus meer voor een (rock)bandje.
En iets te braaf... ;)

Compressor instellingen en bas plaatsen in de mix bv...
Je lacht je dood als je dat leest.

er zijn geen regels voor het mixen van electronische muziek.
maar er zijn ook geen regels voor het mixen van andere muziek.

er zijn natuurlijk wel tips, maar die zijn niet altijd te gebruiken. echt goed mixen moet je toch jezelf leren en je oren trainen.

Back