Flipperkast sound/synth kaart

Vic

Soldeerprofeet
Ik heb de voorbije maand lekker een flipperkast uit 1980 zitten reanimeren in mn schuurtje.

Onder andere de sound kaart was defect. De sound effecten die uit zo'n ouwe flipperkast komen heb ik al altijd schitterend gevonden.
Ik ben er nu ook achter gekomen dat het geen Samples zijn maar een soort van primitieve VA synth.

attachment.php

De soundkaart is een kleine computer met een Motorola 6808 cpu een PIA, wat ram en eprom en een 8bit D/A converter.
De eprom is een 2716, slecht 2kB en daar passen dus nooit genoeg samples in om als die sound effects te maken. hier zit enkel software in die dan de sound effects alla VA berekend en door de D/A converter in het geluid omzet.
De geluiden worden getriggerd door andere delen / schakelaar van de flipperkast.

attachment.php

De optionele speech board zat in deze kast niet in.
Ik heb er nu wel een cloon pcb in gemonteerd (staat niet op de foto hierboven).
Hier breid je de geluidseffecten mee uit met een 10 tal woorden.
Dat zijn dan wel samples en die zitten dan in 3 stuk 2732 eproms gepropt, dus alles bij elkaar een enorme 12kB aan sample geheugen. dit is eerlijke 8bit lo-fi.

Het hele zaakje is monofoon natuurlijk, niets van dat poly gedoe 8)

Attachments

• flipperbak.jpg
    flipperbak.jpg
    61,3 KB · Bekeken: 88
  • Sound board.jpg
    Sound board.jpg
    78,5 KB · Bekeken: 123
Bij mijn weten was de geluidsopwekking van die flipperkasten een beetje gelijklopend met 8 bit spelconsoles. Dan heb je dus ruwweg volgende mogelijkheden:

-FM chips
-analoge synth-on-a-chip (zelden, al heb je met de SID natuurlijk een heel bekend voorbeeld)
-PCM (waarbij in de begindagen vaak nogal wat creativiteit nodig was omdat bv een serieuze DAC niet gebruikt werd. Misbruik van bv een aanwezige PSG bracht dan een lekker lofi oplossing)
-PSG (programmable sound generators), met name de SN76489

Zeker die SN76489 verwacht ik in veel flipperkasten en andere cafébakken terug te vinden. Deze kast gebruikt dan blijkbaar een uitgebreidere aanpak dan een eenvoudige PSG door voor een mini-VA te gaan.

In ieder geval leuk dat hij weer in leven is!

Gaaf project dit zeg :okdan:

Flipperen vond ik sowieso altijd erg leuk vroeger, jammer dat je ze nog zo weinig ziet die kasten...

Back