Onbekende synths: wat voor klankopwekking zit erin?

Mark-T

Budget lid
Vandaag stuitte ik op dit filmje:

Voor 1984 zijn de klanken best wel realistisch, maar toch ligt er een lekker synthetisch sausje overheen. Ik denk dat hier mooie dingetjes mee te maken zijn. Maar hoe zijn die klanken tot stand gekomen?

Was volgens mij een soort combinatie van twee partials, met daarachter een vcf sectie en distortion/chorus sectie met reverb/delay. Er werd geen FM gebruikt, ook geen samples(behalve voor de drums in de grotere modellen) wavetables zou kunnen, waarschijnlijk gebaseerd op additieve synthese. Je kon de klanken veranderen door het ding op een Commodore 64 aan te sluiten.

Ik denk dat je dan ook wat complexere envelopes nodig hebt dan gewoon ADSR.

Het leuke is dat de klanken van de Condor de basis zijn van de Wersi DX-serie orgels. Dus met een beetje geluk is dat voor een paar tientjes in handen te krijgen. Alleen dan met wat minder programmeermogelijkheden.

Je kon de klanken veranderen door het ding op een Commodore 64 aan te sluiten.
ben je niet in de war met de MIDI controller die wersi destijds maakte voor de C64?
er is verder niets te vinden via de webzoekmotor over een C64 editor voor de condor nl... wel zoiets:

wersiboard64_04.gif

maar da's nutuulk duidelijk voor de SID chip bedoeld...

Nee, een kennis had destijds een dx 400(zelfde systeem)Hierop aangesloten een commodore computer, kan misschien ook een 128 geweest zijn. Hierop kon je software laden om klanken te dumpen en volgens mij te veranderen, en ook een soort sequencer die op een tracker leek voorzover ik mij herinner. Het orgel was de klankbron, niet een soundchip uit de pc.
Vond ook nog deze link
http://retrosynthads.blogspot.ca/2013/07/wersi-condor-dx-100-digital-multi-sound.html

Een simpele methode op geluid op te wekken is via directe digitale synthese (oscillator, adresteller en geheugen en een d/a converter) Er bestaan een heleboel manieren om klank op te wekken. PCM, AWM, FM, wavetable. De geluiden zelf maken doe je door signalen te mengen, te moduleren, te filteren en een effect eroverheen.
Tegenwoordig wordt alles in het digitale domein gedaan, toen gedeeltelijk digitaal. Een DDS kan ook met standaard componenten worden opgebouwd, in die tijd waren de processoren (microcontrollers bestonden toen nog niet) nog niet zo krachtig als nu. Zoiets zal het wel zijn. Dus de filtering en effecten (reverb, echo, phasing, etc) via een signaalmixer, buiten het digitale gedeelte.

Back